Lamotrigin, du?
Hej hopp! Använder du eller har använt Lamotrigin? Bra? Dåligt?
Hej hopp! Använder du eller har använt Lamotrigin? Bra? Dåligt?

Tack för svar, jag har misstänkt bipolär sjukdom och fick lamotrigin 2011, ökade upp sakta, är nu uppe i 300mg och har stått på det länge men mår psykiskt dåligt! Har självmordstankar för jag tycker livet är så jobbigt. Hur hög dos har du, BL?

ECT var läskigt men jag var så dålig så jag typ kände bara gör vad ni vill!'
jag kom bara upp i 100mg med lamotrigin, sen fick jag sluta pga alla biverkningar jag fick. viktökning var nog dock det enda jag inte lyckades drabbas av, snarare tvärtom tror jag. var så krasslig så jag tappade all aptit.
Jag fick allergiska utslag här o var, värk i leder, sömnproblem, muntorrhet, dimsyn, minnesproblem, illamående, dålig aptit, orkeslös mm. kände mig till slut väldigt stressad av dem. de förstörde mitt sömnmönster totalt varpå jag haft sömnproblem det senaste halvåret.
Jag använder lamotrigin sedan ett år tillbaka då jag hamnade i en djup depression efter en skilsmässa. Fick först SSRI-hämnare och de var rena helvetesmedicinen. Lamotriginet är precis så bra som min läkare lovade - knappt några biverkningar alls, är gladare och piggare - kort sagt ungefär som innan jag deprimerad!
Dessutom kan den ha en positiv "biverkning" som jag i alla fall upplevt - ökad sexlust. Inte helt fel...![]()
Kände av första veckan att jag var lite trött, hade lite kortare stubin än vanligt (vilket inte är fel då depression ibland beror på undertryckt ilska), och lätt huvudvärk. Samt skarpare sinnen; förstärkt luktsinne (ungefär som när man är gravid) och ett slags" röntgensyn"! Dessa fenomen försvann snabbt och var mycket lindriga.
Den enda allvarliga biverkningen är att om man inte tål lamotrigin kan man få en farlig hudsjukdom. Så det gäller att följa doktorns råd, trappa upp försiktigt och vara uppmärksam. Får man utslag är det bara att sluta ta den. Det är mycket ovanligt att det inträffar.
Finns ingen anledning att vara rädd för lamotrigin - det funkar inte på alla men det kan förändra ett odrägligt liv till ett bra genom att ge lite kraft och ork! Då blir det också lättare att itu med en jobbig livssituation.
Jag är bipolär typ 2 och har ätt lamotrigin. Den fungerar bra, men om man är bipolär så bör man helst kombinera den med något som skyddar mot hypomanier/manier, t.ex Litium. Lamotrigin skyddar nämlingen inte mot de delarna och efter ett hypomant/maniskt skov så kommer depressionen som ett brev på posten. I övrigt hjälpte den superbra mot depression och ångest. Den kan dock ge en del skumma biverkningar, som minnesproblem eller talproblem.