• Lilaa

Kramper och diareer. Vad är det jag har

Jag har i perioder kramper i magen som följs av akuta diareer. Detta kommer i perioder och det är jobbigt när jag är på jobbet, jag kan få springa till toaletten flera gånger innan det lägger sig. Har försökt tänka vad jag ätit senast. Idag var jag så i magen och det jag åt igår kväll var köttfärssås med spagetti och då hade jag cream Fresh i såsen sen åt jag vitt bröd med kaviar och sen choklad. Idag åt jag vitt bröd med kaviar till frukost. Har gjort självtest på gluten men det visade inget. Varför mår jag så

• Svar på tråden Kramper och diareer. Vad är det jag har
  • Jacqueline

Laktosintolerans?

Jag blir sån av laktos ,inte nåt enstaka glas mjölk utan när jag har grädde/crème fraisch i maten och dricker mjölk till exempelvis.

• Annelie 76

Det låter som du har ibs. Testa att utesluta vetemjöl, det är värst för min mage. Sen får du hålla koll om det är nåt mer din mage inte gillar. För mig är det förutom vetemjöl även mycket fibrer, potatis, vindruvor och russin samt spenat.

• Jackson

Kan tyda på diabetes - när kroppen får i sig för mycket snabba kolhydrater så kan tarmen reagera. 
    Det är inte alltid det handlar om gluten eller laktos. Det är bäst att du kollar upp det på VC. 

The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.
  • Lilaa
    curiosa skrev 2014-04-02 14:25:44 följande:
    Ibs

Jag har det oxå och det är helt hopplöst i perioder.

Ja det kan stämma på mig men har inte ont hela tiden men i jämna mellanrum. Kanske finns olika grader av ibs. Ni som har ibs vad undviker ni för mat och har det blivit bättre?
  • Kazaaa
    Lilaa skrev 2014-04-02 18:40:25 följande:

Ja det kan stämma på mig men har inte ont hela tiden men i jämna mellanrum. Kanske finns olika grader av ibs. Ni som har ibs vad undviker ni för mat och har det blivit bättre?
    Hej Lilaa,

Jag har varit diagnostiserad med IBS i fyra år nu.
    Först nu tänker jag undersöka om det verkilgen är IBS jag har.
    IBS är en "slaskdiagnos" för problem med magen som inte har någon annan diagnos.
    Gå till din läkare, låt honom utesluta gluten och laktos och även kolla så att du inte har något inflammatoriskt fel på tarmen.
    När allt annat uteslutits skulle jag rekommendera att ta kontakt med dietist på www.ibsfri.com/, de har en diet som heter FODMAP som hjälper de allra flesta med IBS.

• Annelie 76

Eller så kan man äta LCHF, det brukar hjälpa väldigt bra särskilt om man har lösa varianten av ibs. På 3 dagar blev min mage normal.

Svar på tråden Kramper och diareer. Vad är det jag har