• Anonym (Mattanten)

Laga mat till en massa folk, hur beräkna åtgång? Hjälp!!

Jag ska ansvara för maten på ett läger för en massa barn och vuxna nästa helg och nu behöver jag hjälp att beräkna hur mycket jag ska handla.

Det rör sig om c:a 20 barn i 7-9 års-åldern och ungefär lika många vuxna. Vi ska äta tacos en av dagarna och någon slags pastarätt dag två.

Någon som kan hjälpa mig? Jag vill inte att någon ska behöva gå hungrig men inte heller handla för mycket så vi måste slänga mat.

Tack!

• Svar på tråden Laga mat till en massa folk, hur beräkna åtgång? Hjälp!!
  • Ema86

gör tacos först så gör det inge om det blir massa över. av dom resterna kan man göra en sallad, dressing och resten kan du ha ner i pastagratäng ;)

• Anonym (Mattanten)
    Ema86 skrev 2014-04-04 10:41:38 följande:
    gör tacos först så gör det inge om det blir massa över. av dom resterna kan man göra en sallad, dressing och resten kan du ha ner i pastagratäng ;)
    Jo resterna ska gå till andra dagens mat men jag behöver fortfarande hjälp att beräkna för dag 1
  • Anonym (Mattanten)

Ingen?

• Rainbow gg

Ta så mycket tacos du äter, säg tre. Gånga med antalet personer. Blir ju antagligen över, vet inte hur mycket en 8 åring kan trycka i sig men vuxna kan ju äta allt mellan 1-5 tacos om inte mer :D

Jag skulle köra på 3 per person. Det brukar funka.

• Anonym (Isabella)

Det är ju väldigt olika, men tacos är ju sådan mat som de flesta tycker bra om! .. och är lätt att ta mer än en portion av eftersom det är så gott Flört  Men försök räkna ihop igenom att utgå från hur mycket du/ni lagar då det är tacos hemma och hur många ni är! Lycka till! 

• Rainbow gg

En påsmix är för 4 portioner och 400g köttfärs. Vi två vuxna brukar köra på det dubbla, då blir vi mätta och har lite över till dagen efter.

• Madame M

Räkna på 150 g köttfärs/ barn och 200g/vuxen. 3 tacosskal/person och så en massa grönsaker

• Anonym (en annan mattant)

Räkna med ett snitt på 100- 150 g köttfärs per person. Högt räknat 6 kilo färs. 

10-12 paket kryddmix, beroende på hur stark du vill ha färsen. 

Riven ost 2 storpack (är det 1 kilo i en sån? Perfekt att återanvända dagen efter)

Tacoskal/tortillabröd, räkna med två per person och köp 2-3 påsar chips till. 

Grönsaker:
    30 tomater
    5 gurkor
    3  stora burkar majs
    10 paprikor
    5 hackade lökar ( är väl rätt ovanligt att barn vill ha det på tacosen tänker jag?)
    5 salladshuvuden

Kolla med mataffären om du kan beställa stora förpackningar med salsa, brukar vara möjligt om man är ute i  god tid. Något osäker på hur stora de är, men räknar du med ½ dl per person så borde du vara hemma. Likaså om du vill servera creme fraiche eller gräddfil till. 

Har säkert glömt något, men en liten fingervisning.

• Anonym (Mattanten)

Suveränt! Tack så jättemycket för era svar, nu blev det genast mycket lättare att räkna! Tack!

Svar på tråden Laga mat till en massa folk, hur beräkna åtgång? Hjälp!!