Spara eller amortera + hur stor buffert/sparande har ni som ?
Hej!
Vi har huslån (inga andra lån) med en belåningsgrad på ca 35 %. Har lagt in ett arv, stor kontantinsats när vi köpte samt amorterat mycket (totalt 2 miljoner).
Vår buffert + sparande ligger på ca 300.000 kr. Jag är föräldraledig och vi kan inte spara mycket nu då jag tar ut få föräldradagar och våra gemensamma inkomster täcker våra utgifter och så får vi några få tusenlappar över varje månad. Både jag och min man har fasta anställningar (medelinkomst) men inom osäkra yrken och eventuellt blir en av oss arbetslös nästa år, därför är det viktigt med buffert och sparande för oss men tycker egentligen att 300.000 kr är tillräckligt? Huset är inte i behov av renovering (men man vet aldrig vad som kan hända) och våra fasta + rörliga utgifter ligger på totalt ca 20.000 kr per månad inkl mat, bensin, försäkringar etc. Hur mycket tycker ni det är rimligt att ha i buffert/sparande i vår situation? ska vi amortera mer och ta av de300.000 kr vi har på kontot, ska vi försöka öka summan om/när vi kan? Vi ser amortering som ett sparande och det känns riktigt skönt när man amorterar och minskar på skulden.
Ni som bor i hus och har småbarn, hur ser det ut för er?