• Rainbow gg

Räkna ut bas från area+höjd, Triangel

Tja. Sitter med sista rycket inför högskoleprovet och upptäckte att jag hoppat över hela geometri-avsnittet i min bok. Kul *suck*.
    Som vanligt så beskrivs inte hur något görs utan bara att det görs så jag vet inte hur man räknar ut detta;

Den rätvinkliga triangeln ABC har arean 210cm2 och höjden 21cm. Vad är basen?

Det står att man beräknar basen med hjälp av formeln för triangelns area = Bas*Höjd/2 = area.
    Räknar man då 'area*höjd/2=basen' ??

Tack på förhand 

• Svar på tråden Räkna ut bas från area+höjd, Triangel
  • lilleman2000

X*21cm/2=210cm2 

Löser du ut X vilket du gör genom att ta 210 cm2/10,5 cm får du värdet 20 cm. Svar: Basen är 20 cm

Nu har jag aldrig gjort högskoleprovet, men är frågorna verkligen på denna nivå?

• Rainbow gg
    Tow2Mater skrev 2014-04-04 17:01:19 följande:
    Bas*Höjd/2 = area ger Bas = area*2/Höjd
    Area*2 = 210*2 = 420
    420/21= 20. Så det stämde ju.

Fattar verkligen inte varför de inte kan skriva ut hur och varför man gör något.
  • Rainbow gg
    lilleman2000 skrev 2014-04-04 17:03:21 följande:
    X*21cm/2=210cm2 

Löser du ut X vilket du gör genom att ta 210 cm2/10,5 cm får du värdet 20 cm. Svar: Basen är 20 cm

Nu har jag aldrig gjort högskoleprovet, men är frågorna verkligen på denna nivå?
    Matten ska väl vara i nivå med matte A. Gör ingen skillnad för mig för det är förjävla svårt om jag inte får veta huuur man gör.
    Matte A och B var 5 år sedan jag läste och jag fick väl precis godkänt. Geometri använder jag ju inte i mitt vardagliga liv lixom.
    Däremot kommer jag ihåg tyskan och franskan från högstadiet så det är den hjärnhalvan som jag är bäst med ;)
  • Rainbow gg
    Tow2Mater skrev 2014-04-04 17:01:19 följande:
    Bas*Höjd/2 = area ger Bas = area*2/Höjd
    Och ja tack såklart :) {#emotions_dlg.flower}
  • Tow2Mater
    Rainbow gg skrev 2014-04-04 17:09:30 följande:
    Och ja tack såklart :) {#emotions_dlg.flower}
    Formeln kommer ju ifrån att en fyrkant eller rektangel som ju består av två ratvinkliga triangar har arean bas * hojd. For att få areab for en triangel delar man då rektangelns area i två.

• Rainbow gg
    Tow2Mater skrev 2014-04-04 17:28:47 följande:
    Formeln kommer ju ifrån att en fyrkant eller rektangel som ju består av två ratvinkliga triangar har arean bas * hojd. For att få areab for en triangel delar man då rektangelns area i två.

Jo, jag förstår lite bättre nu men jag fattar aldrig när och hur man vänder på en formel. Har man aldrig lärt sig från början så sitter det ju inte heller.
    Vi hade en svenskalärare som mattelärare i gymnasiet, hennes svar på frågor var "Mmmm" och en frånvarande blick Skål
  • snedtak
    Rainbow gg skrev 2014-04-04 17:09:10 följande:
    Matten ska väl vara i nivå med matte A. Gör ingen skillnad för mig för det är förjävla svårt om jag inte får veta huuur man gör.
    Matte A och B var 5 år sedan jag läste och jag fick väl precis godkänt. Geometri använder jag ju inte i mitt vardagliga liv lixom.
    Däremot kommer jag ihåg tyskan och franskan från högstadiet så det är den hjärnhalvan som jag är bäst med ;)
    Det är lite synd faktiskt, för jag använder geometri minst en gång i månaden. Det är väldigt praktiskt

Om man tex. ska baka en kaka i en rund form som är 25 cm bred vet jag hur stor area det motsvarar och vilken av mina fyrkantiga formar jag ska ta istället. Om jag bygger ihop en IKEA-hylla i sovrummet vet jag hur hög den högst får vara för att jag ska kunna resa den (diagonalen är längre än höjden).

• Rainbow gg
    snedtak skrev 2014-04-04 21:31:35 följande:
    Det är lite synd faktiskt, för jag använder geometri minst en gång i månaden. Det är väldigt praktiskt

Om man tex. ska baka en kaka i en rund form som är 25 cm bred vet jag hur stor area det motsvarar och vilken av mina fyrkantiga formar jag ska ta istället. Om jag bygger ihop en IKEA-hylla i sovrummet vet jag hur hög den högst får vara för att jag ska kunna resa den (diagonalen är längre än höjden).

Jag använder ögonmått för sådant, har inte svikit mig ännu!
  • snedtak
    Rainbow gg skrev 2014-04-04 17:42:48 följande:
    Jo, jag förstår lite bättre nu men jag fattar aldrig när och hur man vänder på en formel. Har man aldrig lärt sig från början så sitter det ju inte heller.
    Vi hade en svenskalärare som mattelärare i gymnasiet, hennes svar på frågor var "Mmmm" och en frånvarande blick Skål
    Tänk dig att en ekvation är en balansvåg. För att inget ska förändras måste man alltså göra samma sak på båda sidor.

5X = 10 => Dela med 5 på båda sidor: 5X/5 = 10/5 vilket ger X=2.

X + 2 = 8. Dra ifrån 2 på båda sidor: X + 2 - 2 = 8 - 2, vilket ger: X = 6.
    osv.

Så, om arean = basen*höjden/2 och du vill att basen  ska stå ensamt på ena sidan gör du såhär:
    Börja att få bort "höjd" genom att dela med höjd på båda sidor:
    arean/höjden = (basen*höjden/2)/höjden,
    vilket är
    area/höjd = basen/2.
    Därefter vill du ha bort tvåan från basen så då gångrar man med 2 på båda sidor:
    area/höjd*2 = (basen/2)*2 vilket ger:

(area*2)/höjd = bas

Klart! :)

• Rainbow gg
    snedtak skrev 2014-04-04 21:38:14 följande:
    Tänk dig att en ekvation är en balansvåg. För att inget ska förändras måste man alltså göra samma sak på båda sidor.

5X = 10 => Dela med 5 på båda sidor: 5X/5 = 10/5 vilket ger X=2.

X + 2 = 8. Dra ifrån 2 på båda sidor: X + 2 - 2 = 8 - 2, vilket ger: X = 6.
    osv.

Så, om arean = basen*höjden/2 och du vill att basen  ska stå ensamt på ena sidan gör du såhär:
    Börja att få bort "höjd" genom att dela med höjd på båda sidor:
    arean/höjden = (basen*höjden/2)/höjden,
    vilket är
    area/höjd = basen/2.
    Därefter vill du ha bort tvåan från basen så då gångrar man med 2 på båda sidor:
    area/höjd*2 = (basen/2)*2 vilket ger:

(area*2)/höjd = bas

Klart! :)

Ska försöka minnas detta imorgon Tack
Svar på tråden Räkna ut bas från area+höjd, Triangel