• Mor till Evelyn

8 månader och jätte förkyld

Min lilla bebis har blivit jätte förkyld. Jag har prövat näs sug men det hjälper inte fullt med snor hela tiden. Och nu inatt så hostade hon så det lät som att hon skulle kvävas jätte otäckt. Finns det något man kan ge henne. Tycker så synd om henne. Snorig och hostig med en massa slem.

• Svar på tråden 8 månader och jätte förkyld
  • Mymmlan

Man kan prova att vinkla madrassen när hon sover. Om snuvan är värst bullar man upp i huvudänden så inte det täpper till i näsan lika mycket. Är hostan värst kan man bädda upp så fötterna kommer högre, så rinner slemmet nedåt och är lättare att hosta upp. Man kan hjälpa till och klappa på bröst och rygg så slemmet lossnar också. Tips jag fick av en gammal sjuksköterska, vet inte hur bra det funkar.

• viseversa

Låter som rs. Nu är hon ganska "stor" och borde klara av det själv. Men just detta med hosta så dom inte får luft och mycket slem och snor låter som rs. Tycker du ska åka en sväng till läkaren mes henne.

• emmisss

Får hon svårt att andas kan hon behöva lite hjälp med inhalationer...då åker ni till akuten...

Näs sug och vanligt näs spray i form av saltlösning hjälper inte längre ner.. Eller inte så mycket när dom små liven har mycket slem.

Köp saltlösning på Apoteket, och spruta ner 1 ml saltlösning i varje näsa med en medicin spruta, det rensar även längre ner...

Höj sängen, ge ingen mjölk det skapar med slem, ge henne mycket vatten. Mm

Min tjej har förkylningsastma.. Så vi går igenom detta varje höst/vinter!

• jagvill85

Jag föreslar ocksa att spruta in ordentligt med saltlösning som löser upp slemmet. Min 8 manders har snuva och hosta var och varannan vecka sedan han började pa dagis som 5 man (bor utomlands)...Brukar ocksa köra med snorsug samt bebis-näsdroppar till natten. Men snuvan brukar ga om av sig själv efter ca 5 dagar hostan däremot  verkar han aldrig vilja bli av med... men snart är det sommar sa kanske det blir bättre da

• jagvill85

Näsdropparna här heter Nasivine och funkar genom att "utvidga" luftrören lite, tycker det funkar nagorlunda bra för min lillkille

Svar på tråden 8 månader och jätte förkyld