• Anonym (mjölk)

Är mjölk SÅ nyttigt?

Jag och svägerskan är oense hur mycket mjölk barn ska dricka och hur nyttigt det är.
    Svägerskan är stenhård att hennes barn inte får dricka annat än mjölk eller vatten till maten.  Även när de äter pizza, taccos tex.  När de var hos oss och hälsade på bjöd VI på taccos och cola till men det tillät hon inte. Mjölk skulle de ha och INGEN annan fick dricka cola. Vatten gick bra.  Jag tycker mjölk till taccos är äckligt och vatten också. Men så blev det! 
    Hennes barn dricker i princip aldrig läsk, saft. Inte ens vid kalas och jul, påsk tex. (om de dricker det så är det max ½ glas var).
    Jag har sagt att mjölk innehåller mycket socker då hon just är rädd för socker men de höll hon inte med om. HOn bara påpekade att mjölk är nyttigt.  Jag frågade hur mycket mjölk hennes barn dricker egentligen. HOn svarade ungefär 5-6 glas om dagen var. VARJE DAG i princip.  Jag tycker det är överdrivet.  När jag frågade varför de aldrig får dricka cola, must ,saft etc så svarade hon att det inte är nyttigt och man får hål i tänderna av det. Det är som om hon tror att barnen skadas av ett glas läsk.  
    Jag har själv barn och de dricker mjölk med måtta men de får även dricka cola, saft på helger och vid kalas osv vilket inte hennes får.  Cola är inte heller nyttigt visst men när inte ens barnen får dricka must till julbordet har det väl gått för långt?
    Vad tycker ni?  Kan det vara tom farligt med överkonsumtion av mjölk?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-04 13:11
    Hennes barn är 12 och 8 år.

• Svar på tråden Är mjölk SÅ nyttigt?
  • Långbenopluto

Men orka bry sig....

Vill hon ge barnen så mycket mjölk får hon väl det!

Jag hade ALDRIG låtit bli läsken bara för att hon åt hos mig... i mitt hus äter/dricker vi vad vi vill!

• Anonym (mjölk)
    Korpen skrev 2014-04-04 10:56:49 följande:
    Men orka bry sig....

Vill hon ge barnen så mycket mjölk får hon väl det!

Jag hade ALDRIG låtit bli läsken bara för att hon åt hos mig... i mitt hus äter/dricker vi vad vi vill!

Jag bryr mig för just det du säger, jag vill också dricka vad jag vill i mitt hus men du känner inte min svägerka och är är fenomenal på att övertyga och bestämma saker.
  • Anonym (Nej)

Mjölk är inte ett dugg hälsosamt att trycka i sig. Se "forks over knives" om ämnet intresserar dig, en jättebra dokumentär om mat. Finns på netflix

• Duckan

Låter lite väl att hon bestämmer vad ni dricker hemma hos er bara för att hon är där. Det hade jag inte köpt.

• Anonym (fiskmås)

Så du vill påstå att mjölk innehåller socker? Varför äter ni tacos? Det om något innehåller mängder av socker...

• Anonym (propaganda)
    Anonym (Nej) skrev 2014-04-04 11:04:40 följande:
    Mjölk är inte ett dugg hälsosamt att trycka i sig. Se "forks over knives" om ämnet intresserar dig, en jättebra dokumentär om mat. Finns på netflix
    Fast den filmen är ren vegan-propaganda och inget man bör ta på för stort allvar. Därmed inte sagt att mjölk är jättenyttigt i stora mängder.
  • Anonym (fiskmås)
    Mjölk är väldigt hälsosamt men det gäller att den är ekologisk.
  • Duckan

Glömde, i övrigt har jag inget emot mjölk, det är jättegott!

• sextiotalist

För mycket och för lite skämmer allt (åh vad jag gilar det uttrycket)
    Mjölk innehåller nyttiga saker som vi behöver, innehåller även mjölksocker och fett.

Vatten är just bara vatten

Men 5-6 glas mjölk är inte nödvändigt, 2-3 glas räcker för att få i sig den kalken som man behöver, det andra får man också av annan mat.

Sedan tillhör vi nordbor den minoritet som kan dricka mjölk som vuxna, då vi har egen produktion av laktas, som krävs för att bryta ner mjölksockret.

Haha, din svägerska hade fått det tufft mot min sambo. Han hade tagit fram en flaska cocacola, hällt upp den i ett gls och sakta druckit ur det mitt framför ögonen på henne. Troligen hade jag och sonen hängt på (sonen gillar inte cocacola men hade kunnat offra sig för en god sak) {#emotions_dlg.djavulsk}
    Ska jag tillägga att jag avskyr sådana fasoner som din svägerska håller på med

• Anonym (just det)
Svar på tråden Är mjölk SÅ nyttigt?