• Anonym (Stress!)

frågor kring C-uppsats

Hej! Jag och en kurskamrat har nyss påbörjat vår uppsats. Vi har valt teori och håller på att skriva detta. Vi har även viss koll på aktuell forskning även om det krävs mycket mer research. Vi har valt metod och läst på men inte skrivit detta ännu. Syfte och frågeställning är formulerat och "okejat" av handledaren just nu iaf. Detta är första veckan på uppsatskursen.
    Vi delar upp viss litteratur kring teori, sammanfattar kärnorna i denna och skriver sedan allt tillsammans .
    Min fråga är: om två normalbegåvade människor jobbar ca 7 timmar per dag, 5 dagar i veckan men skriver allt tillsammans. Hur lång tid beräknas uppsatsen ta då?
    Först hade man 10 veckor på sig. Sen hade man 8 v på sig eftersom opponeringen sker sista veckan o då ska uppsatsen redan vara inskickad. Men innan dess ska den skickas "färdig" till handledaren en vecka innan dess. Så nu känner jag mig jättestressad för att allt ska hinnas med?!

Har ni erfarenhet? Tips?

• Svar på tråden frågor kring C-uppsats
  • Anonym (lugn :))

Vi hade problem med att ha en helt genomtänkt ide från början. Vi ändrade många gånger vilket tog extra tid. När man väl har en genomtänkt ide och vet hur man ska lägga upp allt och att detta är realistisk tar det inte så lång tid faktiskt, om man verkligen kör hårt i början så att man känner att man har allt under kontroll. Så mitt tips tänk igenom noga innan kör igång.
    Tiden låter lite men det blir inte bättre av att känna sig stressad. Ta det lugnt, i värsta fall så kan man väl lämna senare utan att det är en så big deal. Alltså ett andra tillfälle att opponera. Vet att det var många i min klass som lämnade in till andra tillfället. Helt enkelt pga dålig planering.

• Styrox

Jag skrev i princip hela c-uppsatsen själv på drygt 4 dagar.
    Då satt jag inte speciellt många timmar om dagen med den heller. Det tog väl typ totalt 36 timmar att skriva den.

• Anonym (Stress!)
    Styrox skrev 2014-04-02 23:39:08 följande:

Jag skrev i princip hela c-uppsatsen själv på drygt 4 dagar.
    Då satt jag inte speciellt många timmar om dagen med den heller. Det tog väl typ totalt 36 timmar att skriva den.

Oj!! Det var snabba takter!! Så fort kommer det inte gå för oss eftersom vi formulerar och skriver allt tillsammans. Har du tips?
  • Anonym (Stress!)
    Anonym (lugn :)) skrev 2014-04-02 22:21:47 följande:

Vi hade problem med att ha en helt genomtänkt ide från början. Vi ändrade många gånger vilket tog extra tid. När man väl har en genomtänkt ide och vet hur man ska lägga upp allt och att detta är realistisk tar det inte så lång tid faktiskt, om man verkligen kör hårt i början så att man känner att man har allt under kontroll. Så mitt tips tänk igenom noga innan kör igång.
    Tiden låter lite men det blir inte bättre av att känna sig stressad. Ta det lugnt, i värsta fall så kan man väl lämna senare utan att det är en så big deal. Alltså ett andra tillfälle att opponera. Vet att det var många i min klass som lämnade in till andra tillfället. Helt enkelt pga dålig planering.

Tack för bra tips! Jag hoppas att vår idé är genomtänkt och genomförbar. Det känns så, om än något svävande men vi förstår ju vilken forskning vi behöver leta efter m.m.

Förhoppningen är ju ändå att 40 timmars arbetsvecka i 7 veckor ska räcka då kursen är upplagd så. Jag vet att många slappar mellan varven alt har svårt att komma igång.
  • Fjärilslarv

Jag skriver också c-uppsats! Mitt tips är att ni kanske tar en dag i veckan och träffas och då skriver?

• Styrox
    Anonym (Stress!) skrev 2014-04-03 08:17:39 följande:
    Oj!! Det var snabba takter!! Så fort kommer det inte gå för oss eftersom vi formulerar och skriver allt tillsammans. Har du tips?
    Det finns två sätt att göra det där på. Om ni ska sitta och formulera er tillsammans precis hela tiden kommer det ta stört lång tid. Delar ni upp det, en skriver metod, en annan teori etc. så kommer det gå väldigt mycket snabbare. 
  • Anonym (veckoschema)

Gör ett veckoschema, mitt ser ut såhär:

Vecka 14: Här ägnar jag mig åt att hitta och ta fram all fakta jag behöver

Vecka 15: Här ägnar jag mig åt att hitta och ta fram all fakta jag behöver

Vecka 16: Här ägnar jag mig åt att hitta och ta fram all fakta jag behöver + att jag även skriver introduktion, bakgrund, metod

Vecka 17: Här har jag för avsikt att intervjua personerna från Försäkringskassan och öppenvården, samt att transkribera intervjuerna.

Vecka 18: Ytterligare transkribering och eventuella intervjuer

Vecka 19: Denna vecka ägnar jag åt att sammanställa de svar som har kommit in och att med min mentors hjälp lägga in svaren i SPSS för statistik.

Vecka 20: Här ägnar jag mig åt att skriva resultat, diskussion och slutsats och sedan skicka det till min mentor och handledare för kommentarer.

Vecka 21: Den här veckan kommer jag att skicka min slutgiltiga uppsats till min mentor för korrektur tips och råd, samt skicka den till min handledare för tips och råd.

Vecka 22:

• Anonym (Stress!)
    Styrox skrev 2014-04-03 10:23:28 följande:
    Det finns två sätt att göra det där på. Om ni ska sitta och formulera er tillsammans precis hela tiden kommer det ta stört lång tid. Delar ni upp det, en skriver metod, en annan teori etc. så kommer det gå väldigt mycket snabbare. 
    Jag förstår att detta kommer ta lång tid. Det är min kurskamrat som vill det. Så vi får se hur länge det håller. Vi vill ju inte falla vid opponeringsseminariet heller, om examination ställer en fråga till mig om något som jag inte varit med och skrivit.
  • Anonym (Stress!)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-03 08:51:47 följande:

Jag skriver också c-uppsats! Mitt tips är att ni kanske tar en dag i veckan och träffas och då skriver?

Precis. Denna vecka träffades vi tre dagar och skrev samt gjorde en liten plan för nästa steg. Resterande tid delar vi upp läsning just nu.
  • Anonym (Stress!)
    Anonym (veckoschema) skrev 2014-04-03 10:35:09 följande:

Gör ett veckoschema, mitt ser ut såhär:

Vecka 14: Här ägnar jag mig åt att hitta och ta fram all fakta jag behöver

Vecka 15: Här ägnar jag mig åt att hitta och ta fram all fakta jag behöver

Vecka 16: Här ägnar jag mig åt att hitta och ta fram all fakta jag behöver + att jag även skriver introduktion, bakgrund, metod

Vecka 17: Här har jag för avsikt att intervjua personerna från Försäkringskassan och öppenvården, samt att transkribera intervjuerna.

Vecka 18: Ytterligare transkribering och eventuella intervjuer

Vecka 19: Denna vecka ägnar jag åt att sammanställa de svar som har kommit in och att med min mentors hjälp lägga in svaren i SPSS för statistik.

Vecka 20: Här ägnar jag mig åt att skriva resultat, diskussion och slutsats och sedan skicka det till min mentor och handledare för kommentarer.

Vecka 21: Den här veckan kommer jag att skicka min slutgiltiga uppsats till min mentor för korrektur tips och råd, samt skicka den till min handledare för tips och råd.

Vecka 22:

Det var väl uttänkt! Tror du att det räcker med en vecka för analys och diskussion av resultat? Vi fick till oss att avsätta flera veckor till detta ..

Lyckas du få till alla intervjuer på samma vecka? Det kommer nog inte vi utan får istället ta en i taget när respondenterna får en lucka.
  • Anonym (veckoschema)
    Anonym (Stress!) skrev 2014-04-03 10:56:46 följande:
    Det var väl uttänkt! Tror du att det räcker med en vecka för analys och diskussion av resultat? Vi fick till oss att avsätta flera veckor till detta ..

Lyckas du få till alla intervjuer på samma vecka? Det kommer nog inte vi utan får istället ta en i taget när respondenterna får en lucka.
    jodå min handledare har godkänt denna plan. vi hade som krav att vi skulle ha en tidsplan i vår projektplan.
    flera veckor för analys och diskussion av resultat låter väldigt mycket!
  • Anonym (4v)

För mig tog det fyra veckor bara. Är bara att ta ett lätt ämne och skriva varje dag :) vi var också två som skrev.

• Styrox
    Anonym (Stress!) skrev 2014-04-03 10:52:53 följande:
    Jag förstår att detta kommer ta lång tid. Det är min kurskamrat som vill det. Så vi får se hur länge det håller. Vi vill ju inte falla vid opponeringsseminariet heller, om examination ställer en fråga till mig om något som jag inte varit med och skrivit.
    Om du också vill ta den långsamma vägen är det här inget problem väl? Vill du vara effektiv får du säga åt din kompis att bli lite mer självständig.
    Och bara för att du skriver på ett kapitel och din kompis ett annat så betyder ju inte det att ni inte läser det den andra skrivit. Det måste ju vara någorlunda liknande text så ni är ju tvungna att läsa igenom varandras texter om och om och om igen. Och på så sätt vet du också allt det som din kompis har skrivit om.
  • Anonym (Stress!)
    Anonym (veckoschema) skrev 2014-04-03 11:09:03 följande:
    jodå min handledare har godkänt denna plan. vi hade som krav att vi skulle ha en tidsplan i vår projektplan.
    flera veckor för analys och diskussion av resultat låter väldigt mycket!
    Det kanske är mycket. Hoppas du har rätt! Jag har som sagt inte gjort detta förut men hoppas att bli klar till första inlämningen.
  • Anonym (Stress!)
    Anonym (4v) skrev 2014-04-03 11:27:54 följande:

För mig tog det fyra veckor bara. Är bara att ta ett lätt ämne och skriva varje dag :) vi var också två som skrev.

Oj då! Skrev ni båda två tillsammans eller delade ni upp? Hur vet man att man har ett lätt ämne?
  • Mamori

Använd google docs så kan ni skriva samtidigt i samma dokument utan att behöva skriva på precis samma ställe, så kan ni kommentera och ändra i varandras text också. Väldigt praktiskt.

• Anonym (Stress!)
    Styrox skrev 2014-04-03 13:19:39 följande:
    Om du också vill ta den långsamma vägen är det här inget problem väl? Vill du vara effektiv får du säga åt din kompis att bli lite mer självständig.
    Och bara för att du skriver på ett kapitel och din kompis ett annat så betyder ju inte det att ni inte läser det den andra skrivit. Det måste ju vara någorlunda liknande text så ni är ju tvungna att läsa igenom varandras texter om och om och om igen. Och på så sätt vet du också allt det som din kompis har skrivit om.
    Än så länge är det inget problem men jag är rädd att det kan bli. Det handlar nog inte om självständighet utan om kontroll. Vi delar i alla fall upp läsning och research, tur det!!

Jag tog nog för givet att man delar upp det på samma sätt som tidigare i utbildningen med b-uppsats osv men det här vill man ju inte "kugga" på.
  • Anonym (veckoschema)
    Anonym (Stress!) skrev 2014-04-03 19:49:59 följande:
    Det kanske är mycket. Hoppas du har rätt! Jag har som sagt inte gjort detta förut men hoppas att bli klar till första inlämningen.
    inte jag heller, men min handledare är ju rutinerad, så jag litar på honom =).
Svar på tråden frågor kring C-uppsats