• Zanda

    Syskon tätt - hur funkar det för dig?

    Hej!
    Är en nybliven tvåbarnsmamma som skulle vilja veta lite mer hur det funkar för er som har tre barn eller fler tätt då jag alltid drömt om minst tre barn sen många år tillbaks.
    Har idag två barn, en snart tvåårig dotter samt en liten kille som bara är några veckor gammal. Nu har det ju inte gått så lång tid ännu, men än så länge tycker jag det har varit förvånansvärt smidigt med två, mycket tack vare att båda två sover väldigt bra på natten samt är rätt coola i sitt sätt att vara, vilket jag såklart är väldigt tacksam för.
    Blir ju därför sugen på en trea inom inte alltför länge också, men funderar nu på om det är att utmana ödet....kanske börja försöka om ett år eller så, så det blir cirka två år mellan varje (om det funkar direkt vill säga)....Vad säger ni som har fått barn relativt tätt, är det kämpigt? Eller smidigt kanske tom?
    Är 33 och fyller 34 senare i år och känner att jag inte har all tid i världen, framförallt inte om jag vill ha fyra barn...kanske ska man vara nöjd med de man har och inte ge sig in i mer riskfyllda graviditeter?! (Vet inte när riskerna ökar, men de gör väl de nånstans runt 35?)
    Tycker bara att det är så underbart med kidsen jag har, så hade verkligen velat ha fler!
    Hur har ni tänkt i er familj med ålder mellan syskon, antal barn, ålder osv? Hade varit toppen med lite input! 

  • Svar på tråden Syskon tätt - hur funkar det för dig?
  • fyrabarnsmor4

    Äsch, det är bara att köra på. Du behöver inte vara orolig. Vill ni ha en barn till så gör det.
    Ni hittar en bra rutin som passar er alla. Inte en vecka efter förlossningen nej nej men ni hittar iaf en rutin som passar er till sist.
    Ha så kul!

    Vi har fyra barn och femte finns i magen.
    Barnen är 7 (blir 8 år till 22 april) 6 år (blir 7 år till augusti) 5 år (fyllde år i januari) och 3 år (blir 4 år till maj) Sladdisen är beräknad till 7 september.

  • LitenLarv

    Vi har nästan exakt samma ålderskillnad mellan våra två som ni har. Nu är dom 2,5 år resp. 5 månader. De första veckorna gick utan problem men sen började den lille att få ont i magen och var gnällig nästan all sin vakna tid. Den äldsta var dessutom fruktansvärt mammig, och är det fortfarande, så det var himla jobbiga månader. Nu börjar det rätta till sig med allt och dagarna går bättre och bättre.

    Vi skulle också vilja ha en trea men har bestämt oss för att det ska vara minst 2,5 år mellan vår nuvarande yngsta och den nya bebisen.

    Hur det går beror ju så mycket på vilket slags barn man "får" och det vet man ju inte förrän efteråt. Sen vet man ju inte heller hur den stora reagerar på sitt nya syskon. Oftast brukar det väl gå bra men vill man inte chansa så är det nog bra att ha minst 2,5-3 år emellan.


    Tror på anknytningsteori och attachment parenting
  • Utvandraren

    kan inte svara på din fråga förrens om några veckor. vår äldsta är lite mer än 2, andra barnet 11 månader och nu i dagarna kommer trean

    oups, caps lock och orkar inte skriva om

  • MelissaLiamLilo

    Jag har strax 5 barn tätt. Det är 16 månader mellan 1 och 2. 14 månader mellan 2 och 3. 18 månader mellan 3 och 4. Mellan 4 och 5 kommer det vara ca 16-17 månader. Första barnet föddes 2009 så alla 5 barn på 5 år. Fler kommer â?ºï¸

  • Flickan och kråkan

    Jag har två barn tätt (16 månader mellan dem) och så en trea som kom ett par år senare (de "stora" var 4 respektive 5,5 år).

    Personligen hade jag inte velat ha tre barn tätt. Hade hellre skjutit mig själv i foten . Första halvåret drygt med två barn var ju inga problem.....men de blir ju större

    Nu har jag en 6,5-åring, en 5-åring och en 1-åring. Helt perfekt.....för oss. jättekul att få uppleva syskonskap med olika åldersskillnad. Det ena är inte bättre än det andra bara väldigt olika. Mina äldsta pojkar går knappt en meter ifrån varandra och leker - och bråkar - hela dagarna. Med lillebror är de helt underbara - så omsorgs- och kärleksfulla. Roligt att få se äldsta (ja, båda) verkligen få vara storebror

    Men man är ju olika. Kanske är alldeles perfekt för er TS . Vår lilla trea är världens solskensbebis (inte så mycket bebis längre) som bara hänger med glatt på allt. Om man vetat att alla barnen var som han och dessutom fortsatte att ha samma temperament när de var 2, 3 och 4.....ja, då hade man ju kunnat skaffa ett helt gäng .

  • zandraa4848

    Jag har tre barn var av de e 1år mellan dom två minsta. Dom e idag 5 och 6 och är bästa vänner. De bästa vi gjort att skaffa tätt dom har alltid varandra :)

Svar på tråden Syskon tätt - hur funkar det för dig?