• Anonym (Lamotrigin)

Lamotrigin, du?

Hej hopp! Använder du eller har använt Lamotrigin? Bra? Dåligt?

• Svar på tråden Lamotrigin, du?
  • Anonym (BL)
    Jag har Borderline och Bipolär sjukdom typ 2, jag har ätit Lamotrigin sen i september och på mig funkar den bra. Hade inga biverkningar vid insättning alls. Äter också Flouxetin.
  • Anonym (PM)
    Anonym (BL) skrev 2014-04-04 12:19:02 följande:
    Jag har Borderline och Bipolär sjukdom typ 2, jag har ätit Lamotrigin sen i september och på mig funkar den bra. Hade inga biverkningar vid insättning alls. Äter också Flouxetin.
    Har du gått upp i vikt av Lamotrigin?

Jag kämpar redan med min vikt och är nyfiken på om folk brukar gå upp av det.
  • Anonym (BL)
    Ingen viktuppgång alls Glad
  • Anonym (Lamotrigin)

Tack för svar, jag har misstänkt bipolär sjukdom och fick lamotrigin 2011, ökade upp sakta, är nu uppe i 300mg och har stått på det länge men mår psykiskt dåligt! Har självmordstankar för jag tycker livet är så jobbigt. Hur hög dos har du, BL?

• Anonym (Lamotrigin)
    Anonym (PM) skrev 2014-04-04 12:21:01 följande:
    Har du gått upp i vikt av Lamotrigin?
    Jag kämpar redan med min vikt och är nyfiken på om folk brukar gå upp av det.
    Jag har ingen aning i fall det är dem jag gått upp av lite, äter även voxra, citalopram och p-piller och har ofta sug efter godsaker
  • Anonym (Lamotrigin)
    Anonym (BL) skrev 2014-04-04 12:27:21 följande:
    Ingen viktuppgång alls Glad
    Jag tror inte man går upp av enbart medicinen utan det är väl om man får sug efter godsaker
  • Anonym (BL)
    Jag äter 400 mg om dagen. Försök äta sånt som är nyttigt, men gott. Typ morötter/gurka/blomkål med nån god dippsås. Åt Mirtrazapin ett tag och blev otroligt sugen på all mat, det lugnade dock ner sig efter ett tag.
  • Anonym (BL)
    Svårt att medicinera rätt utan en fastställd diagnos kanske. Litihum är ju annars en medicin som oftast funkar bra på bipolära. (inte på mig dock, fick alla biverkningar och några till) Be om en ordentlig utredning på öppenvården!
  • Anonym (Lamotrigin)
    Anonym (BL) skrev 2014-04-04 12:42:04 följande:
    Jag äter 400 mg om dagen. Försök äta sånt som är nyttigt, men gott. Typ morötter/gurka/blomkål med nån god dippsås. Åt Mirtrazapin ett tag och blev otroligt sugen på all mat, det lugnade dock ner sig efter ett tag.
    kanske behöver höja då? från 300mg till 400mg, att man ska behöva vara sin egen läkare :-/
  • Anonym (Lamotrigin)
    Anonym (BL) skrev 2014-04-04 12:45:57 följande:
    Svårt att medicinera rätt utan en fastställd diagnos kanske. Litihum är ju annars en medicin som oftast funkar bra på bipolära. (inte på mig dock, fick alla biverkningar och några till) Be om en ordentlig utredning på öppenvården!
    har också testat Litium, hade ätit dem i 9 månader när jag fortfarande bara ville dö, lades in akut, hade citalopram, ut med den, elchocker och sedan utskrivning med litium
    Jag sa till min läkare att detta funkar ju inte, svar -vad vill du ha då? kanske hon skulle testat att sätta till citalopram? Då får du citalopram igen sa hon bara.
  • Anonym (Lamotrigin)
    Anonym (Lamotrigin) skrev 2014-04-04 12:58:11 följande:
    har också testat Litium, hade ätit dem i 9 månader när jag fortfarande bara ville dö, lades in akut, hade citalopram, ut med den, elchocker och sedan utskrivning med litium
    Jag sa till min läkare att detta funkar ju inte, svar -vad vill du ha då? kanske hon skulle testat att sätta till citalopram? Då får du citalopram igen sa hon bara.
    Detta var MÅNGA år sedan
  • Anonym (BL)
    Mmm jag vet, man måste vara sin egen läkare ibland, speciellt när man är inlagd. Jag har tur och har en väldigt bra öppenvårdsläkare som diskuterar med mig innan han fattar beslut. 

ECT var inte det jätteläskigt?
  • Anonym (Lamotrigin)

ECT var läskigt men jag var så dålig så jag typ kände bara gör vad ni vill!'

• kramin
    Anonym (Lamotrigin) skrev 2014-04-04 12:34:21 följande:
    Jag har ingen aning i fall det är dem jag gått upp av lite, äter även voxra, citalopram och p-piller och har ofta sug efter godsaker
    Anonym (Lamotrigin) skrev 2014-04-04 12:55:37 följande:
    kanske behöver höja då? från 300mg till 400mg, att man ska behöva vara sin egen läkare :-/

Jag har suttit och googlat på Lamotrigin senaste dagarna för att jag just fått den utskriven, och läst att p-piller kan minska effekten, så äter man p-piller behöver man oftast en högre dos.
  • Anonym (Lamotrigin)
    kramin skrev 2014-04-05 10:35:41 följande:
    Anonym (Lamotrigin) skrev 2014-04-04 12:55:37 följande:
    Jag har suttit och googlat på Lamotrigin senaste dagarna för att jag just fått den utskriven, och läst att p-piller kan minska effekten, så äter man p-piller behöver man oftast en högre dos.

Exakt så är det och det har jag nämnt för min läkare 😠
  • lunaria

jag kom bara upp i 100mg med lamotrigin, sen fick jag sluta pga alla biverkningar jag fick. viktökning var nog dock det enda jag inte lyckades drabbas av, snarare tvärtom tror jag. var så krasslig så jag tappade all aptit.

• Anonym (Lamotrigin)
    lunaria skrev 2014-04-05 10:55:31 följande:
    jag kom bara upp i 100mg med lamotrigin, sen fick jag sluta pga alla biverkningar jag fick. viktökning var nog dock det enda jag inte lyckades drabbas av, snarare tvärtom tror jag. var så krasslig så jag tappade all aptit.

Du får gärna berätta vilka biverkningarna var
  • lunaria

Jag fick allergiska utslag här o var, värk i leder, sömnproblem, muntorrhet, dimsyn, minnesproblem, illamående, dålig aptit, orkeslös mm. kände mig till slut väldigt stressad av dem. de förstörde mitt sömnmönster totalt varpå jag haft sömnproblem det senaste halvåret.

• Anonym (Hyacint)

Jag använder lamotrigin sedan ett år tillbaka då jag hamnade i en djup depression efter en skilsmässa. Fick först SSRI-hämnare och de var rena helvetesmedicinen. Lamotriginet är precis så bra som min läkare lovade - knappt några biverkningar alls, är gladare och piggare - kort sagt ungefär som innan jag deprimerad!
    Dessutom kan den ha en positiv "biverkning" som jag i alla fall upplevt  - ökad sexlust. Inte helt fel...Glad

Kände av första veckan att jag var lite trött, hade lite kortare stubin än vanligt (vilket inte är fel då depression ibland beror på undertryckt ilska), och lätt huvudvärk. Samt skarpare sinnen; förstärkt luktsinne (ungefär som när man är gravid) och ett slags" röntgensyn"! Dessa fenomen försvann snabbt och var mycket lindriga.

Den enda allvarliga biverkningen är att om man inte tål lamotrigin kan man få en farlig hudsjukdom. Så det gäller att följa doktorns råd, trappa upp försiktigt och vara uppmärksam. Får man utslag är det bara att sluta ta den. Det är mycket ovanligt att det inträffar.

Finns ingen anledning att vara rädd för lamotrigin - det funkar inte på alla men det kan förändra ett odrägligt liv till ett bra genom att ge lite kraft och ork!  Då blir det också lättare att itu med en jobbig livssituation.

• Anonym (sandra)

Jag är bipolär typ 2 och har ätt lamotrigin. Den fungerar bra, men om man är bipolär så bör man helst kombinera den med något som skyddar mot hypomanier/manier, t.ex Litium. Lamotrigin skyddar nämlingen inte mot de delarna och efter ett hypomant/maniskt skov så kommer depressionen som ett brev på posten. I övrigt hjälpte den superbra mot depression och ångest. Den kan dock ge en del skumma biverkningar, som minnesproblem eller talproblem.

Svar på tråden Lamotrigin, du?