• Gudrun1954

Kopplad Kamphund bet baby i barnvagn

för några dagar sedan blev en 10 månaders baby liggandes i barnvagn biten av en kopplad kamphund,
    denna händelsen gjorde så pass starkt intryck på mig att jag vill väcka en diskussion om händelsen.
    när ett barn i barnvagn blir måltavla för denna typen av rovdjur så tkr jag att hela fenomenet kamphund i varje kvarter gått för långt,
    jag personligen skulle helt vilja förbjuda dessa kamphundar från plattser där allmänheten vistas,
    har nu startat en omröstning där ni får tycka till,
    vore det inte bättre att Sverige inför krav på licens för ägarna, vem som helst borde inte kunna skaffa dessa hundar,
    folk som är kända av polis, folk som vanvårdat djur, missbrukare samt psykiskt sjuka borde inte få kunna skaffa denna typ av hund då dessa kräver extremt mkt av ägaren,.

vilka är kamphundar kommer ni kanske vilja veta,
    dessa är och har använts till hundkamper,
    pitbull "amstaff" , stafforshire bullterrier, bullterrier, amerikansk bulldog, dogo argentino, pressa canario, cane corso

kalla mig okunnig men tkr ni inte det gått för långt när en baby i barnvagn blivit måltavla för en kamphund?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kopplad Kamphund bet baby i barnvagn
  • Tow2Mater
    Gudrun1954 skrev 2014-04-03 21:43:55 följande:
    vore det inte bättre att Sverige inför krav på licens för ägarna, vem som helst borde inte kunna skaffa dessa hundar,
    folk som är kända av polis, folk som vanvårdat djur, missbrukare samt psykiskt sjuka borde inte få kunna skaffa denna typ av hund då dessa kräver extremt mkt av ägaren,.
    "Den misstänkte mannen ska inte stå som ägare, men var den som hade hand om hunden vid händelsen. Han misstänks ha varit påverkad av alkohol när det här inträffade, det är ett led i att man bedömer det som särskilt oaktsamt"
    www.expressen.se/nyheter/hund-attackerade-och-bet-spadbarn/
  • Lindsey Egot the only one

Hunden avlivades. Tack gode Gud för det. Och jag hoppas ägaren förelagts med hundförbud.

• lovea01

När jag läste om detta så gav det mig rysningar. Tänk om det va mitt barn... sjukt och jag litar inte alls på denna sorten av hundar, men är allmänt rädd för stora hundar. Speciellt när man läst allt som hänt. Men det mesta ligger hos ägaren men vissa hundar kan man inte kontrollera...

• Gudrun1954

är det så osannolikt när jag tror att tyvärr ett barn kommer sätta livet till innan lagarna ändras?

• Erfdgt

Jag är bara nyfiken, men var och när läste du senast om en staffordshire bullterrier som var inblandad i någon incident?

Och vad anser du om statistik som visat på att "vanliga familjehundar" som tex labrador och golden retriver (tror jag det var) biter oftare än sk. kamphundar?

• Gudrun1954
    Erfdgt skrev 2014-04-03 23:01:40 följande:
    Jag är bara nyfiken, men var och när läste du senast om en staffordshire bullterrier som var inblandad i någon incident?

Och vad anser du om statistik som visat på att "vanliga familjehundar" som tex labrador och golden retriver (tror jag det var) biter oftare än sk. kamphundar?

vi har inte så många staffar i Sverige då de kostar extremt mkt mer än en pitbull som går för 2,500 på blocket.
    skillnaden mellan en labradors överfall och en kamphunds överfall är väll den att kamphundarna biter inte en gång , utan de biter till måltavlan förvandlats till småbitar, det är det som är skillnaden mellan att en vanlig stor hund biter o en kamphund som exempel biter sig fast i gungor o vägrar släppa trotts att de hänger fritt i luften
  • Erfdgt
    Gudrun1954 skrev 2014-04-03 23:10:52 följande:

vi har inte så många staffar i Sverige då de kostar extremt mkt mer än en pitbull som går för 2,500 på blocket.
    skillnaden mellan en labradors överfall och en kamphunds överfall är väll den att kamphundarna biter inte en gång , utan de biter till måltavlan förvandlats till småbitar, det är det som är skillnaden mellan att en vanlig stor hund biter o en kamphund som exempel biter sig fast i gungor o vägrar släppa trotts att de hänger fritt i luften
    Staffarna ökar ju stadigt i Sverige och låg ju ganska högt upp på listan, plats 15, över registrerade hundar hos SKK under 2013. Och statistik på vilka hundar som biter mest räknas ju ut procentuellt, så där spelar det ju egentligen ingen roll hur många hundar som finns.

Rensasig pitbulls finns det väl förövrigt extremt få av i Sverige? Och du får knappast en rensasig sådan på Blocket för 2500kr. Jag är generellt sett egentligen inte emot blandraser heller, då jag personligen har bra erfarenheter av sådana hundar, men det är väl inte något jag förespråkar heller egentligen.
  • Gudrun1954

det handlar om hundar som e väldigt skarpa o som reagerar med att bita först o prata senare när det gäller främlingar, och dessa typer av hundar blir extra farliga ifall ägaren inte stimulerar dom dagligen ,
    det borde införas special licens på sådana djur som kan bli lika farliga som skarpladdade pistoler.

• Ruggugglan

Kamphund och kamphund. Min farmor var nära att dödas av en schäfer. Nä, vet du vad... Jag skulle hellre se att det blev lite mer kontroll på vem som får ha hund eller inte.

Svar på tråden Kopplad Kamphund bet baby i barnvagn