• Hattifnattan

Kan man med?

Hej! För ett-två år sedan umgicks jag rätt intensivt med en tjej i några månader. Hennes son har ett ganska ovanligt namn. Ca 500-600 bärare i Sverige.
    Vi träffades oftast utan hennes barn så jag umgicks inte med dem direkt. Nu ses vi inte alls. Vi är inte ovänner på något sätt, hörs sporadiskt via sms. Tror det är högst osannolikt att vi blir nära vänner igen.
    Nu till frågan. Kan vi "låna, sno, kopiera" hennes sons namn?

• Svar på tråden Kan man med?
  • Maddi

Dom har väl inte patent på de? Isåfall är det helt lagligt. Nä men helt ärligt tycker jag dom som tjafsar om ett namn är fåniga :)

• fluu

Namn är(oftast) inget man kan ha ensamrätt på och så länge det inte finns risk för ihopblandning så kör i vind.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Vitrysk hockeyhjälte

Hade frågat per SMS om det var "okej". Sen hade jag möjligen använt namnet även om hon svarat nej i och för sig, men bara för att pejla av läget liksom. Även om det självklart stämmer att ingen har ensamrätt på namn.

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Hattifnattan

Tack för era råd!

Kan ju skriva till henne: vi tänkte välja xxxxx som tilltalsnamn till vår pojke. Hoppas inte du tar illa upp. Typ.

• Regnbågsfärg
    Hattifnattan skrev 2014-04-04 10:29:33 följande:

Tack för era råd!

Kan ju skriva till henne: vi tänkte välja xxxxx som tilltalsnamn till vår pojke. Hoppas inte du tar illa upp. Typ.

Det var okej formulerat för det visar att du använder det vilket fall som helst men att du visar lite välvilja
Svar på tråden Kan man med?