• FemmeM

Delat barnbidrag och flerbarntillägg, vad är detta?

Mina två äldsta barn bor växelvist mellan mig och deras pappa. Jag har 2 mindre barn med ny pappa.
    De äldre barnens pappa ska nu ha delat barnbidrag, helt ok med mig. MEN flerbarntillägget mellan de två är ju bara 150kr och delat borde det bli 75kr, eller hur?
    Försäkringskassan kommer dra 403kr från mitt flerbarnstillägg vilket jag tycker verkar helt sjukt? Varför? Ska han då få 403kr för hans två barn och tjäna på att jag har fler barn? Eller är det försäkringskassan som kommit på ett bra sätt att spara en himla massa pengar (för jag är väl inte den enda som förlorar på detta nya de har kommit på?)??

Någon som är insatt?

• Svar på tråden Delat barnbidrag och flerbarntillägg, vad är detta?
  • sholof

Nej pappan kommer få hälften av barnbidragen för era 2 barn plus de 75 kr i flerbarnstillägg (150 kr/2 barn) om det inte är så att han har fler barn han oxå.

Du får barnbidrag för 2 barn som ni har på heltid och för 2 barn på halvtid.
    Flerbarnsbidraget för 4 barn är 1614 kr
    1614 kr/4 barn = 403,5kr per barn i flerbarnstillägg.

Så för dina 2 små barn får du fortfarande 403 kr per barn
    Men för de 2 barnen som du har halva barnbidrag för så får du bara halva flerbarnstilläggen 403/2 vilket ger 201.5 kr per barn.

Så med andra ord så "förlorar" du de 403 kr eftersom du inte har barnen på heltid. Du kommer nu få flerbarntillägg på 1211 kr

Du hade dock förlorat mer om han hade fått ett barnbidrag och du ett, då hade flerbarnstillägget för 3 barn bara blivit 604 kr. Så du får ju ändå ganska bra flerbarnstillägg :)

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • FemmeM
    sholof skrev 2014-04-03 05:00:33 följande:
    Nej pappan kommer få hälften av barnbidragen för era 2 barn plus de 75 kr i flerbarnstillägg (150 kr/2 barn) om det inte är så att han har fler barn han oxå.

Du får barnbidrag för 2 barn som ni har på heltid och för 2 barn på halvtid.
    Flerbarnsbidraget för 4 barn är 1614 kr
    1614 kr/4 barn = 403,5kr per barn i flerbarnstillägg.

Så för dina 2 små barn får du fortfarande 403 kr per barn
    Men för de 2 barnen som du har halva barnbidrag för så får du bara halva flerbarnstilläggen 403/2 vilket ger 201.5 kr per barn.

Så med andra ord så "förlorar" du de 403 kr eftersom du inte har barnen på heltid. Du kommer nu få flerbarntillägg på 1211 kr

Du hade dock förlorat mer om han hade fått ett barnbidrag och du ett, då hade flerbarnstillägget för 3 barn bara blivit 604 kr. Så du får ju ändå ganska bra flerbarnstillägg :)
    Jo, den uträkningen har jag ju fått förklarad för mig men tycker det är konstigt då flerbarnstillägget för de äldre barnen bara är 150kr. Det är alltså för att försäkringskassan ska spara in på flerbarnstiläggen som de hittatpå detta?

Flerbarnstillägget är väl till för att man behöver mer utrymme och grejer för den växande familjen? Vi har precis flyttat till större. De 2 äldsta bor här varannan vecka, men hyran är ju densamma ändå. För mig är detta helt idiotiskt men vad göra...

Om man ber pappan att avstå att ansöka om flerbarnstillägget och jag ger han 75kr istället, skulle det funka?

Vet att det låter riktigt snålt men ja, min FP tar slut nästa månad och jag är arbetslös, så en är väl lite snål just nu ;)
  • sholof
    FemmeM skrev 2014-04-03 17:48:35 följande:
    Jo, den uträkningen har jag ju fått förklarad för mig men tycker det är konstigt då flerbarnstillägget för de äldre barnen bara är 150kr. Det är alltså för att försäkringskassan ska spara in på flerbarnstiläggen som de hittatpå detta?

Flerbarnstillägget är väl till för att man behöver mer utrymme och grejer för den växande familjen? Vi har precis flyttat till större. De 2 äldsta bor här varannan vecka, men hyran är ju densamma ändå. För mig är detta helt idiotiskt men vad göra...

Om man ber pappan att avstå att ansöka om flerbarnstillägget och jag ger han 75kr istället, skulle det funka?

Vet att det låter riktigt snålt men ja, min FP tar slut nästa månad och jag är arbetslös, så en är väl lite snål just nu ;)

Nej man kan inte säga att flerbarnstillägget för just de två äldre barnen är 150 kr. För pappan om han bara har 2 barn  är det rätt, men för dig som har 4 barn så räknas de andra barnen oxå innan. Men visst, det kan vara ett sätt för FK att "spara" pengar på bidrag.
    Fast då är de ju generös när det gäller att man får räkna ihop barnbidragen om man har flera barn med olika pappor :)

Att dela barnbidragen kommer att få konsekvenser för en del utan man behöver förstå det logiska

Flerbarnstilläggen går per automatik när man har mer än ett barnbidrag så det är inget pappan i detta fallet kan söka om.

Det enda sätt att kringå detta med att du blir av med en del av flerbarnstillägget är att du fortsätter ha alla 4 barnbidragen. Men det är om pappan går med på det och att du sen föröver den summan han skulle fått varje månad. Alltså barnbidragen+75 kr. Han förlorar inte på det om han inte har fler barn?! och du får de 403 kr mer....
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • Tiger grr

Jag och mitt ex tänkte också dela barnbidraget för vårt gemensamma barn men inte tillägget tänkte vi. Det gick inte enligt fk. Han har ett till barn med sin nya tjej och jag har ett till sen innan samt väntar min tredje.

Enligt fk så har jag efter denna anmälan om delat barnbidrag bara 1,5 barn och måste dela flerbarnstillägget 150kr/2=75kr. Sen kommer det lustiga, när jag föder mitt tredje barn så kommer jag bara få tillägg för 2,5 barn så 150+75kr per mån istället för 604kr som jag borde fått.

Vi gjorde en ny anmälan om att jag skulle få hela barnbidraget och så löser vi det internt istället. Tom hon på fk tyckte nya reglerna va konstiga och förstod varför vi ville göra om ansökan.

• FemmeM
    Tiger grr skrev 2014-05-04 01:32:22 följande:
    Jag och mitt ex tänkte också dela barnbidraget för vårt gemensamma barn men inte tillägget tänkte vi. Det gick inte enligt fk. Han har ett till barn med sin nya tjej och jag har ett till sen innan samt väntar min tredje.
    Enligt fk så har jag efter denna anmälan om delat barnbidrag bara 1,5 barn och måste dela flerbarnstillägget 150kr/2=75kr. Sen kommer det lustiga, när jag föder mitt tredje barn så kommer jag bara få tillägg för 2,5 barn så 150+75kr per mån istället för 604kr som jag borde fått.
    Vi gjorde en ny anmälan om att jag skulle få hela barnbidraget och så löser vi det internt istället. Tom hon på fk tyckte nya reglerna va konstiga och förstod varför vi ville göra om ansökan.
    Ja, helt sjukt, har jag insett. Försökte också att mitt ex skulle ta tillbaka anmälan och ta det internt men det ville inte hans sambo så nu förlorar jag 3900kr om året. Lite halvirri :/

Försäkringskassan har ju sett sin chans att spara in en hel del pengar...
Svar på tråden Delat barnbidrag och flerbarntillägg, vad är detta?