• Gudrun1954

kan vi adoptera 60år samt 19år

vi skulle vilja adoptera min makes lillebror som är 5år och bor i Ghana.
    jag o min make är nygifta o vi bor i Sverige,
    har för mig att det är nån form av regel gällande hur gammal man får vara,
    men min make som enbart är 19 borde kunna göra denna utredning annorlunda från andra?

• Svar på tråden kan vi adoptera 60år samt 19år
  • MajaVira

Hur tänkte du nu!? Han kan väl knappast bli "pappa" till sin egen bror... Förutom det är du alldeles för gammal, tanter får inte adoptera småbarn.

• Gudrun1954
    MajaVira skrev 2014-04-03 22:06:12 följande:
    Hur tänkte du nu!? Han kan väl knappast bli "pappa" till sin egen bror... Förutom det är du alldeles för gammal, tanter får inte adoptera småbarn.

han bor hos sin gamla mormor som inte har mkt kvar samt hans mamma har dött i malaria så JA jag vill väldigt gärna få hit honom,
  • en glad
    Gudrun1954 skrev 2014-04-03 22:04:23 följande:
    vi skulle vilja adoptera min makes lillebror som är 5år och bor i Ghana.
    jag o min make är nygifta o vi bor i Sverige,
    har för mig att det är nån form av regel gällande hur gammal man får vara,
    men min make som enbart är 19 borde kunna göra denna utredning annorlunda från andra?
    Ålderspannet för att få medgivande att adoptera är 25 år (enligt lag) och ännu ej fyllda 43 (riktlinje) så det lär inte bli lätt för er att få medgivande. Sedan bör ni kolla med MIA vad som gäller för adoption från just Ghana .....
  • Madmoiselle

Man måste vara minst 25 år för att adoptera och högst 45 år. Så ingen av er passar åldersmässigt tyvärr.

• Gudrun1954

finns det andra skandinaviska eller europeiska länder man kan bli medborgare i som skulle acceptera våran adoption, tänker ifall vi skaffar dubbel medborgarskap o adopterar i ett annat land som e nära Sverige?

• Utropstecknet

Enklast är väl om Coco-Ice åker till Ghana, övertar vårdnaden och sedan åker tillbaka till Sverige med barnet.

• Gudrun1954

har läst nån stans att somalier beviljas anhörig invandring o funderar på ifall detta kan gå under samma rättighet?
    eller hur ser reglerna ut där?

• en glad
    Gudrun1954 skrev 2014-04-03 23:32:33 följande:
    har läst nån stans att somalier beviljas anhörig invandring o funderar på ifall detta kan gå under samma rättighet?
    eller hur ser reglerna ut där?
    Man kan inte åberopa anknytning som orsak till invandring för ett 5-årigt barn .... det barnet kommer i SVerige att betraktas som ett ensamkommande barn och omfattas av myndigheternas omsorg ....
Svar på tråden kan vi adoptera 60år samt 19år