• Malin8702

Solskydd ... Vilken rekommenderar ni?

Jag hade tänkt köpa en solskärm till sulkyn när vi ska till Spanien i sommar. Men det finns ju parasoll, solnät & en del andra uv-skydd. Vilken skulle ni rekommendera? Även det här med solkräm, ska ju inte användas på barn under 1år, undantag finns väl?

• Svar på tråden Solskydd ... Vilken rekommenderar ni?
  • Malin8702
    Korpen skrev 2014-04-02 08:10:34 följande:
    Solkräm på barn under 1 år är ett big NO. Kläder på och sitt i skuggan!

Hade inte tänkt sitta i solen, naken, med henne... Bra tips på skydd till vagnen kanske?
  • Malin8702

Skulle googlat solkräm innan jag frågade här. Min största fråga var skydd till vagnen...Om ett barn som är över sex månader har skyddande kläder och solkräm är det ingen fara om det hamnar i solsken korta stunder under lek eller en tur i barnvagnen. Man behöver använda en hög solskyddsfaktor om man smörjer in barnet, det vill säga en solskyddsfaktor mellan 30 och 50." www.1177.se/Orebrolan/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Praktiska-rad/Solrad-for-barn/

• Flickan och kråkan

Nu har vi inte vagn så kan inte hjälpa dig där, men vi bär våra barn och behöver solskydda av den anledningen. Bästa investeringen tycker jag är en riktigt bra och rejält bredbrättad solhatt. UV-kläder är ju inte fel om det är väldigt varmt eftersom de är tunna. Har oftast en rätt "hög" hals. Annars är ju just det ett område som lätt bränns....halslinningen. Välj en smal/tajt halslinning.

• Malin8702

Puff! Någon måste varit utomlands med sol och barn?!

• Lillflickan

Jag köpte såna där ringar man kan sätta ihop till kedjor och sätta fast på vagnen. Sen tog jag en vanlig filt som räckte från sufflett till styre och klämde fast filten på det håll som behövdes och så att inte hela öppningen täcktes. Fungerade för mig. Långa, tunna kläder på liten också. Solhatt med knytband. Solkräm i ansiktet och händerna när liten kröp omkring i sanden. Soltält på stranden där jag försökte ha kvar honom i skuggan. UV-kläder är bra och tunna om det är varmt. Glöm inte mössan.

• isolande

Vi har en aussies finest solskärm till barnvagnen som är kanon. Sedan blir det UV-kläder, solhatt/keps och solkräm. Men framförallt häng i skuggan/parasoll och soltält från Swimpy har vi på landet.

• Maddi

Eftersom barn under 1 inte alls ska vara i solen så behövs ingen solkräm. Men mitt BVC sa att om dom t ex ligger i vagnen och man går, solen ligger på benen kan man smörja in benen. Även i skuggan kan små barn också bränna sig.

• Phalaenopsis

Det är inte helt lätt att hålla barnet i skuggan konstant, speciellt om man ska ha barnet med sig där inte barnvagn funkar. Jag har inte stött på så många svala och luftiga strumpor och handskar, liksom. Med solskyddsfaktor 50 på utsatta delar så kom vårt barn hem lika blek som hon åkte efter två veckor vid ekvatorn.

• Malin8702

Jag är mycket medveten om att hon inte ska vara i solen. Men som sagt, händerna framför allt. Jag har köpt tunna Bodys & tights men tänker inte låta bli att smörja henne ändå som på tex händerna och kanske fötter om jag inte hittar bra strumpor. Jag köpte en markis till vagnen och hoppas att den gör sitt jobb bra!

• MomtoAllie

Jag kan verkligen rekommendera outlook solskydd! Jag har ett till vagnen som täcker hela vagnen. Det är ett helt soldämpande tyg på toppen och typ som ett myggnät nertill så att det strömmar in luft men släpper samtidigt inte in så mycket sol. Den övre delen tar bort över 90% av uv strålarna och nätet strax över 70%. Jag köpte även deras solskydd till bilen som täcker hela rutan på dörren. Man trär på den på dörren så man kan liksom öppna fönstret vid behov också vilket inte går med vanliga solskärmar. Den skyddar mot 99% av uv strålarna.

Svar på tråden Solskydd ... Vilken rekommenderar ni?