• PiffigaPedagogen

Kakrecept där man trycker ut kakor med formar

Jag vill ha ett bra recept som passar barn dör degen blir liknande pepparkaksdeg så man kan trycka ut kakor av formar? Grabben skall ha angrybirds tema på sitt kalas och jag har köpt formar. Min bakkunskaper är minst sagt begränsade så gärna recept som det inte går att misslyckas med 😊

• Svar på tråden Kakrecept där man trycker ut kakor med formar
  • Kasperina

Chokladkakor:

Rör 200g smör, 2dl strösocker och 1tsk vaniljsocker poröst.
    Blanda 5dl vetemjöl och 3msk kakao och rör ner i smörblandningen (det blir torrt och smuligt)
    Blanda i 1 ägg och rör till en deg, tillsätt kallt vatten vid behov 
    Låt vila över natten
    Kavla ut ca ½cm tjockt och använd kakformar. Grädda i 175 grader ca 5 min.

• Kasperina

Jag tror inte man kan misslyckas med det Jag har ett på sirapskakor också (femåringen vill alltid baka pepparkakor så jag har jagat alternativ...) men det blir inte lika bra

• Kasperina

Om du ska ha ett tema kan du även göra småmuffins (jag köper ICAs småkakeformar) och dekorera dem med sockerpasta som du använt kakformarna till. Jag gör det inför påsk och halloween och ungarna brukar vara jättenöjda. Jag brukar färga sockerpastan själv med karamellfärg (man får lägga till lite florsocker annars blir det kladdigt)

• PiffigaPedagogen
    Kasperina skrev 2014-04-04 20:43:23 följande:
    Om du ska ha ett tema kan du även göra småmuffins (jag köper ICAs småkakeformar) och dekorera dem med sockerpasta som du använt kakformarna till. Jag gör det inför påsk och halloween och ungarna brukar vara jättenöjda. Jag brukar färga sockerpastan själv med karamellfärg (man får lägga till lite florsocker annars blir det kladdigt)

Oj nu blev det överkurs undra om jag vågar ge mig på det 😳 Har fu någon bild du kan lägga upp så jag får se? Vart köper man socker-pasta?
  • Kasperina

och de här är från förrförra året när jag var höggravid på övertid och gjorde det så enkelt som möjligt
  • Ann Lee
    Kavlingsbara småkakor, 20-25 stycken beroende på kakmåttets storlek

Deg: 90 g mjukt smör
    1 dl socker
    1 ägg
    ½ tsk vaniljsocker
    3 ¼ dl vetemjöl
    ½ tsk bakpulver
    1 kryddmått salt

Rör smör och socker ljust och poröst och vispa sedan i ägg och vaniljsocker. Blanda mjöl, bakpulver och salt separat. Lägg de torra ingredienserna i äggblandningen och rör om. Tillsätt mera mjöl om det behövs.
    Forma degen till en boll, linda in i plastfolie och låt vila i kylskåp i minst en timme.
    Mjöla bakunderlaget och stänk lite mjöl även på degen. Kavla ut degen och ta ut kakor med pepparkaksmått. Lägg kakorna på en plåt klädd med bakplåtspapper.
    Grädda på 175 grader i 6-9 minuter, tiden varierar beroende på kakornas storlek. Kakorna ska inte bli bruna utan bara aningen gyllene i kanterna. De se nästan oklara ut när man tar ut de men de stelnar snabbt när man lägger över dem på ett galler.
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
Svar på tråden Kakrecept där man trycker ut kakor med formar