• Anonym (Rookie23)

Panikångest - Sertralin (nybörjare)

Hejsan Familjeliv,

Jag sitter just nu med en beslutsångest över att eventuellt börja på Sertralin (lyckopiller) på hänvisningar av min läkare.

För ca 2 månader sen började jag få panikångestattacker från klarblå-himmel. Jag har idrottat hela mitt liv på rätt så intensiv nivå, är hälsosam i övrigt och driven som person. Detta fenomen är minst sagt skrämmande och nytt för mig. Jag har försökt att leva på som vanligt men känt panikkänslor i situationer som är helt n ormala, tex på väg till skolan eller på träningar. Även haft en redig panikattack som det kallas för härom natten, vilket var rätt så omtumlande.

Jag har väl till och från i tonåren levt destruktiv med div festande osv. Men inget som jag kan tro ha påverkat mig att bli såhär känslig.

Nu står jag då inför ett beslut att eventuellt börja på Sertralin from nästa vecka.

Om det finns någon vänlig själ där ute som har erfarenhet av Panikångest & eventuellt medicinering. Dela gärna med dig av din erfarenhet och kunskap.

Vänligen,
    Rookie

• Svar på tråden Panikångest - Sertralin (nybörjare)
  • Anonym (börja!)

Klart du ska börja, jag  började för första ggn för ca 9 år sen.. när jag mådde som sämst med ångest . Medicinen behövdes för att "orka" bli frisk. Jag åt medicinen ca 1,5 år sen slutade jag UTAN problem :) 
    Tyvärr fick jag lov att börja äta sertralin igen i feb detta år då jag återigen "gick in i väggen" och fick bland annat ångest.  För mig har det varit ett måste att medicinera då det är som värst för annars orkar/kan jag inte bli frisk. Tycker det är bra att medicin finns som ett komplement till annan behandling så som motion, sjukgymnastik, terapeut osv.. 
    Det är oftast jobbigt precis då man börjar såkallade insättnings symtom. Men det går över ! ha tålamod! räkna med att bli försämrad till en början men det vänder. Jag lovar! 

• Anonym (nope)

Kan hålla med Tezziz81 här faktiskt.

Sertralin gjorde mitt liv till ett helvete i 2 år.

Jag började med dom, inga problem. Men efter ett tag började jag få de mest hemska biverkningar, de torkade ut mig totalt så jag hamnade på akuten och behövde dropp. Kan tillägga att jag tränade hårt samtidigt, men jag drack tillräckligt, men eftersom SSRI kan göra att man blir uttorkad så krävs det att man dricker mycket mer om man tränar, vilket jag inte hade en susning om.

Efter det så fick jag sluta med tabletterna och det tog 2 år för mig att bli frisk, bli av med mattheten, få tillbaka krafterna, jag hade troligtvis lidit av uttorkningen ända sedan jag började med tabletterna.

För mig är det ett rävgift som lämnade mig i ett mycket värre tillstånd efter än vad jag hade innan jag började med dom.

• Anonym (*******)

Jag fick börja med dessa lyckopiller då jag var djupt deprimerad. 
    I början vart allt värre o jag började gnissla tänder.
    Men efter några veckor vände det o jag kände mig mer nollställd känslomässig, än vad jag kände allt i nattsvart.
    Åt tabletterna i ca 2 år. Jag hade inga problem med att sluta med dem. Gjorde det på egen hand.
    Något som var otäckt med tabletterna var att jag kände mig inte *här*.
    Som om jag inte riktigt var närvarande. 
    Svårt att förklara, men som om jag stod utanför o titta in på alla andra genom en osynlig vägg.
    Huvudet liksom sov.

Jag är övertygad om att tabletterna hjälpte mig när jag hade det som tyngst, men jag är glad att jag nu klarar mig utan dem.
    Har fortfarande mina stunder där ångesten tar över, men än så länge fixar jag tillvaron.

• Anonym (e)

Undrar vad dina problem kan bero på. Tycker du själv att du är speciell på något sätt?

• Anonym (GAD)
    Anonym (börja!) skrev 2014-04-04 21:32:37 följande:
    Klart du ska börja, jag  började för första ggn för ca 9 år sen.. när jag mådde som sämst med ångest . Medicinen behövdes för att "orka" bli frisk. Jag åt medicinen ca 1,5 år sen slutade jag UTAN problem :) 
    Tyvärr fick jag lov att börja äta sertralin igen i feb detta år då jag återigen "gick in i väggen" och fick bland annat ångest.  För mig har det varit ett måste att medicinera då det är som värst för annars orkar/kan jag inte bli frisk. Tycker det är bra att medicin finns som ett komplement till annan behandling så som motion, sjukgymnastik, terapeut osv.. 
    Det är oftast jobbigt precis då man börjar såkallade insättnings symtom. Men det går över ! ha tålamod! räkna med att bli försämrad till en början men det vänder. Jag lovar! 
    Kan bara hålla med! Jag äter ett SNRI-preparat som heter Venlafaxin. Har ätit den i 1 år nu och mår mkt bättre. Min ångest är mycket mindre. Jag kan ha ett fungerande liv med barn och jobb och familj.
    Hade inte några biverkningar i början möjligtvis lite huvudvärk men det försvann efter några veckor.

Jag tycker absolut  att du ska prova äta medicin- funkar det inte så är det ju bara att du slutar. Men förhoppningsvis kommer du att må mycket bättre av dem OCH samtidigt annan behandling som terapi och motion osv. Jag ser SSRI/SNRI som ett komplement också!
  • Dorran01
    KyssHej. Jag har levt  med detta elände sedan drygt 20 år tillbaka..... Nattliga ångestattacker,vissa nätter helt besvärsfri.Prövat olika mediciner- inget hjälp egentligen. Obs. ej beroendeframkallande mediciner utan sk. snällare typ Citalopram osv. Numera  testat en andningsmetod .....Fokuserar på andningen osv.Faktiskt otroligt nog det har hjälpt. Attacken har uteblivit liksom.Som en läkare sa en gång"det har blivit kroniskt för dej." Gick med detta 10 år innan jag sökte läkare.Har varit med om en hel del elände (stress) i livet,som satt sina spår .Är nu 59 år gammal(fick förtidspension  år 2012.Sökte själv , trodde jag måste ha (huvve) under armen för att få pension.Ja sånt är livet för mig , lärt mej leva med dessa nattliga ångestattacker nattetid (endast). 
  • Anonym (inte ta dom)

Hej !

har själv ätit dom och jag mådde sjukt dåligt , både vid insättning och vid utsättningen, och jag skulle inte ta dom även om jag fick betalt, fy fan vad dålig jag blev.

men det är ju olika från person till person, så dom kan ju funka bra för dig.

• Anonym (Svalan)

Tagit mina i 2år o har bara haft brkymmer när jag inte hämtat ut nya. ( några dagar utan) Dvs slutar tvärt! Hände en gång o mådde riktigt skit så det lär inte hända igen att jag står utan.

Testa iallafall o se hur dom funkar på dej!

• Browneyedgirl

Sertralin är en ganska "snäll" medicin som man brukar rekommendera till ungdomar. Men alla reagerar olika. Din läkare bör hålla tät kontakt (minst varannan vecka) med dig under insättningen för att bevaka ev biverkningar. Som med de flesta antidepressiva då kan man må sämre i början men som sagt så är Sertralin snäll - färre personer mår dåligt av den i början jämfört med andra liknande preparat.

Eftersom Sertralin hjälper både mot nedstämdhet och mot ångest så kan den vara bra för dig, den kan hjälpa dig att kapa ångesttopparna så att du orkar genomgå en behandling.

Bäst effekt ger kombinationen av medicin och terapi. Kognitiv beteendeterapi (KBT) är en behandlingsform som visat sig effektiv vid paniksyndrom (återkommande panikattacker). Fråga din läkare om du kan få bli remitterad till en psykolog som jobbar med KBT. Eller ta själv kontakt med vårdcentral eller ungdomspsykiatrin.

Svar på tråden Panikångest - Sertralin (nybörjare)