Presenter vid VUXENdop?
om ni känner någon eller om ni själva döpt er som vuxna
hade ni massor av gäster och fick/gav presenter precis som vid barndop?
vad är vanligast att göra?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-03 05:16
ps: om man INTE är döpt som bebis, och istället döper sig som vuxen, så räknas det som konfimation och dop i ett sa prästen till mig iaf
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-03 05:17
det handlar om vuxendop i vanliga svenska kyrkan
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-03 06:19
ps: det är alltså jag ts som vill döpa mig
och första tanken var att jag vill va ensam med prästen och inte göra en stor grej av det
men tror ni folk i släkten blir besvikna om man inte bjuder till dopfest?
precis som folk kan bli besvikna om någon väljer att gifta sig utan släktens närvaro?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-03 06:21
har läst att flera tror att inte svenska kyrkan döper vuxna, vad har ni fått det ifrån?? JAG VET att svenska kyrkan gör det, de döper ALLA åldrar, så vad har ni fått det ifrån??
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-03 06:45
det verkar som många tycker att man inte ska ha presenter som vuxen för man tar mot gud och jesus osv
MEN det är ju samma med ett barndop som troende
man firar ju inte barnets namn som många tror utan välsignas av gud
varför döper de som inte tror, ändå sina barn???
man kan ju få alla presenter vid en namnfest hemma!!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-03 07:26
VAD är skillnade på katekumen som någon nämnde och vuxendop? blir man som konfimerad och bekräftar sin tro av båda?
jag är kristen men inte döpt så vissa kanske kallar mig inte riktigt kristen, det vill jag bli, hundra procent kristen både inför andra och inför gud och himmelriket osv.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-03 07:30
OCH så undrar jag om man inför vuxendop måste prestera och få svåra läxor o betyg, och om man får göra prov och klarar man inte dem får man inte bli döpt?
jag tror på gud och jesus och känner i hjärtat att jag är kristen
sen kan jag inte all historia och alla datum osv, MÅSTE man kunna det?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-03 07:35
är det inte så att BÅDE konfirmander och vuxna som vill döpas, är katekumer,eller vad det heter, alltså någon som förbereds och studerar inför att ta mot gud och den kristna tron???
eller har jag fel?
så efter man som vuxen döpts, varför ska man då konfimeras, när det ju är det man GÖR, bekräftar tron? eller har jag fel?