• Tyst

Jag tyst - Han pratkvarn

Min sambo är en sån himla pratkvarn. Allt ska kommenteras och diskuteras, på mornarna när jag vill ha det tyst och lugnt sitter han och kommenterar och läser högt ur tidningen för sig själv. Det suckas och gäspas högt, han pratar för sig själv, nästan skriker när han pratar i telefon så jag måste höja volymen på TV:n om jag försöker se på något, det ska klagas och ojas om han har ont i örsnibben, lillfingret eller vart han nu har värk nånstans osv osv..

Jag är helt tvärtemot, säger inte så mycket i onödan, vill gärna ha det lugnt och tyst nån timme efter att jag vaknat och har inte behovet att kommentera allt jämt.

Nån som har tips på hur jag kan få honom att förstå att det är jobbigt när han är så högljudd jämt? :/ Vill kunna sitta och skita för mig själv eller klämma en finne emellanåt utan att han stormar in och ska prata om det ena och det andra..

Vill kunna umgås i en trevlig, varm tystnad också och inte bara en massa gap jämt och ständigt.

• Svar på tråden Jag tyst - Han pratkvarn
  • Tyst
    Korpen skrev 2014-04-04 13:24:52 följande:
    Vad säger han när du berätta detta för han?
    Brukar be honom vara tyst en liten stund om vi sitter och äter frukost eller ber honom gå ut från toaletten och låta mig vara ifred, då säger han "okejokejokej..!" och är tyst 15 min sen börjas det igen. Han låter mig vara ifred på toaletten dock, efter att jag sagt till en gång att jag faktiskt vill vara för mig själv.
  • Långbenopluto
    Tyst skrev 2014-04-04 13:28:21 följande:
    Brukar be honom vara tyst en liten stund om vi sitter och äter frukost eller ber honom gå ut från toaletten och låta mig vara ifred, då säger han "okejokejokej..!" och är tyst 15 min sen börjas det igen. Han låter mig vara ifred på toaletten dock, efter att jag sagt till en gång att jag faktiskt vill vara för mig själv.

Låt han läsa vad du har skrivit här så kanske han fattar?
  • Fjärilslarv

Att prata mycket kan ju vara okej, men att klaga, sucka osv det är inte ok.
    Jag är också en pratkvarn och min man är en stillsam, tyst man.
    Vi brukar göra så att om jag behöver prata av mig så lyssnar han och sen släpper vi det (givetvis samma för honom).
    Han är också duktig på att säga att: Älskling, jag älskar när du pratar men nu har jag skavsår i öronen.
    :p.

• isolande

Passar ni ihop undrar jag? Jobbigt när man börjar irritera sig på något som är en del av en persons personlighet.... Svårt för honom att sluta vara en pratkvarn menar jag Glad

Svar på tråden Jag tyst - Han pratkvarn