• Tessou

Så blommor till katten

Heeej!
    Om typ 1-2 månad/-er är det ju nästan dags att börja så blommor..

Vi har en stor balkong som Oliver brukar gå ut på, så jag undrar vilka blommor (fröpåsar) som finns i vanliga butiker som man kan så i blomlådor?
    Och som är ätbara för katter, såklart!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-10 17:48:51:
    Glömde en sak.. Vi brukar \"sätta\" kattgräs i små lådor inomhus till Oliver.
    Kan man göra det i stor blomlådor oxå?

Ojoj, va han komemr att äta...

• Svar på tråden Så blommor till katten
  • no more doughnuts

ja, det blir skitmysigt med kattgräs i blomlåda!det går ju åt nåra påsar men det är det vär, min lilla katt brukar ligga på gräset...

• Tessou

Oliver brukar vi ha ute i koppel, och han älskar att gnaga i sig! Så nu får han både en egen "gräsmatta" och den vi har utanför!

• no more doughnuts

vi har uteplats, så kissarna brukar äta en hel del vanligt gräs, men det verkar nyttigare med kattgräs...mindre hundskit liksom

• Tessou

Haha, jaa.. Men Oliver äter nästan inte det gröna gräset här utanför utan lite strån o så.. Lite knasigt..

• Tessou

*Puffar efter fler svar om vilka BLOMMOR som man kan så*

• stenfalk

Hmm, det enda jag kommer på så här på rak arm är ampellilja. Det brukar jag ge katten istället för kattgräs. Men jag har ingen aning om man kan ha den utomhus. Har bara haft sådana inne. Sen är ju kattmynta/kantnepeta alltid populärt hos katten också. Och de ör ju dessutom vackra, och det är ju ingen nackdel :)

• stenfalk

Här finns en bild på kantnepeta.
    www.alltomtradgard.se/gardeninglists/rose.php&list=6
    Är egentligen inte riktigt kattmynta, men den brukar säljas som det i alla fall. De tillhör samma släkte och katterna brukar reagera på samma sätt på den. Riktigt kattmynta ser liknande ut men har vita blommor.

• Tessou

Aha, tack!! Får de verkligen plats i 2 dm djupa blomlådor...?

• Tauro

Verkar som det ska gå bra att odla i kruka. Hittade lite information om Kattmynta

www.katt.nu/artikel-kattmynta2000.htm
    www.froer.nu/product-view.asp

Kattmynta Nepeta cataria
    Ca 80/120 cm hög, vitrosa blommor, bra till rogivande te och naturligtvis för leksaker till katten. Skydda plantorna vid omplantering annars ligger det snart en mycket lycklig katt och rullar runt i dom. Bladen doftar mer när dom är torkade. Plantan behöver inte mycket uppmärksamhet och verkar trivas i vilken jord som helst. Har du en katt hemma som går och vässar klorna lite överallt, ta en näve färska blad och gnugga in det på en klösbräda, det brukar lösa problemet.

• Bembu

Gå in till veterinären /kliniken å fråga efter en lista på giftiga blomsorter för katter kanske kan få tips om vad katter brukar gilla.
    Anars tyckte jag själv om iden på katt mynta

Svar på tråden Så blommor till katten