• Äldre 2 Apr 15:59
    8821 visningar
    8 svar
    8
    8821

    Homosexuellas rätt till adoption.

    Något som verkar så uppenbart för många men inte för andra kan skapa stora debatter. Jag skulle vilja höra era åsikter gällande frågan: Ska homosexuella par ha rätt till adoption? Vad finns det för för- nackdelar?


    Något jag har funderat på är även om barnet skulle bli mobbat eller om det är så socialt accepterat idag att ingen skulle brytt sig om det. Ett barn blir oftast mobbat på grund utav att någon bestämt sig för att de inte gillar personer och sedan efter det hittar saker som man kan skylla på, många grejer är även accepterat i vuxenvärlden gällande mobbning. Man mobbar inte ett barn för att barnet är rödhårigt, tjockt, dåligt på idrotten osv... Utan det är nästan förutbestämt att det barnet ska bli mobbat utav mobbaren innan man vet hur personen är.


    Svara även på frågan här: strawpoll.me/1418717


     


    Tacksam för svar! Homosexuella föräldrars åsikter önskas.



     

  • Svar på tråden Homosexuellas rätt till adoption.
  • Äldre 2 Apr 16:13
    #1

    Det finns klart bara fördelar.

    Vuxna måste sluta ha fördomar om andra vuxna och lära sina barn att acceptera andra människor. De som mobbar lär sig hemifrån.

  • Äldre 2 Apr 23:23
    #2
    Snozken skrev 2014-04-02 15:59:09 följande:

    Något som verkar så uppenbart för många men inte för andra kan skapa stora debatter. Jag skulle vilja höra era åsikter gällande frågan: Ska homosexuella par ha rätt till adoption? Vad finns det för för- nackdelar?


    Något jag har funderat på är även om barnet skulle bli mobbat eller om det är så socialt accepterat idag att ingen skulle brytt sig om det. Ett barn blir oftast mobbat på grund utav att någon bestämt sig för att de inte gillar personer och sedan efter det hittar saker som man kan skylla på, många grejer är även accepterat i vuxenvärlden gällande mobbning. Man mobbar inte ett barn för att barnet är rödhårigt, tjockt, dåligt på idrotten osv... Utan det är nästan förutbestämt att det barnet ska bli mobbat utav mobbaren innan man vet hur personen är.


    Svara även på frågan här: strawpoll.me/1418717


     


    Tacksam för svar! Homosexuella föräldrars åsikter önskas.


     


     


    Det där är ju egentligen en "ickefråga" eftersom homosexuella har rätt enligt svensk lag att provas för adoption i Sverige. Ej att förväxla med rätt att adoptera dock. Den rättigheten har ingen .....
  • gammel­get
    Äldre 2 Apr 23:30
    #3

    Jag tycker inte att adoption är en rättighet, oavsett läggning. Jag tycker tom. att homosexuella skall kontrolleras hårdare än heterosexuella innan man tillåter en adoption. Jag tror också att mindre andel homosexuella än motsvarande andel heterosexuella är lämpade som adoptivföräldrar.

    Kalla mig gärna inskränkt homofob, det ändrar inte min åsikt i frågan. 

  • Äldre 7 Apr 21:40
    #4
    en glad skrev 2014-04-02 23:23:27 följande:
    Det där är ju egentligen en "ickefråga" eftersom homosexuella har rätt enligt svensk lag att provas för adoption i Sverige. Ej att förväxla med rätt att adoptera dock. Den rättigheten har ingen .....
    Så sant som det är sagt. Ett mycket viktigt påpekande.

    Det kanske ska tilläggas att det ännu inte finns någon utlandskontakt som accepterar svenska homosexuella par som föräldrar till de barn som ska få föräldrar genom internationell adoption. Inom Sverige finns det enstaka barn som har placerats hos samkönade par. Därutöver finns det många barn som är biologiskt barn till den ena föräldern och som har adopterats av dennes partner, sk närståendeadoption.

    TS, närståendeadoption är inte samma sak som adoption av ett tidigare okänt barn. Man skiljer också på nationell och internationell adoption. Vilken typ av adoption tänkte du på när du skrev din trådstart?
  • Äldre 16 May 15:53
    #5
    gammelget skrev 2014-04-02 23:30:20 följande:
    Jag tycker inte att adoption är en rättighet, oavsett läggning. Jag tycker tom. att homosexuella skall kontrolleras hårdare än heterosexuella innan man tillåter en adoption. Jag tror också att mindre andel homosexuella än motsvarande andel heterosexuella är lämpade som adoptivföräldrar.

    Kalla mig gärna inskränkt homofob, det ändrar inte min åsikt i frågan. 
    Du får gärna tycka och tänka men då tycker jag du skall ge argument för varför du tycker och tänker som du gör.
    Varför skulle fler heterosexuella än homosexuella vara mer lämpade som adoptivföräldrar? Varför skall det vara hårdare kontroll på homosexuella alla skall väl kontrolleras lika hårt?
  • gammel­get
    Äldre 16 May 16:45
    #6
    gaymarrige skrev 2014-05-16 15:53:11 följande:
    Du får gärna tycka och tänka men då tycker jag du skall ge argument för varför du tycker och tänker som du gör.
    Varför skulle fler heterosexuella än homosexuella vara mer lämpade som adoptivföräldrar? Varför skall det vara hårdare kontroll på homosexuella alla skall väl kontrolleras lika hårt?
    För att homosexuella män står för 50% av alla sexköp fast är 5% av befolkningen, för att homosexuella relationer sällan håller, oftare drabbas av otrohet, missbruk och psykisk ohälsa. Homosexuella män är faktiskt oftare olämpliga som föräldrar än heteriosexuella, DÄRFÖR skall de kontrolleras hårdare innan de skall få adoptera.
  • Äldre 16 May 16:56
    #7

    hahaha oj var har du fått dessa siffror och "fakta" ifrån? 
    Det är nog vanligare med heteroskilsmässor än gayskilsmässor kan vara att det är vanligare med öppna förhållanden även som gifta men otroheten är nog inte vanligare. skillnad på otrohet och ett öppet förhållande.

  • Äldre 16 May 17:03
    #8

    gällande sexköp så är det nog väldigt sällan gifta gaypar som köper sex utan det är nog oftare heterosexuella män som köper ett homosexuellt äventyr då och då. 

Svar på tråden Homosexuellas rätt till adoption.