Vid vilken ålder kunde eran bebis âla sig fram?
Hej!
Vid vilken ålder började eran bebis kunna förflytta sig framât liggandes pâ mage?
Tack!
Hej!
Vid vilken ålder började eran bebis kunna förflytta sig framât liggandes pâ mage?
Tack!
typ 4, 5 mån
Ja det var väl runt det 4-5. Ingen aning om hur hon tar sig fram och vet inte om hon vet det själv men hon tar sig runt i alla fall.
Alltsâ om era bebisar lâg pâ mage pâ golvet sâ kunde den hasa sig framåt mer än några cm, alltså verkligen förflytta sig, vid 4-5 månader? Wow. Pâ vilket slags golv dâ? Detta kanske låter knäppt men vi har inte lyckats hitta något underlag som bebisen inte bara glider och halkar pâ. Mâste väl testa att lägga honom barfota pâ en yogamatta dâ kanske eller? För med strumpor pâ ett slipat trägolv kommer han ingen vart. Har jag missat något? Hur kan man hjälpa bebisen att lära sig detta?
Min ålade aldrig. Innan hon kröp så satt hon mest stilla, ibland tog hon sig fram genom att lägga sig ner och sätta sig upp åt olika håll. Några gånger sköt hon iväg sig en bit liggandes på rygg när hon var runt 6 månader. Hon låg aldrig på mage innan hon lärde sig att lägga sig själv från sittandes och sedan sätta sig upp igen. Kröp gjorde hon sedan vid 9 månader. Hon var överrörlig och ganska sen med det grovmotoriska överlag.
först i dubbelsäng jag var bredvid henne, sen har vi några tunna madrasser och som vi la på golvet,
men med första barnet tog det lite längre tid kanske 6,7 månader dom lär sig själv inte nåt du måste göra egentligen
Jag har ingen aning om hur hon gjorde men la jag henne på lekmattan och gick ut ur rummet så låg hon alltid någon annanstans. Nu har hon precis blivit sex månader och då ser jag att hon flaxar sig fram. Det ser inte ut som om hon kommer någon vart när man tittar på henne men det gör hon ändå.
Tror de lär sig i sin egen takt. Ni behöver inte stressa fram det. Mycket lugnare ifall de ligger där man lagt dem.
Min ålade inte. Kröp inte heller förrän efter hon lärt sig gå. Satte man henne på golvet så satt hon där (kunde sitta upp vid ca 5 månader). Från 6 månader gick hon på golvet med stöd i bägge händer, och efter det var hon inte intresserad av annat än att gå omkring. Hon ville inte släppa taget om händerna förrän ca 1 år, trots att hon gått en del steg på egen hand sedan ca 8 mån.
Hon kom inte heller någon vart på vanligt trägolv, och när hon "äntligen" lärde sig krypa så var det i vår dubbelsäng.
Min son va väl runt 7-8 månader då han började dra sig framåt, annars så satt han bara upp och jag kunde ha koll på honom. Runt 8,5 månad så började han krypa lite lätt men efter nån vecka nu så kryper han och vill bara stå upp om han fick välja:) Alla barn är olika, min första kröp inte förrän vid 10-11 månader och gick utan stöd vid 13, medan andra kröp vid 6 månader och gick vid 8 månader.
Runt 8 månader började han åla sig fram obehindrat. Nu är han 10 månader och kan sätta sig upp själv sen någon vecka tillbaka. Han har även börjat ställa sig på alla fyra och gunga fram och tillbaka, sätta sig på knä och försöka dra sig upp i soffan. Men han är fortfarande vinglig och kan inte stå upp själv.
Min dotter är 12 år och kan fortfarande inte åla...