• Hjoso

Gravid med levaxinbehandling?

Hej! Jag är gravid med första barnet i vecka 5. Jag har ätit levaxin sedan 09 pga hypothyreos, står just nu på 100 mcg. Hur fungerar detta under en graviditet? Någon som vet? Kan det vara skadligt för barnet på något sätt?

• Svar på tråden Gravid med levaxinbehandling?
  • Jacqueline

Jag blev satt på levaxin tidigt i min graviditet och har fått gå på provtagning var fjärde vecka för att hålla koll på mitt tsh.

Kontakta mvc snarast och berätta att du har hypo och käkar levaxin så bör du bli skickad till endokrinolog (om du inte redan har en).

Det är vanligt att värdena flippar ur när man blir gravid ,jag fick inte ner mina värden förrän runt vecka 23-24.

• The Fugly

Dina hormonnivåer ska kontrolleras extra under graviditeten och din dos kommer med största sannolikhet höjas. Levaxin är på inget sätt skadligt för barnet utan ersätter bara hormoner din kropp inte själv kan producera.

• MinMakesFru
    Hjoso skrev 2014-04-03 11:14:39 följande:
    Hej! Jag är gravid med första barnet i vecka 5. Jag har ätit levaxin sedan 09 pga hypothyreos, står just nu på 100 mcg. Hur fungerar detta under en graviditet? Någon som vet? Kan det vara skadligt för barnet på något sätt?

Hej,

Jag är också gravid och äter levaxin. Är i vecka 16 (15+1) nu. Hittills har jag fått gå på extra kontroller och lämna blod var 6:e vecka. Då proverna hittills har uppvisat bra värden utan ngn förändring ligger jag kvar på min dos, 100 mcg tills vidare.

Jag ringde till mvc redan dagen efter att vi plussat hemma och fick komma på inskrivning redan i v.5 pga levaxnet.

Levaxinet är inte farligt eller skadar barnet på något vis under graviditeten. Däremot är det viktigt att du låter följa upp värdena, så att de inte sjunker/ökar, för det är inte bra för din egen hälsa.

Fick även höra från min läkare att om man har (eller är utan) diagnos och går omedicinerad så kan det resultera i svårigheter att bli gravid. Och i vissa fall även missfall. Men när du står på en dos som är inställd efter dig är det ingen fara alls. :)

Så se bara till att göra din mvc medveten om att du står på levaxin, så kommer de att ordna med regelbunden provtagning för dig.

Lycka till!

• Hjoso
    MinMakesFru skrev 2014-04-03 12:32:10 följande:
    Hej, Jag är också gravid och äter levaxin. Är i vecka 16 (15+1) nu. Hittills har jag fått gå på extra kontroller och lämna blod var 6:e vecka. Då proverna hittills har uppvisat bra värden utan ngn förändring ligger jag kvar på min dos, 100 mcg tills vidare. Jag ringde till mvc redan dagen efter att vi plussat hemma och fick komma på inskrivning redan i v.5 pga levaxnet. Levaxinet är inte farligt eller skadar barnet på något vis under graviditeten. Däremot är det viktigt att du låter följa upp värdena, så att de inte sjunker/ökar, för det är inte bra för din egen hälsa. Fick även höra från min läkare att om man har (eller är utan) diagnos och går omedicinerad så kan det resultera i svårigheter att bli gravid. Och i vissa fall även missfall. Men när du står på en dos som är inställd efter dig är det ingen fara alls. :) Så se bara till att göra din mvc medveten om att du står på levaxin, så kommer de att ordna med regelbunden provtagning för dig. Lycka till!

Tack så mycket för svar! Blev lite lugnare :) Jag har redan fått en tid till mvc den 16/4. Men då när jag pratade med dem tänkte jag inte på att nämna levaxinbeh. Är det farligt att vänta tills dess? Eller borde jag ringa igen för att ev få en tidigare tid?
Svar på tråden Gravid med levaxinbehandling?