• Anonym (Min bror)

A-kassa och timjobb

Stängt för dagen när vi börjar fundera.

Min bror har blivit arbetslös pga arbetsbrist. Han har jobbat i flera år och betalt in till a-kassan, så han skall då få ersättning. 7 dagars karens vad jag förstår.

Men nu fick han en fråga från pappas kompis. Han har ett företag där det är lite högsäsong just nu, och skulle kunna tänka sig att erbjuda brorsan jobb, men bara på timmar. Troligen verkar det som att han kan få jobba 20-40 timmar i veckan nån månad framöver, sen får de se.

Jag och brorsan läser tillsammans på a-kassans sida och där står det lite otydligt. Om man deltidsarbetar så får man bara ersättning upp till heltid i 75 dagar. Men gäller det om du har en tillsvidareanställning på ex 75% och vill stämpla upp till heltid? Om min bror nu jobbar allt från 50% till 100% i nån månad och sen kanske 50% i två månader, får han ändå fortsätta stämpla upp till heltid. Han söker ju såklart heltidsjobb men om inget dyker upp under den här tiden måste det väl vara ok att jobba det han får på timmar och stämpla resten och sen om jobbet slutar helt få fortsätta stämpla upp till heltid?

Ja, rörigt, men jag hoppas ni förstår min fråga.

• Svar på tråden A-kassa och timjobb
  • studentbruttan29

Om han är inskriven på af för att få ett jobb på 100% så får han stämpla under tiden. 

• Anonym (Min bror)
    studentbruttan29 skrev 2014-04-01 18:55:00 följande:
    Om han är inskriven på af för att få ett jobb på 100% så får han stämpla under tiden. 
    Var ju inget svar på min fråga.

Hur mkt får han jobba utan att förlora rätten att stämpla upp till heltid. Är det i 75 dagar oavsett om det är timjobb eller deltidsarbete? Sen får han bara stämpla på 100% och inte jobba om han vill ha full ersättning?
  • Krusmatta

Man har rätt till 300 dagar i en a-kasseperiod. 75 av dessa dagar är "deltidsdagar", övriga 225 är "heltidsdagar". A-kassan räknas veckovis och gör ingen skillnad på om det är en timanställning eller någon annan typ av deltidsjobb.
    Det innebär att om din bror är arbetslös 7 dagar en vecka så dras de dagarna från potten med "heltidsdagar". Jobbar han en dag en vecka så dras de fyra arbetslösa dagarna från potten med "deltidsdagar".
    Jobbar han fyra dagar en vecka så dras en a-kassedag från "deltidspotten".
    Det är därför vissa arbetslösa känner sig tvungna att tacka nej till några få timmars jobb en vecka, för att de kanske inte har några "deltidsdagar" kvar och då blir helt utan a-kassa den veckan.

Jag hoppas du förstår hur jag menar, det är lite rörigt system...

• Anonym (Min bror)
    Krusmatta skrev 2014-04-01 19:42:24 följande:
    Man har rätt till 300 dagar i en a-kasseperiod. 75 av dessa dagar är "deltidsdagar", övriga 225 är "heltidsdagar". A-kassan räknas veckovis och gör ingen skillnad på om det är en timanställning eller någon annan typ av deltidsjobb.
    Det innebär att om din bror är arbetslös 7 dagar en vecka så dras de dagarna från potten med "heltidsdagar". Jobbar han en dag en vecka så dras de fyra arbetslösa dagarna från potten med "deltidsdagar".
    Jobbar han fyra dagar en vecka så dras en a-kassedag från "deltidspotten".
    Det är därför vissa arbetslösa känner sig tvungna att tacka nej till några få timmars jobb en vecka, för att de kanske inte har några "deltidsdagar" kvar och då blir helt utan a-kassa den veckan.

Jag hoppas du förstår hur jag menar, det är lite rörigt system...

Ja, då förstår jag, detta underbara system som verkligen verkligen främjar till att jobba...gud, det är ju inte klokt på nåt vis!!!!Hellre stämpla än jobba det som går!

Men skulle han en period få jobba heltid, då påverkar det inte de där 75 dagarna alls mao?

Tack för svar!
  • Krusmatta
    Anonym (Min bror) skrev 2014-04-01 20:17:37 följande:

Ja, då förstår jag, detta underbara system som verkligen verkligen främjar till att jobba...gud, det är ju inte klokt på nåt vis!!!!Hellre stämpla än jobba det som går!

Men skulle han en period få jobba heltid, då påverkar det inte de där 75 dagarna alls mao?

Tack för svar!

De veckor han jobbar heltid får har ju ingen a-kassa, så därför påverkas inte dagarna då.

Tanken med systemet är väl att komma åt de som väljer att jobba deltid istället för heltid, men det blir ju som sagt helt bakvänt istället. Jag tror iaf att de flesta helst skulle vilja jobba heltid, hellre än att stämpla.

• Krusmatta

Är det förresten så att han kan påverka lite när han vill jobba skulle jag tipsa om att försöka jobba heltid en vecka och vara helt arbetslös en vecka, hellre än att jobba halvtid två veckor, just för att spara på deltidsdagarna. Men det är ju inte alltid man har möjlighet att påverka det...

• Anonym (Min bror)
    Krusmatta skrev 2014-04-01 20:31:46 följande:
    Är det förresten så att han kan påverka lite när han vill jobba skulle jag tipsa om att försöka jobba heltid en vecka och vara helt arbetslös en vecka, hellre än att jobba halvtid två veckor, just för att spara på deltidsdagarna. Men det är ju inte alltid man har möjlighet att påverka det...

Tror säkert det går att påverka vilka dagar han officiellt får ut lön för
    Är systemet knäppt får man väl vara lite knäpp tillbaka. Inte fuska till sig pengar, bara göra korten lite extra fina! Och jobba lite mer och få lite mindre stämpeldagar i slutändan!
Svar på tråden A-kassa och timjobb