• Anonym (bomh)

Presenter vid VUXENdop?

om ni känner någon eller om ni själva döpt er som vuxna

hade ni massor av gäster och fick/gav presenter precis som vid barndop?

vad är vanligast att göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-03 05:16
    ps: om man INTE är döpt som bebis, och istället döper sig som vuxen, så räknas det som konfimation och dop i ett sa prästen till mig iaf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-03 05:17
    det handlar om vuxendop i vanliga svenska kyrkan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-03 06:19
    ps: det är alltså jag ts som vill döpa mig
    och första tanken var att jag vill va ensam med prästen och inte göra en stor grej av det

men tror ni folk i släkten blir besvikna om man inte bjuder till dopfest?
    precis som folk kan bli besvikna om någon väljer att gifta sig utan släktens närvaro?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-03 06:21
    har läst att flera tror att inte svenska kyrkan döper vuxna, vad har ni fått det ifrån?? JAG VET att svenska kyrkan gör det, de döper ALLA åldrar, så vad har ni fått det ifrån??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-03 06:45
    det verkar som många tycker att man inte ska ha presenter som vuxen för man tar mot gud och jesus osv

MEN det är ju samma med ett barndop som troende

man firar ju inte barnets namn som många tror utan välsignas av gud

varför döper de som inte tror, ändå sina barn???

man kan ju få alla presenter vid en namnfest hemma!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-03 07:26
    VAD är skillnade på katekumen som någon nämnde och vuxendop? blir man som konfimerad och bekräftar sin tro av båda?
    jag är kristen men inte döpt så vissa kanske kallar mig inte riktigt kristen, det vill jag bli, hundra procent kristen både inför andra och inför gud och himmelriket osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-03 07:30
    OCH så undrar jag om man inför vuxendop måste prestera och få svåra läxor o betyg, och om man får göra prov och klarar man inte dem får man inte bli döpt?

jag tror på gud och jesus och känner i hjärtat att jag är kristen

sen kan jag inte all historia och alla datum osv, MÅSTE man kunna det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-03 07:35
    är det inte så att BÅDE konfirmander och vuxna som vill döpas, är katekumer,eller vad det heter, alltså någon som förbereds och studerar inför att ta mot gud och den kristna tron???
    eller har jag fel?
    så efter man som vuxen döpts, varför ska man då konfimeras, när det ju är det man GÖR, bekräftar tron? eller har jag fel?
  • Svar på tråden Presenter vid VUXENdop?
  • Anonym (Lisa)

Detta är kanske inte riktigt samma sak men min sambo funderar på att konfirmera sig i Svenska Kyrkan i vuxen ålder. För egen del är jag inte ens döpt och jag har aldrig varit på en konfirmation. När jag frågade honom om han förväntar sig presenter vid konfirmationen så tittade han på mig som om jag var riktigt dum i huvudet och sade att man inte direkt konfirmerar sig som vuxen för att få presenter. :) Jag antar att det är likadant med dop om dopet inte ingår i någon slags frikyrka där det inte är sed att man får presenter. OM man skulle ge present vid ett vuxendop så vore väl det enda rimliga vara att ge en halskedja i form av ett kors, tänker jag.

• Anonym (Z)

Men svenska kyrkan döper inte efter konfirmationsåldern utan då får man döpa sig i frikyrkan som tillämpar vuxendop och nej man gör det i te för presenter utan man gör det för man tror på Gud och Jesus och för man vill visa det utåt

• Lindsey Egot the only one

Nej! Jag anser inte att man ska ha presenter för att döpa sig när man vill följa Jesus!

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Z) skrev 2014-04-03 06:07:00 följande:
    Men svenska kyrkan döper inte efter konfirmationsåldern utan då får man döpa sig i frikyrkan som tillämpar vuxendop och nej man gör det i te för presenter utan man gör det för man tror på Gud och Jesus och för man vill visa det utåt

Svenska kyrkan har visst vuxendop.
  • Amanda84

Förlåt om jag snor din tråd TS men jag blir så nyfiken. Varför tror du att svenska kyrkan inte utför vuxendop och varför skulle svenska kyrkan uppmana någon att gå till en frikyrka? Det vore intressant att veta hur du tänker. :)
  • Lindsey Egot the only one

Jo svenska kyrkan döper vuxna på precis samma sätt som de döper små spädbarn dvs skvätter vatten på huvudet. Annars får man inte konfirmera sig.

Så det är inget egentligt vuxendop i den meningen att man sänker ner hela människan i dopfunten som man gör i tex pingstkyrkan eller baptisterna. I pingstkyrkan och baptisterna har de inget krav på att vara döpt för att gå på konfirmation.

• Anonym (Z)
    Amanda84 skrev 2014-04-03 06:26:04 följande:
    Förlåt om jag snor din tråd TS men jag blir så nyfiken. Varför tror du att svenska kyrkan inte utför vuxendop och varför skulle svenska kyrkan uppmana någon att gå till en frikyrka? Det vore intressant att veta hur du tänker. :)

Hur är det med läsförståelsen? Jag skrev aldrig tror
  • Amanda84
    Anonym (Z) skrev 2014-04-03 06:32:28 följande:

Eftersom du kommer med felaktig information så vet du ju uppenbarligen inte. Ingen säger att man måste veta allt och det är intressant att få reda på hur människor kommer fram till olika slutsatser. Framför allt är det intressant i sammanhanget religion eftersom många antar så mycket. Till exempel har jag massor med gånger fått frågan hur jag kan ha ett namn när jag inte är döpt. Jag ångrar att jag inte oftare frågar hur folk har kommit fram till slutsatsen att jag är namnlös bara för att jag inte är upptagen i den kristna gemenskapen.
  • Näckrosen

Anonym Z: det är ju ännu värre att "veta" och tala om något som är helt fel.

Klart Svenska kyrkan döper alla människor som vill bli döpta!

Ang presenter och gäster så kan man bjuda hur många man vill och någon present har man väl med sig på en bjudning. Men den närmsta familjen kanske har något smycke/minnessak och övriga en blomma.

Vill du TS vara ensam på dopet, så tror jag ingen tar illa upp för det.
  • Amanda84

Hur ställer sig dina släktingar till dopet? Är de över lag positiva? I så fall hade jag, om jag var i din sits, haft ett dopkalas. Om släkten är neutral i frågan, eller rent av negativa, så hade jag struntat i det

• Anonym (Anne)

Du kan väl göra precis som du känner för.

Du kan väl döpa dig själv, men bjuda in på fika för att fira med nära och kära efteråt.
    Eller så gör du detta helt för dig själv. Inget konstigt med det.

Klart att man som nära familjemedlem kanske gärna vill vara med vid en högtidshändelse, men det är bara att förklara hur du vill göra, så de förstår hur du känner och tänker.

• Lena

Dop för barn försöker jag undvika och om jag inte kan de få de samma presenter som vid ett välkomstfika. Vuxendop skulle jag inte fira.

• Nyfiken gul
    Jag döpte mig förra året och jag var då 36 år gammal - jag döpte mig endast i närvaro av min kör (sjunger i kyrkokör)  

Jag fick blommor och en ask med finare exklusiva chokladpraliner som present av kören och av prästen fick jag en fin psalmbok . 

Det var den enda uppvaktningen jag fick och det var precis så jag ville ha det.  Kören som betyder mycket för mig och som varit med på min resa fram till mitt dop, det kändes självklart att ha dom omkring mig.  

Nu går jag och läser katekumenat , dvs vuxenundervisning så jag så småningom ska konfirmera mig. 

Min man och min svärmor visste om dopet men dom var inte med och dom förstod att det här var min grej.  

Som vuxen så är dopet en personlig sak och det skulle kännas konstigt tror jag att bjuda in till dopkalas som vuxen, det är ju inte riktigt samma tradition som när man döper ett barn. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Påven Johanna
    Svenska kyrkan själv verkar inte veta vad du vet.

Döper Svenska kyrkan vuxna?

Ja, en person som inte är döpt kan oavsett ålder vända sig till Svenska kyrkan för att bli döpt.

Källa: www.svenskakyrkan.se/rauajtg21nm/allt-du-behover-veta-om-dop

Topic: Jag skulle uppvakta med present (om inget annat önskemål var uttryckt) i det fall jag var inbjuden till en vuxen människas dop.

• Anonym (Hahaha! Haha!)

Det är så många felaktigheter så att det blir rent komiskt! "-Nej, vi döper inte vuxna hos oss men jag kan tipsa om pingstkyrkan". Haha, tusen tack för ett oerhört gott skratt!

Och ditt svar sen... HAHAHA! Priceless! Det blir ännu svårare att ta dig på allvar i andra trådar nu (anonym) Z
  • NaCl

Jag tycker du ska ställa dina frågor till den präst jag antar att du redan har kontakt med. Man blir inte kristen av att döpas - oavsett vid vilken ålder det sker. Dopet är en bekräftelse på din tro, en bekännelse, eller om det hade varit ett barndop - föräldrarnas tro.

Om någon vill ge dig presenter eller inte är väll upp till dom. För många är det ju ovanligt och ovant med vuxendop så man har ingen rutin på hur man gör. Förvänta dig inte det är mitt råd.

• Anonym (absolut)

Svenska kyrkan har VISST vuxendop, det är väl självklart!

Jag är själv troende kristen och skulle min bästa vän eller någon i familjen döpa sig i vuxen ålder skulle jag nog bli lite ledsen om jag inte fått vara med då det är en betydelsefull dag!
    Däremot är inte presenter och fest det viktiga.
    Men att ha de närmsta med, vänner o familj och kanske lite fika efter!
    Det låter väl jättetrevligt!

Jag har varit på flera vuxendop i svenska kyrkan!

Svar på tråden Presenter vid VUXENdop?