• Joed

Lågstadielärare eller mellanstadielärar

Jag ska söka lärarutbildning inför hösten men är osäker om jag ska söka till lågstadiet eller mellanstadiet. Någon som jobbat med barn i båda grupperna som kan berätta lite om för- samt nackdelar med resp åldersgrupp. Till det hela hör att jag gärna vill få bildlärarbehörighet men det kan man bara som mellanstadielärare. Från början var jag dock inställd på lågstadiet.

• Svar på tråden Lågstadielärare eller mellanstadielärar
  • studentbruttan29

Mellanstadiet är svårare tycker jag då nästan hela dagarna går till att lösa konflikter och barnen är relativt skoltrötta, oengagerade osv osv. Lågstadiet är fler elever som tar till sig det roliga i undervisning. Men det är min åsikt.
    Jag är själv utbildad F-6-lärare, vilket innebär att jag kan undervisa från förskola upp till 6:e klass. Finns detta inte kvar längre? Annars tipsar jag om det så kan du pröva på båda delarna och sedan ha din VFU där du trivs bäst.

• Annelie 76

Mellanstadiet är stökigare. Barnen har svårare att sitta still och att koncentrera sig. Tror det är förpuberteten som gör det. De lugnaste klasserna jag varit vikarie i har varit låg och högstadie.

• PrinsessanLeia

Beror ju också på hur avancerat du vill undervisa. Det är väldigt stor skillnad på nivå mellan en etta och en sexa. Jag tycker det är trevligt att vikariera på lågstadiet men jag är väldigt ibtresserad av det jag lär ut och känner att jag ibte kommer längre än till att solen är varm typ. (Är 4-9 lärare)

• Joed

Tack för era svar, jag får fundera lite till. Bäst hade varit att få behörighet till båda åldersgrupperna men nu får man bara bli grundläggare i F-3 el 4-6 tyvärr.

Svar på tråden Lågstadielärare eller mellanstadielärar