• Anonym (Vår14)

    Arbete 80% - SGI 100% - nu sjukskriven

    Hej!
    Jag får inte riktigt ihop hur systemet med sjukpenning fungerar då man är partiellt föräldraledig.

    Jag har en anställning på 100% (40h/vecka), men är sedan länge partiellt föräldraledig på 20%. Jag tar en föräldrapenningdag i veckan för att skydda min SGI på 100%. Väntar nu barn om mindre än två månader och har blivit sjukskriven från arbetet på 50%. Eftersom arbetsgivaren ser det som att jag normalt arbetar 80% så kräver de nu att jag jobbar 40% dvs 16 h/vecka. Men med arbete 40% och föräldrapenning 20%, så kan jag enl Försäkringskassan inte söka sjukpenning på 50%, eftersom det då totalt blir 40+20+50 = 110%. Utan jag kan bara söka 25% sjukpenning. Det blir således ett glapp på 15% för vilka jag varken får lön eller sjukpenning. Vilket känns surt.

    MEN nu till min fråga: påverkar det min SGI? Vill absolut inte få min SGI sänkt, nu när jag snart går på föräldraledighet.

    Kommer ev få utökad sjukskrivning till 100% och då blir det lite samma sak. Att jag kan bara söka sjukpenning på max 75%, vilket med föräldrapenning på 20% blir totalt 95%.

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Arbete 80% - SGI 100% - nu sjukskriven
  • Försäkringskassan

    Hej I och med att du är sjukskriven minst 25% är din SGI skyddad under förutsättning att du är berättigad till sjukpenning. Ta kontakt med en handläggare så inte din fråga har blivt missuppfattad eftersom vi inte kan annat än svara generellt. Hälsningar Felix, handläggare

Svar på tråden Arbete 80% - SGI 100% - nu sjukskriven