• Anna 680

Komplikationer efter hysterektomi?

Hej!
    Jag gjorde en hysterektomi för 5 veckor sen då de tog bort allt, dvs livmoder, äggstock och äggledare pga endometrios. Operationen var komplicerad eftersom alla organen hade vuxit ihop med varandra och med bukväggen, och jag hade dessutom en cysta på 5 cm på äggstocken. Första veckan hade jag ingen blödning alls men däremot fick jag åka in till gynakuten eftersom magen svullnade upp ordentligt och jag fick mer smärtor. Helt naturligt efter den op:n tänkte jag, men läkaren ville verkligen hitta felet. Allt var helt ok. Sen fick jag blödningar veckan efter och även då ville de att jag skulle åka in. Fortfarande helt ok. 

Problemet för min del har varit att jag har haft diarre i ca 3 v tid och att så fort jag har gjort minsta lilla så kommer en blödning (t ex dammsugning, eller en liten promenad etc.). Jag har inte ringt in och kollat med gyn men jag undrar hur ni har haft det. Det vill helt enkelt inte sluta :(

• Svar på tråden Komplikationer efter hysterektomi?
  • Anonym (Också opererad)
    Anna 680 skrev 2014-04-01 22:46:04 följande:
    Hej!
    Jag gjorde en hysterektomi för 5 veckor sen då de tog bort allt, dvs livmoder, äggstock och äggledare pga endometrios. Operationen var komplicerad eftersom alla organen hade vuxit ihop med varandra och med bukväggen, och jag hade dessutom en cysta på 5 cm på äggstocken. Första veckan hade jag ingen blödning alls men däremot fick jag åka in till gynakuten eftersom magen svullnade upp ordentligt och jag fick mer smärtor. Helt naturligt efter den op:n tänkte jag, men läkaren ville verkligen hitta felet. Allt var helt ok. Sen fick jag blödningar veckan efter och även då ville de att jag skulle åka in. Fortfarande helt ok. 

Problemet för min del har varit att jag har haft diarre i ca 3 v tid och att så fort jag har gjort minsta lilla så kommer en blödning (t ex dammsugning, eller en liten promenad etc.). Jag har inte ringt in och kollat med gyn men jag undrar hur ni har haft det. Det vill helt enkelt inte sluta :(

Snälla du, om du inte redan gjort det, ring sjukhuset IDAG. Det ska INTE blöda efter en hysterektomi, du har ju ingen livmoder kvar som kan blöda. Vad ansåg läkaren som undersökte dig på akuten att det blödde ifrån?

• Anna 680

Den läkaren som undersökte mig tyckte inte att det var så farligt eftersom blödningen hade minskat när jag kom in. Jag blödde fortfarande och urinprovet var alldeles rödfärgat. Men hon skickade hem mig med Cyklokapron och bad mig ta det i 4-5 dagar. Blöder lite fortfarande, men väldigt lite. Ringde in i förrgår eftersom jag fick akutont och pratade med en sköterska på avdelningen, men hon tyckte inte att det var så farligt. Ska ringa in och be att få prata med en läkare om det.

• Anonym (Också opererad)
    Anna 680 skrev 2014-04-04 07:54:58 följande:
    Den läkaren som undersökte mig tyckte inte att det var så farligt eftersom blödningen hade minskat när jag kom in. Jag blödde fortfarande och urinprovet var alldeles rödfärgat. Men hon skickade hem mig med Cyklokapron och bad mig ta det i 4-5 dagar. Blöder lite fortfarande, men väldigt lite. Ringde in i förrgår eftersom jag fick akutont och pratade med en sköterska på avdelningen, men hon tyckte inte att det var så farligt. Ska ringa in och be att få prata med en läkare om det.
    Men var kommer blodet ifrån, du har ju ingen livmoder som kan blöda.
  • Anna 680

Pratade med gyn och hon menade att en robotassisterad titthålsop är tuffare för kroppen, och dessutom var sammanväxningarna mellan organen och mellan organen och bukväggen såpass stora att man kunde räkna med lite blödningar på grund av det. Jag har blivit 7-8 ggr innan (kommer inte ihåg exakt hur många). Läkaren som opererade mig sa att det var värsta han hade sett och organen var fulla med endometrios. Det börjar lätta nu tack och lov men jag ska höra av mig om det blir mer. Idag har jag knappt haft nån blödning tack och lov och då har jag ändå fixat lite här hemma.

Hon på gyn sa också att återhämtningen efter en sån operation kan ta tid och att många blöder i upp till 6 veckor efteråt, men eftersom jag inte hade nån feber så var det nog okej.

Svar på tråden Komplikationer efter hysterektomi?