• Anonym (?)

    Förälder som ALDRIG LEKER med sitt barn?

    En i min omgivning hävdar att hon ALDRIG leker med sitt barn.

    Vad tycker ni om det?

  • Svar på tråden Förälder som ALDRIG LEKER med sitt barn?
  • La Lola

    Skönt att hon har barn som klarar att leka själv.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (?)
    La Lola skrev 2014-04-04 12:33:03 följande:
    Skönt att hon har barn som klarar att leka själv.



    Hehe ja det är sant. Men barn kommunicerar och uttrycker sig genom leken, missar inte föräldern en väsentlig del genom att "vägra" leka?
  • La Lola
    Anonym (?) skrev 2014-04-04 12:35:50 följande:



    Hehe ja det är sant. Men barn kommunicerar och uttrycker sig genom leken, missar inte föräldern en väsentlig del genom att "vägra" leka?
    Varför tror du det?
    Hur gammal är barnet? Pratar de aldrig med varann?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Duckan

    Jag leker så lite som möjligt med min dotter. När hon har affär får man ställa upp och vara kund, ibland låtsas jag vara en fsk-fröken som hon lämnar sina barn till, men mycket mer är det inte. Hon är bra på att leka själv. Säkert inte det roligaste alla gånger dock.

  • jag7

    Vi har inte lekt med våra pojkar. Byggt lite klossar kanske. Vi har gjort mycket annat ihop, rest, utflykter osv men leka nej. Våra pojkar leker kanon med varandra och klarar av att hitta på lekar själva. Mina föräldrar lekte inte direkt med mig och jag led inte av det :) så det är väl upp till var och en vad man vill.

  • mariaheterjag

    Har man bara ett barn så tycker jag nog att man får ställa upp lite. Gillar inte heller att leka men ser hur glad min 4åring blir när vi gör det, så då gör jag det för hans skull. Inte hela tiden, men ibland. Är säkert inte skadligt att inte göra det men kanske kan det främja hans sociala utveckling lite grann?

  • Anonym (anna)

    Jag tycker det är katastrof om man aldrig leker med sina barn!
    Däremot är jag också en av de första med att hålla med om att vissa lekar är dötrista Tungan ute Så som vuxen får man helt enkelt styra lite mot de lekar och aktiviteter som man själv uppskattar och sen låta barnet göra dom "tråkiga" sakerna själv. För det är ju stor skillnad på:
    - Rollekar


    - Pyssel, rita/ måla, lego


    - Spela spel, bygga pussel


    - Sporta, leka med boll


    - "äventyr":Skogspromenader, cykelutflykter, badhus mm

  • La Lola
    Anonym (anna) skrev 2014-04-04 13:08:28 följande:

    Jag tycker det är katastrof om man aldrig leker med sina barn!


    Varför då? Ja jag kan iofs förstå att det kan bli ett bekymmer om barnet inte går på förskola/dagmamma o aldrig träffar andra barn...
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Kia)

    Jag har fyra barn och har aldrig lekt med någon av dem, så jag hade inte reagerat alls....

  • spirituality

    Beror lite på hur gammalt barnet är också. Jag har en sexåring och en sjuåring, och de vill absolut inte leka med mig. Kompisarna är mycket roligare :)

Svar på tråden Förälder som ALDRIG LEKER med sitt barn?