• IissiC

Behöver lite råd, tips och ideér!

Hej! Jag söker någon/några som vet eller kan hur detta funkar. Det är nämligen så att jag har nyligen gjort en titthålsoperation där man konstaterade färsk endometrios. Jag har nu fått en tid till min Gyn för att komma och prata om eventuell behandling. Är det någon som vet vad det finns för behandlingar? Det är nämligen så att vi försökt bli gravida i över 3 år nu. Var av för 1 1/2 år sen blev vi nekade ivf för att min sambo inte var 25 år. ( vårt landstings regler, oerhört korkat tycker jag) Nu i maj fyller han 25 och vi vill givetvis genomföra ett ivf försök. Men jag vet att min Gyn har tidigare sagt att om de visar sig att jag har endo så kan man "svälta" bort det genom att sätta mig i klimakteriet i 6 månader. Detta är givetvis inget vi vill göra nu, för vi har redan spillt så mkt tid på att vänta på allt. Så vad finns det för allternativ? Visst borde vi få göra ivf nu och om de blir en graviditet sätta mig i klimakteriet efter förlossningen isf? Jag måste tillägga att jag är väldigt ringel rostig angående detta ämne och allt runt omkring, så förklara gärna extra mycket 😊 Tack på förhand! ❤️

• Svar på tråden Behöver lite råd, tips och ideér!
  • Jag är bara jag

Att torka ut endon. är bästa alternativet och speciellt om ni ska göra IVF för det ökar chansen att bli gravid.  IVF_klinikerna brukar rekommendera minst några månaders sprayning. Jag tog Synarela ett halvår och har ingen synlig endo. alls numer.

• IissiC

Men är det nått man måste göra då? Ja menar, vi har fått vänta så länge på att få göra ett ivf att vi inte vill slösa mer tid. Måste det vara just 6 månader? Ja vet att det kan öka chanserna men kan man inte få testa ett ivf innan dessa 6 månader? 😞

• Jag är bara jag

Jag har aldrig hört om nån med endo som gjort IVF som inte sprayat alls eller väldig kort tid så jag skulle absolut tro läkaren rekommenderar det. Kanske inte 6 månader,men längre tid än vanligt i vart fall. Om chansen ökar markant är det värt väntan. Glad IVF är dyrt och jobbigt och man vill ju inte slösa en behandling med osäkra odds.

• Zinfandel
    IissiC skrev 2014-04-03 21:43:08 följande:
    Men är det nått man måste göra då? Ja menar, vi har fått vänta så länge på att få göra ett ivf att vi inte vill slösa mer tid. Måste det vara just 6 månader? Ja vet att det kan öka chanserna men kan man inte få testa ett ivf innan dessa 6 månader? 😞
    Klart man inte måste! På de flesta kliniker utomlands nedreglerar man inte alls endon längre eftersom man kommit fram till att det inte är den bästa vägen med för mycket mediciner som istället kan trigga endon och sen är det så individuellt hur man svarar på behandlingen, var endon sitter, hur mycket det är osv. Men då behöver du istället t ex kortison för att lugna den immunologiska aktiviteten. Det finns flera andra metoder men testa du en gång först! Lycka till {#emotions_dlg.flower}   
  • Zinfandel

Men snälla nån, det är ju jättebra!! Var supernöjd med det och var inte arg, var glad istället!!! KyssSkrattandeSolig

• Kanelgalen

Jag hade väldigt aktiv endometrios och var nedreglerad i 4,5 månad innan ivf och lyckades på första försöket och hörta andra som just lyckats efter längre nedreglering. Men det beror nog på hur aktiv endometrios man har.

• Heidi82

Jag har endo och gjort 2 misslyckade IVFer eftersom jag inte behandlat min endo innan försöken. Nu är jag satt på nedregleringsbehandling under 3-6 mån. Du kan ju alltid försöka med IVF men såhär i efterhand önskar jag att jag lugnat ner mig och gjort behandlingen direkt. Men jag förstår att det är jobbigt, man vill ju bara sätta igång

• Eija

Den frågan har jag också! Så ju fler som svarar desto bättre. Har just fått min diagnos så vet väldigt lite om endo. Vi har också försökt länge, runt 3 år. Har endo men vet inte hur utspridd. Troligtvis inte så svår. Har dessutom blivit spontant gravid vid ett tillfälle, som slutade med tidigt mf. Tänker att det borde vara positivt?

• IissiC

Jag får helt enkelt vänta tills i morgon när jag ska till gyn för att prata om hur vi ska gå till väga. Det är så jäkla jobbigt med den här väntan hela tiden. orkar inte vänta längre...=(

Men om det förbättrar våra chanser så är det nog värt det som ni säger.

Svar på tråden Behöver lite råd, tips och ideér!