Hur räknar ni kcal, brutto eller netto?
Jag räknar alltid med netto-kcal, hur gör ni andra (som räknar kcal)?
Vill man minska i vikt med ca 0,5 kg/ vecka (lagom takt) så brukar man säga att man ska ligga på ett kaloriunderskott på 500 kcal/ dag. Det enklaste är att dra ner på maten och öka träningen.
Det finns många tabeller och "räknare" på nätet där man kan se vilken ens normala kcal-förbrukning är, t.ex. utifrån ditt jobb.
Jag brukar utgå ifrån t.ex. låg aktivitet, typ kontorsjobb, vilket för min del blir ca 2400 kcal/ dygn (för att ligga kvar på min vikt). Sedan har jag järnkoll på mat och träning med hjälp av appen Shape up (Lifesum).
Jag har t.ex. ställt in Shape up på 1800 kcal (600 kcal minus/ dag). Äter jag 2200 kcal och tränar 400 kcal så har jag nått mitt dagsmål på 1800 kcal. Detta får sedan revideras vartefter man går ner i vikt.
Jag tycker detta är enklare än att t.ex. utgå ifrån en högre aktivitetsnivå som ger en högre dagsförbrukning. Ställer man in en aktivitetsnivå som säger att jag gör av med t.ex. 2900 kcal/ dag (träning 3-5 dagar/ vecka) så blir man inte lika peppad att träna. Nu ser jag att jag kan äta mera eller gå ner snabbare om jag tränar hårdare.
Hur tänker ni?