• Carl R

Hur räknar ni kcal, brutto eller netto?

Jag räknar alltid med netto-kcal, hur gör ni andra (som räknar kcal)?

Vill man minska i vikt med ca 0,5 kg/ vecka (lagom takt) så brukar man säga att man ska ligga på ett kaloriunderskott på 500 kcal/ dag.  Det enklaste är att dra ner på maten och öka träningen.

Det finns många tabeller och "räknare" på nätet där man kan se vilken ens normala kcal-förbrukning är, t.ex. utifrån ditt jobb.

Jag brukar utgå ifrån t.ex. låg aktivitet, typ kontorsjobb, vilket för min del blir ca 2400 kcal/ dygn (för att ligga kvar på min vikt). Sedan har jag järnkoll på mat och träning med hjälp av appen Shape up (Lifesum).

Jag har t.ex. ställt in Shape up på 1800 kcal (600 kcal minus/ dag). Äter jag 2200 kcal och tränar 400 kcal så har jag nått mitt dagsmål på 1800 kcal. Detta får sedan revideras vartefter man går ner i vikt.

Jag tycker detta är enklare än att t.ex. utgå ifrån en högre aktivitetsnivå som ger en högre dagsförbrukning. Ställer man in en aktivitetsnivå som säger att jag gör av med t.ex. 2900 kcal/ dag (träning 3-5 dagar/ vecka) så blir man inte lika peppad att träna. Nu ser jag att jag kan äta mera eller gå ner snabbare om jag tränar hårdare.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Hur räknar ni kcal, brutto eller netto?
  • blomman07

Jag räknar endast hur många kcal jag äter, oavsett förbrukning. Jag skriver därför aldrig in min träning/aktivitet i Lifesum.

• sfinxens

Jag räknar netto, annars finns risken att man äter för lite kcal, och kroppen går in i svältmode. Vill man äta 1500 kcal/ dag, och inte räknar in träning 300-600 kcal, så blir nettointaget bara runt 1000 kcal, och det är för lite för de allra flesta.

• dawkins

Konstigt att inte fler vill delge hur de håller koll på kalorierna.

Jag räknar också netto. Jag drar av kcal från mina träningsaktiviteter och utgår ifrån en låg vardagsaktivitet. Jag har tidigare testat att räkna in min träning i förbrukningen, men då stämmer det illa om man missar ett pass eller inte tränar lika hårt som man tänkt sig, så detta blir ett tillförlitligare resultat.

• lilleman2000
    sfinxens skrev 2014-04-02 19:30:17 följande:
    Jag räknar netto, annars finns risken att man äter för lite kcal, och kroppen går in i svältmode. Vill man äta 1500 kcal/ dag, och inte räknar in träning 300-600 kcal, så blir nettointaget bara runt 1000 kcal, och det är för lite för de allra flesta.
    Vad menar du med svältmode?
  • Cam82

Jag äter 1300-1500 kcal, bokför i Lifesum, brukar inte skriva in träningen där, men det går inte så bra än för mig.

Jag har tränat en hel del och ätit 1300-1500 kcal om dagen, jag är medlem i en grupp på facebook som handlar om periodisk fasta, de tror att jag stressar min kropp då träning och fasta är påfrestande för kroppen, särskilt då kroppen inte är van. Jag har alltså cyklat 2-2,5 mil några ggr i veckan samt promenader, jag känner iof cykeln mkt som ett tvång, som ett måste, vilket iof blir en stress...

Det som inte stressar mig är promenader med hunden, det älskar jag.

Vad tror ni, kan det vara stress och att det ger sig om jag fokuserar på mat, promenader och lite lätt styrka(som jag också tycker är jättekul) ??

Jag trivs jättebra med periodisk fasta och vill fortsätta, men vill ju se resultat också. Har kört 16:8 sen den 18/3.

• k girl

Jag räknar brutto.
    Jag har en kostrådgivare som räknat ut hur mycket jag ska äta, och det är baserat på det träningsupplägg jag har. Jag äter lika mycket oavsett om jag missat ett pass eller inte (dock missar jag sällan pass).

Jag har inte som mål att gå ner i vikt, utan att öka i muskelmassa, så för min del är kalorimängden kanske lite mindre betydelsefull än om man har som mål att minska i vikt. Teoretiskt sett ligger jag på ett ordentligt kaloriöverskott, äter 2400 kcal per dag till mina 60 kg och 174 cm - men jag gick ner i vikt på 2200 kcal per dag. Tränar styrketräning fyra gånger i veckan och har blivit tillsagd att undvika all cardio. Är väldigt noga med kosten och dricker inte alkohol och äter i princip inget vitt mjöl, socker o dyl. 

• k girl
    Cam82 skrev 2014-04-04 09:28:48 följande:

Jag äter 1300-1500 kcal, bokför i Lifesum, brukar inte skriva in träningen där, men det går inte så bra än för mig.

Jag har tränat en hel del och ätit 1300-1500 kcal om dagen, jag är medlem i en grupp på facebook som handlar om periodisk fasta, de tror att jag stressar min kropp då träning och fasta är påfrestande för kroppen, särskilt då kroppen inte är van. Jag har alltså cyklat 2-2,5 mil några ggr i veckan samt promenader, jag känner iof cykeln mkt som ett tvång, som ett måste, vilket iof blir en stress...

Det som inte stressar mig är promenader med hunden, det älskar jag.

Vad tror ni, kan det vara stress och att det ger sig om jag fokuserar på mat, promenader och lite lätt styrka(som jag också tycker är jättekul) ??

Jag trivs jättebra med periodisk fasta och vill fortsätta, men vill ju se resultat också. Har kört 16:8 sen den 18/3.

Stress ökar kortisolutsöndringen och kortisolet gör att fettinlagringen ökar på dåliga ställen (i buken). Tränar man mycket är det viktigt att inte äta för lite, eftersom träningen ju bryter ner musklerna och musklerna behöver byggstenar för att bygga upp sig själv igen. Styrketräning är alltid att rekommendera vid viktnedgång för att man inte ska göra muskelförluster. Plus att man får mycket snyggare kropp. Ett styrkepass gör dessutom att du förbränner långt efter passet och mer muskelmassa gör att du ökar förbränningen. Så, inte lätt styrketräning, lyft så tungt som du orkar!

• Carl R
    lilleman2000 skrev 2014-04-03 14:22:55 följande:
    Vad menar du med svältmode?
    Jag antar att "sfinxens" menar att om du äter för lite kalorier, så har kroppen en benägenhet att spara på fettet, då den tror att du svälter. Då går det segt att gå ner i vikt, trots att man äter lite kcal. Därför är det viktigt att man inte ligger på för lågt kcal och därför så bör man i mitt tycke ta hänsyn till träningen och dra av förbrukningen från dina aktiviteter från ditt kalorimål.
  • lilleman2000
    Carl R skrev 2014-04-04 11:52:30 följande:
    Jag antar att "sfinxens" menar att om du äter för lite kalorier, så har kroppen en benägenhet att spara på fettet, då den tror att du svälter. Då går det segt att gå ner i vikt, trots att man äter lite kcal. Därför är det viktigt att man inte ligger på för lågt kcal och därför så bör man i mitt tycke ta hänsyn till träningen och dra av förbrukningen från dina aktiviteter från ditt kalorimål.
    För att verkligen hamna i svältläge måste man verkligen ha svultit i låång tid och då har  man verkligen inget extra fett att ge ifrån sig. Tänk Afrika eller judiskt koncentrationsläger. Kvinnor med dallriga hängbukar hamnar inte i "svältläge" för att de äter för lite, det brukar däremot användas som ursäkt för att få stoppa i sig lite extra.
  • sfinxens
    lilleman2000 skrev 2014-04-05 15:50:38 följande:
    För att verkligen hamna i svältläge måste man verkligen ha svultit i låång tid och då har  man verkligen inget extra fett att ge ifrån sig. Tänk Afrika eller judiskt koncentrationsläger. Kvinnor med dallriga hängbukar hamnar inte i "svältläge" för att de äter för lite, det brukar däremot användas som ursäkt för att få stoppa i sig lite extra.
    Du har helt fel ..
  • lilleman2000
    sfinxens skrev 2014-04-05 17:07:10 följande:
    Du har helt fel ..
    Har du någon källa  som stöder ditt  påstående?
  • Thor68

Jag har tränat bodybuilding i 20 år, och jag brukar lägga på mig 10-15 kg övervikt i uppbyggnadsfasen (bulk) som jag sedan deffar bort. Jag brukar räkna ut vad mitt kcal-underskott ska hamna, sedan drar jag i från träningspassen, så jag räknar netto. Jag vet inte vad "lilleman2000" jiddrar om, man kan inte jämföra vår viktnedgång med kaloriunderskott med svältande barn med uppsvällda magar. Kroppen går visst in i ett svältläge efter ett antal dagar med lite mat (förbränningen sjunker) så därför brukar en ätardag göra susen. Jag har exprimenterat med mat och deff i 20 år, så jag vet hur kroppen reagerar. Alla reagerar inte helt lika, men så stora skillnader är det inte om man för övrigt är frisk.

Svar på tråden Hur räknar ni kcal, brutto eller netto?