• Pollyx

Ett syskon samma år?

Vi fick en liten, underbar plutt i januari. Nu misstänker vi att jag är gravid igen. Det skulle isf innebära att nästa bebis blir beräknad till typ början av december eller nånstans där. Jag undrar, finns det andra med erfarenhet av syskon så tätt inpå, kanske rent av födda samma år, som det skulle bli för oss?
    Hur har det isf fungerat barnen emellan? Har det varit mycket rivalitet eller har de haft mycket glädje av varandra?
    En liten oro är att vårt äldre barn skulle känna sig undanskuffad när det yngre kommer. Men även att de i skolåren kommer jämföra sig med varandra och på det viset känna en större press.
    Men förhoppningen är att de kommer ha glädje av att va så tätt, och kanske fungera mer som tvillingar. Alltid ha varandra.

Nån med erfarenhet?

• Svar på tråden Ett syskon samma år?
  • Apricosen

Hej ts egentligen kan jag inte svara på det ännu för jag har inga barn, eller ja jag väntar barn i dec men jag och min bror är födda samma år, brorsan i jan och jag i dec och vi har väl mest blivit som tvillingar. Vi har en toppenrelation men visst har vi bråkat som vanliga syskon gör med (vi är 5 syskon och jag yngst) dock så konektar jag bäst med han som är född samma ålder och när vi pratar idag så säger han att han aldrig känt sig undanskuffad men beror på tror han för att han var så liten han tror det varit jobbigare om det skilt 2 år el mer och han förstått mer

• Pollyx

Tack Apricosen för ditt svar! Intressant att höra från nån som själv varit med om det! Vuxit upp så. Skönt att ni haft och har en så bra relation du och din bror. Känns betryggande (även fast det säkert är olika från fall till fall). Hur har det varit, har ni gått i samma klass i skolan, delat kompisar och sådär?

• MotvilligaMamman

Jag har ett år mellan mina och nu när jag ändå har två barn så hade jag inte velat ha det annorlunda. Ungarna har kul ihop och vi har hela tiden kunnat åldersanpassa allt efter minsta utan att största har blivit lidande. (som leksaker, utflykter mm)

Visst sjutton bråkar de som alla andra syskon, och det är svårt nu när de börjar skaffa egna kompisar. Men det positiva väger upp, det är skönt att få undan bebistiden så fort som möjligt och veta att jag aldrig behöver gå igenom det igen.

• Apricosen

Vi har alltid gått samma klass fram till gymnasiet mest för våra föräldrar tyckt det varit praktiskt att ha oss i samma klass och ett föräldramöte och så och det funka han hade sina kompisar i klassen och utanför skolan dvs mest fotbollskompisar och jag har haft mina tjejkompisar i klassen och så men vi har även gjort mycket ihop allihopa, idag har vi gemensamma vänner som härstammar från skoltiden de flesta, visst var det trist att han fick göra så mycket mer då när han fyllde 18 och jag fick vänta men man överlever

• Pollyx

Tack för svaren! :)

Skönt att höra att det kan gå bra!! :)

Svar på tråden Ett syskon samma år?