• Flaskpostaren

    Varför ska man "spara" på vatten?

    Varför är det sånt jäkla liv om att "spara" på vatten?

    Det är ju inte så att om vi sparar så kommer det mer vatten till länder som behöver det. Jag ser ingen nytta alls med att spara på vatten. Vad är argumenten?

    Jag badar varje morgon, diskar alltid disken direkt under kranen istället för att fylla diskhon osv... För det är bekvämt. Men jag har sett fler kampanjer om att man ska "spara" vatten, att man ska duscha kort osv...

    VARFÖR? Vad är argumenten? Vatten blir ju inte förbrukat, det renas och används igen. Enda skillnaden som blir om vi använder mycket vatten är att cirkulationen går snabbare.

  • Svar på tråden Varför ska man "spara" på vatten?
  • Flaskpostaren
    OneWish skrev 2014-04-04 15:27:37 följande:
    www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Dr.../

    Diskussionen utredd tror jag.
    Ja men varför är det ett sånt tjat i så fall? Diskmaskiner som drar lite vatten, tvättmaskiner som drar lite vatten, dushmunstycken som drar lite vatten.

    Det är ju bara negativt om det är bra att ha snabbt omlopp?
  • OneWish

    För folk betalar per kubikmeter vatten de använder. Som det står i artikeln en kostnadsbesparing. 

    Det finns folk som köper det tunnaste billigaste toalettpappret också fast det är som att torka sig med ett sandpapper i röven, varför? För de är äckligt snåla. Men vill de gå runt som babianrövar så är det deras val. 

    Anser du att du har råd att duscha under ett 5 tums munstycke gör så.


    Love all, trust a few, do wrong to none.
  • BCH52

    Om du skulle hämta ditt vatten med en hink ur din egen brunn så håller dina argument. Men troligen har du liksom de flesta av oss vatten i kranen. Det pumpas upp och kommer till dig via vattenledning, då det inte handpumpas ut till dig så kostar det energi. Det du sedan spolar ut är förorenat med smuts och rengöringsmedel av olika slag, det måste alltså renas innan det kan återanvändas, det kostar energi. Du måste alltså tänka i nästa steg. Spara energi!

  • Flaskpostaren
    BCH52 skrev 2014-04-04 15:32:37 följande:
    Om du skulle hämta ditt vatten med en hink ur din egen brunn så håller dina argument. Men troligen har du liksom de flesta av oss vatten i kranen. Det pumpas upp och kommer till dig via vattenledning, då det inte handpumpas ut till dig så kostar det energi. Det du sedan spolar ut är förorenat med smuts och rengöringsmedel av olika slag, det måste alltså renas innan det kan återanvändas, det kostar energi. Du måste alltså tänka i nästa steg. Spara energi!
    Jag hittar inga uträkningar alls om hur mycket energi man sparar genom att "spara" vatten. Därför antar jag att det är ytterst marginellt.
  • Tow2Mater
    viseversa skrev 2014-04-04 15:51:15 följande:
    Skämtar du ts. Kan du verkligen inte förstå varför man inte ska slösa på vatten?
    Vilka är dina anledningar?
  • lykantrophona

    Att transportera vatten, och framför allt, att rena vatten, drar energi. Så att spara på vatten är att spara energi.

    Sen är det väl en sak att i Sverige sitta och tycka att man inte behöver spara vatten. Åk till länder med återkommande torka så är det ett väldigt reellt problem, och handlar inte bara om att spara energi, utan att vattnet faktiskt ska räcka till.

  • viseversa

    För att rena och värma vatten krävs energi. Om vi ska kunna leva på denna jord även i framtiden är det fan på tiden att man slutar tänka på sig själv och slösar energi i onödan . Jag menar vattnet renas inte av sig själv. Inte blir det uppvärmt av sig själv inte.

  • OneWish
    lykantrophona skrev 2014-04-04 16:01:44 följande:
    Att transportera vatten, och framför allt, att rena vatten, drar energi. Så att spara på vatten är att spara energi.

    Sen är det väl en sak att i Sverige sitta och tycka att man inte behöver spara vatten. Åk till länder med återkommande torka så är det ett väldigt reellt problem, och handlar inte bara om att spara energi, utan att vattnet faktiskt ska räcka till.
    viseversa skrev 2014-04-04 16:03:32 följande:
    För att rena och värma vatten krävs energi. Om vi ska kunna leva på denna jord även i framtiden är det fan på tiden att man slutar tänka på sig själv och slösar energi i onödan . Jag menar vattnet renas inte av sig själv. Inte blir det uppvärmt av sig själv inte.
    Det är kul att ni energiförespråkare då inte slösar med energi när ni sitter här och pratar skit hela dagarna.

    Love all, trust a few, do wrong to none.
Svar på tråden Varför ska man "spara" på vatten?