• Anonym (Spasmofen)

Spasmofen - vågar jag?!

Frågat på annat forum men ej fått respons, hoppas ngn här kan svara... Jag har kronisk värk med flertalet diagnoser + infektion i kroppen som inte ger med sig samt kramper från min inflammerade gallblåsa. Tar inga tabletter då de inte hjälper eller så drabbas jag av galna biverkningar.., hur som helst. Jag tar dock spasmofen till natten ibland för att försöka få hjälp att somna. Detta är ett morfinpreparat, vilket jag egentligen avskyr, som ordinerats till 3 ggr/dag. Tog min första för ca 2,5 timme sedan, men den har inte haft effekt. Funderar nu på att ta en till, bara för att få hjälp att somna.. Frågan är om jag vågar ta en till? Vad tror ni? Det är stolpiller, om det har ngn betydelse.. Skulle kännas skönt att få lite tankar och input på huruvida jag ska ta en till eller ej.. Sarkastiska kommentarer undanbedes!

• Svar på tråden Spasmofen - vågar jag?!
  • Anonym (Spasmofen)

Ngn som har kunskap/erfarenhet som kan hjälpa??

• Coccolina

Ska de plocka din gallblåsa snart? Vet hur förjävligt det är med problem med gallblåsan. .. Ang mängden läs max mängden per dag så ser du... ett annat tips är att ringa 1177.... Spasmofem var räddaren i nöden när jag hade min gallblåsa som bråkade men använde inte så många stolpiller. Fick akut åka ambulans och sprutor istället till vi upptäckte att jag blev allergisk mot morfin

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Tissetass

På min ask står det 1 piller 1-4 ggr om dagen, effekt ska uppnås efter 30 min och vara i 3-5 timmar.
    Jag hade nog stått ut och väntat i i all fall 3-4 timmar innan jag skulle våga ta ytterligare ett piller.

• Anonym (Spasmofen)

Tissetass - nu har det nästan exakt 3 timmar.. På min ask står det 1 tablett 3 gånger per dag vid behov..

• Anonym (Spasmofen)

Coccolina - det hoppas jag verkligen!! Kramperna är outhärdliga och infektionen vägrar ge med sig. När jag inte har kramper är jag konstant öm och har som ett tryck, och vissa rörelser gör mig nästan illamående. Ja, jag ringer nog 1177 för säkerhets skull. Hur mår du idag?

• Anonym (Spasmofen)

1177 kunde ju inte rådgöra om läkemedel, såklart... Tog vid 23-isch, ungefär när kvällens första SATCH sändes ;) så ca 3-3,5 timme sedan nu, och om jag öht ska få nån sömn så tar jag en till om en stund. Hoppas bara jag inte är helt paj imorgon..

• Coccolina

Idag mår jag bra kan möjligen fått lösare avföring som ibland luktar lite som galla...Men inget som stör! Har fått kramper en gång som påminde om gallsten men gick snabbt över och var troligen något litet korn i gallgångar som var kvar... Men inget jag oroar mig för. Fick anfall bara av att titta på mat eller vatten....Eller av att andas... :-/ skyttel trafik med ambulans då jag inte kunde sitta, stå, gå... Eller ens ligga... spruta på spruta rakt i magen och sedan utslag över hela kroppen pga Spasmofemen i magen. Inlagd pga av gallan, pga av levervärden, och allergiska reaktioner på medicinen som var det enda som hjälpte mot smärtan. Så idag är jag överlycklig att det inte tog längre tid... mitt helvete började i maj 2012 och slutade i oktober samma år... sista 2 månaderna var jag uppe i 7 anfall i veckan ca varav 2-3 så svåra att det krävdes läkarvård då diklofenaken jag hade utskriven inte hjälpte oftast behövdes det 2 sprutor med Spasmofem för att det skulle BÖRJA lägga sig... Men sen fick jag utslag och de körde med annat som inte var lika effektivt och gjorde mig (mer) groggy. ..

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • frappa

Det är gallgångskramper du har eller, för inte hört talas om att gallblåsan krampar innan.

Som jag fattade när jag hade gallblåsebesvär och panceratit.

Så sa dom att man ska undvika kodein, för det kan orsaka gallgångskramper hos vissa.

Men kanske ihop med den andra substansen, så kanske man inte får dessa kramper.

Om du har voltaren också, så var beredd med sådana, då dessa är ovanligt bra på ta dessa smärtor oftast.

• Sweety77

Jag undrar något, kan jag ta Voltaren och Ketogan novum tillsammans, ketogan novum fungerar inte????

Svar på tråden Spasmofen - vågar jag?!