• Anonym (tanden)

Kan ni vicka lite på era framtänder?

eller sitter de helt bom fast? Om jag vickar lite på mina framtänder så gungar de lite, ska de göra det? eller håller jag på att få tandlossning?

• Svar på tråden Kan ni vicka lite på era framtänder?
  • Långbenopluto

Dom ska sitta som berg... du bör kontakta en tandläkare om du har så dålig munhälsa att du har tandlossning....

• Anonym (:))
    Gungar de verkligen eller känns det bara så eftersom att dina fingrar blir blöta av salivet? 
  • Anonym (tanden)
    Korpen skrev 2014-04-04 11:26:30 följande:
    Dom ska sitta som berg... du bör kontakta en tandläkare om du har så dålig munhälsa att du har tandlossning....
    ok man skall inte kunna gunga på dem alls?
    Anonym (:)) skrev 2014-04-04 11:27:48 följande:
    Gungar de verkligen eller känns det bara så eftersom att dina fingrar blir blöta av salivet? 
    ja lite gungar de om jag vickar, de sitter inte som berg iaf
  • Långbenopluto
    Anonym (tanden) skrev 2014-04-04 11:29:40 följande:
    ok man skall inte kunna gunga på dem alls?

ja lite gungar de om jag vickar, de sitter inte som berg iaf

Nej, inte alls. Dom ska sitta som berg, som jag skrev.
  • normajeanbaker

Alla mina tänder är mer eller mindre rörliga. Nej, det är inte tandlossning. Jag gnisslar ich pressar mina tänder så hårt när jag sover att de blivit "ruckbara". Har sedan ett par år tillbaka bettskena, och alls tänder sitter kvar :) Ta kontakt med tandvården och kolla upp det. Jag tror inte att du behöver vara rädd för att tänderna ska börja trilla ur iallafall :)

• EJL

Mina rör sig något, uppfattar jag. Och det har de gjort i 20 år! Så jag skulle inte vråla tandlossning eller dålig munhålan för det. Min tandläkare tycker att jag har jättebra och välskötta tänder.

• Långbenopluto
    EJL skrev 2014-04-04 11:36:56 följande:
    Mina rör sig något, uppfattar jag. Och det har de gjort i 20 år! Så jag skulle inte vråla tandlossning eller dålig munhålan för det. Min tandläkare tycker att jag har jättebra och välskötta tänder.

Oj, nu måste jag ha missat nåt... vem vrålar?
  • nozpa

Egentligen är det väl inte konstigt att tänderna kan vickas på lite. Uppfattar att mina tänder sitter som sten. Men dom har ändå flyttats sedan jag drog ut mina visdomständer. Så låter ju inte helt orimligt att dom är lite lösa.

• Anonym (Var lugn)

Tänder kan vara lite rörliga, nog inget att oroa sig över :) Annars hade vi haft alla haft väldiga problem då vi får ex visdomständer m.m! Sama sak kan man se på barn, att tänderna "flyttar sig" innan alla tänder kommit upp. Men har du inte varit hos en tandläkare på länge så tycker jag ändå du ska gå och kolla upp din munhälsa för att vara på den säkra sidan :)

Själv får jag aldrig hål, men massor av tandsten och efter varje gång jag varit hos tandhygienisten och skrapat bort tandsten så upplever jag att ex. framtänderna i underkäken upplevs som lite smått rörliga några dagar efteråt :)

• sagoskog

Klart tänderna går att rucka lite på. Om det rör sig om en minimal ruckning dvs. Tänderna sitter ju inte helt fast utan ligger som morötter i jorden. Kilar jag in en nagel mellan mina framtänder så ruckas de minimalt åt sidorna. Skulle jag sitta så en hel dag så skulle glipan mellan dem bli en pytteliten springa större. Men efter en stund skulle de sjunka tillbaka som vanligt igen. Ruckar man på tänderna hela tiden så kommer de kännas ruckligare och låter man bli så upplevs de mer fasta.

Svar på tråden Kan ni vicka lite på era framtänder?