• mmmmn

Jag ska köpa en mp3

Hej!

Jag har bestämt mig för att köpa en mp3, och vill gärna ha tips på vad jag ska tänka på. Det finns ju stor skillnad i prisklasser. Jag har för övrigt en pcdator, så jag antar att en ipod inte är något alternativ?

Hur fungerar det med podcast? Kan man ladda ner dessa och sedan lyssna på i mp3?

• Svar på tråden Jag ska köpa en mp3
  • mmmmn

Behöver man ha en mobil med internetanslutning för att kunna använda en del av funktionerna på en mp3?

• OneWish

ipod fungerar bra med pc. 

podcast är bara ett annat namn för "vi spelar in en timma regelbundet och lägger upp här så du kan ladda ner", inget speciellt med det annat än att det är ett förinspelat radioprogram snarare än en låt. 

Finns storskillnad på priser ja och de billigaste spelar enbart ljud medans mer avancerade (som tex ipod) spelar video också (ipod är förövrigt en iPhone utan telefondelar).

Love all, trust a few, do wrong to none.
  • anli

Du kan ha en ipod fast du har en pc dator. Det har jag så det är bara att du laddar ner iTunes på den så fungerar det. Beror helt på hur du vill kunna använda din mp3 skulle jag säga. Vissa mp3 är ju så att man bara kan dra och släppa låtarna utan något program medan ipod använder iTunes för att lägga över musiken. Men jag gillar ipod touch eftersom man kan göra så mycket mer än "bara" lyssna på musik. Som att surfa genom wifi osv :)

• Peter 672

Mp3 är ett format som används för digitala ljudfiler.

Det du vill ha är en mp3-spelare antar jag.

Om det enda du vill ha den till är att spela upp musik och podcasts, så funkar  vilken som helst. Går säkert hitta en för ett par hundralappar.

Ipod och andra av apples produkter fungerar till pc också.

• OneWish

Ska vi vara petiga så är mp3 den standardiserade filändelsen för ljudfiler komprimerade med algoritmen MPEG 1 Layer 3 (Som egentligen är en minimalt modifierad version av kodningsalgoritmen ASPEC som utvecklades av det tyska universitetet Frauhoffer).
    (MPEG ironiskt nog betyder Moving Picture Expert Group och är en branch organisation som tar fram standards för video komprimering).

Love all, trust a few, do wrong to none.
  • lillaponnyn
    Peter 672 skrev 2014-04-04 15:42:45 följande:
    Mp3 är ett format som används för digitala ljudfiler.

Det du vill ha är en mp3-spelare antar jag.

Om det enda du vill ha den till är att spela upp musik och podcasts, så funkar  vilken som helst. Går säkert hitta en för ett par hundralappar.

Ipod och andra av apples produkter fungerar till pc också.
    kolla efter billig på tradera typ för dem går lätt i sönder så betala inte mycket för en mp3
  • Nitor

Jag har kört med två ipod till min gamla pc. Fundera på hur du vill använda din mp3-spelare. Vill du skapa spellistor och sånt så är ipod toppenbra. Hur det är med andra spelare vet jag inte, det kanske går med alla i dag. Storleken på spelaren kan variera mycket. Hur många låtar vill du kunna lagra?

Svar på tråden Jag ska köpa en mp3