• Sugarpiehoneybunch

Varför jamar hon efter kastreringen?

I förrgår var vi och kastrerade våran katt. 
    På natten samma dag som vi hade kastrerat henne så vaknade vi av att hon var i sängen ( vilket hon sällan brukar vara ) och jamade jättemycket och skulle gosa med oss.
    Vi tänkte att hon kanske bara ville visa att hon var pigg nu och tacksam, men jamandet har fortsatt. 
    Hela tiden, sådär lågt och gnälligt jamande och hon ska gosa heeeela tiden med oss.
    Jag vaknade även imorse av att hon låg i sängen med huvudet på kudden och kurrade, jamade, pratade och ville mysa.
    Är det " normalt " det? Hon är nästan som hon var när hon löpte.. 
    Varför gör dom såhär isf, om det är normalt dvs?

• Svar på tråden Varför jamar hon efter kastreringen?
  • Zopiklon

Hon kanske löper? Även om hon är kastrerad tar det ju ett tag innan alla hormoner är borta ur kroppen.
    6 veckor kan man räkna med på en hankatt så säkert lika länge för en hona. Även om hon inte rent tekniskt kan få bebisar så är beteendet kvar ett tag.

• Zopiklon
    Majakattan skrev 2014-04-04 12:01:04 följande:
    Kan vara urinvägsinfektion, kolla det!
    Vad är det som får dig att tänka på urinvägsinfektion i beteendet?
  • Majakattan

Min systers katt gjorde så när hon fick uvi efter kastreringen och en annan väns katt likaså. Jag hade kollat direkt om det hade varit en av mina katter.

• nemo1

Uvi är väldigt sällsynt på katt öht. Och varför skulle en katt få urinvägsinfektion pga en kastrering? Veterinären är ju knappast inne i urinvägar och blåsa.
    Hon vill säkert bara ha lite extra uppmärksamhet pga smärta, det är trots allt en stor operation.

• Majakattan

Nej, nej dom fick inte det på grund av kastreringen men symptomen var som om dom löpte.

Svar på tråden Varför jamar hon efter kastreringen?