A-kassa och timjobb
Stängt för dagen när vi börjar fundera.
Min bror har blivit arbetslös pga arbetsbrist. Han har jobbat i flera år och betalt in till a-kassan, så han skall då få ersättning. 7 dagars karens vad jag förstår.
Men nu fick han en fråga från pappas kompis. Han har ett företag där det är lite högsäsong just nu, och skulle kunna tänka sig att erbjuda brorsan jobb, men bara på timmar. Troligen verkar det som att han kan få jobba 20-40 timmar i veckan nån månad framöver, sen får de se.
Jag och brorsan läser tillsammans på a-kassans sida och där står det lite otydligt. Om man deltidsarbetar så får man bara ersättning upp till heltid i 75 dagar. Men gäller det om du har en tillsvidareanställning på ex 75% och vill stämpla upp till heltid? Om min bror nu jobbar allt från 50% till 100% i nån månad och sen kanske 50% i två månader, får han ändå fortsätta stämpla upp till heltid. Han söker ju såklart heltidsjobb men om inget dyker upp under den här tiden måste det väl vara ok att jobba det han får på timmar och stämpla resten och sen om jobbet slutar helt få fortsätta stämpla upp till heltid?
Ja, rörigt, men jag hoppas ni förstår min fråga.