• Oktober

5 mån flicka blyg - remiss barnläkaren

Varför ska vi till en barnläkare när jag läser att blyghet inte är ovanligt vid 5 mån ålder? Enligt Bvc kontakten bör blyghet uppstå i 9-10 mån ålder. Läser på sidan "bli mamma" att detta är normalt med rädsla för främmande. Är lite orolig. Vem ska man lita på?

• Svar på tråden 5 mån flicka blyg - remiss barnläkaren
  • Långbenopluto
    Oktober skrev 2014-04-03 16:37:29 följande:
    Nej inte enligt henne. Menar du nåt Bvc döljer?

Ingen aning, tycker bara det låter märkligt att få en remiss till en barnläkare för blyghet.....
  • Madmoiselle

Det är något annat ni har fått remiss för, blyghet är vanligt hos barn precis som du säger. Det är inget konstigt.

• Oktober

Nej det är verkligen därför enligt Bvc. Hon påstår att det är för tidigt för henne att visa detta och det brukar uppstå i 9-10 mån åldern. Jag har sagt till henne samma sak som er men hon påstår att det vore tjänstefel att inte skicka oss vidare. Hon har rådfrågat kollegor och barnläkare på Bvc redan.

• strojes

Gå till läkarbesöket och när du är där (ta gärna med pappan till barnet så att ni är två) ställ alla frågor till läkaren om varför detta besök och varför bvc agerat som de gjort utan att lyssna på dig.

• Oktober

Detta är alltså barnläkaren hos Bvc vi ska till. Tack vi ska ställa alla frågor vi kommer på!

• Naaw

Blyghet? Hos en 5 mån? Låter märkligt. Hur yttrar sig denna blyghet? Att en bebis vill vara hos mamma/pappa är ju naturligt.

• studentbruttan29

Det är skillnad på att vara blyg och försiktig. Varför ens reagera på detta på ett litet litet barn. Vill Bvc att hon ska kasta sig i famnen på främlingar eller? 

Jag finner detta mycket märkligt!

• Oktober

Hon blir lessen och gråter ibland när hennes släktingar, mor och far föräldrar tittar på henne och pratar till henne. Givetvis kommer denna reaktion oxå när nya ansikten dyker upp.

Svar på tråden 5 mån flicka blyg - remiss barnläkaren