sholof skrev 2014-04-03 05:00:33 följande:
Nej pappan kommer få hälften av barnbidragen för era 2 barn plus de 75 kr i flerbarnstillägg (150 kr/2 barn) om det inte är så att han har fler barn han oxå.
Du får barnbidrag för 2 barn som ni har på heltid och för 2 barn på halvtid.
Flerbarnsbidraget för 4 barn är 1614 kr
1614 kr/4 barn = 403,5kr per barn i flerbarnstillägg.
Så för dina 2 små barn får du fortfarande 403 kr per barn
Men för de 2 barnen som du har halva barnbidrag för så får du bara halva flerbarnstilläggen 403/2 vilket ger 201.5 kr per barn.
Så med andra ord så "förlorar" du de 403 kr eftersom du inte har barnen på heltid. Du kommer nu få flerbarntillägg på 1211 kr
Du hade dock förlorat mer om han hade fått ett barnbidrag och du ett, då hade flerbarnstillägget för 3 barn bara blivit 604 kr. Så du får ju ändå ganska bra flerbarnstillägg :)
Jo, den uträkningen har jag ju fått förklarad för mig men tycker det är konstigt då flerbarnstillägget för de äldre barnen bara är 150kr. Det är alltså för att försäkringskassan ska spara in på flerbarnstiläggen som de hittatpå detta?
Flerbarnstillägget är väl till för att man behöver mer utrymme och grejer för den växande familjen? Vi har precis flyttat till större. De 2 äldsta bor här varannan vecka, men hyran är ju densamma ändå. För mig är detta helt idiotiskt men vad göra...
Om man ber pappan att avstå att ansöka om flerbarnstillägget och jag ger han 75kr istället, skulle det funka?
Vet att det låter riktigt snålt men ja, min FP tar slut nästa månad och jag är arbetslös, så en är väl lite snål just nu ;)