• Äldre 4 Apr 21:06
    3535 visningar
    14 svar
    14
    3535

    studsmatta

    I var och varannan trädgård står dessa stora schabrak till studsmattor. Dyra och stor skaderisk, iaf om man inte har ordentligt skyddsnät och kantskydd men när man snackar runt säger många som har såna att barnen uppskattar de och att de inte tröttnar. Just tröttnar trodde jag att de skulle göra efter en säsong men tydligen verkar studsmattans popularitet hålla i sig. Mina kids är 3.5 och 5 år, är de för små för en 3 meters i diameters matta? Hur upplever ni dem, som farliga eller super kul eller både ock?

  • Svar på tråden studsmatta
  • Äldre 4 Apr 21:07
    #1

    Farliga och fruktansvärt fula, en sådan kommer aldrig någonsin in i våran trädgård.

  • Äldre 4 Apr 21:11
    #2

    Ja verkligen fula men bor ute på landet utan grannar och stor tomt så den går att ställa i ett hörn av nån åker. Dock undrar jag ju hur farliga de är om man har alla nät o grejjer...

  • Äldre 4 Apr 21:15
    #3

    Läste att dom kunde skada flickors livmoder eller var det äggstockar? vet inte just det till 100% 
     
    I trädgården, garage, parkering, infart och promenadvägar skadas varje år drygt 20 000 barn så allvarligt att de behöver uppsöka akutsjukhus. Studsmattor är den i särklass största enskilda orsaken till olyckor

    Skador på barn som hoppar på studsmattor har ökat de senaste åren. Under 2012 skadades nästan 6000 barn. Förutom att skadorna ökar kryper också skadorna ner i åldrarna. Tidigare var det barn i åldern 10 till 14 som drabbades värst, medan det nu är barn mellan 5 och 9 år som råkar mest illa ut.

    Pojkar är något högre representerade än flickor och de vanligaste skadorna är överansträngningar, vrikningar, stukningar och frakturer av fotled, handled, underarm och huvud.

  • Äldre 4 Apr 21:22
    #4

    Har en studsmatta med nät och hela kitet. 4.2 m i diameter. Mina barn, 8 och 4 älskar den. Visst händer det att de slår sig då och då, men det har aldrig hänt något allvarligt. Även om den är ful och otymplig så är det barnens favorit och det är den bästa uteleksaken jag köpt.

  • Äldre 4 Apr 21:28
    #5

    Skulle aldrig våga köpa en studmatta inte ens med alla skydds tillbehör.

    Dom kan ju få wiplash skada, det är en farlig lek tror inte föräldrar tänker på riskerna..nack och skall skadorna kan leda till förlamning och dödsfall som värst..

  • Äldre 4 Apr 21:31
    #6

    Ville egentligen vänta med att skaffa, men maken köpte en 4-meters när yngsta var 2 år och äldsta 5. Idag är de 9 och 12 och jag har inte ångrat mig en sekund!! Den har varit värd varenda krona och den håller fint ännu. De hoppar flera ggr/dag och ingen av mina barn har gjort sig illa. Dock har 2 vänner gjort sig illa under åren, men inget som krävt läkarbesök. Kan tillägga att barnen som gjort sig illa har själva matta med skyddsnät, vilket vi INTE har, och hoppar VÄLDIGT oförsiktigt!

  • DJÄVUL­ENS HÖGRA HAND
    Äldre 4 Apr 21:36
    #7

    Har en åt mina.
    Livsfarligt, men det är det att åka bil med eller gå över vägen.
    Det är det farliga och spännande som gör livet kul att leva, låt era barn vara barn och få ha spänning...leka och ha kul.
    Man lever bara en gång även som bara, man kan inte beskydd dem från allt då lever dom inte...glöm inte det gott folk.

  • DJÄVUL­ENS HÖGRA HAND
    Äldre 4 Apr 21:37
    #8
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-04-04 21:36:17 följande:
    Har en åt mina.
    Livsfarligt, men det är det att åka bil med eller gå över vägen.
    Det är det farliga och spännande som gör livet kul att leva, låt era barn vara barn och få ha spänning...leka och ha kul.
    Man lever bara en gång även som barn, man kan inte beskydd dem från allt då lever dom inte...glöm inte det gott folk.
  • Äldre 4 Apr 21:40
    #9

    Barnen vill ha, men vi vill inte..
    Kusiner har brutit armar och ben med dessa saker, och stora är de också.
    Man måste inte ha allt som "alla andra har"!

    Vi har annat kul istället! :)
    Däremot får de gärna hoppa hos kompisar som har studsmattor.

  • Äldre 4 Apr 21:48
    #10

    Min trädgård är till för barnen. Så ja barnen har en full jävla studsmatta i trädgården. Den är inte snygg. Men mig kvittat det. Trädgården är till för deras lek.

  • Äldre 4 Apr 22:22
    #11

    I vårt bostadsområde har fem familjer varsin studsmatta, inkl oss. Alla 20 barnen ÄLSKAR dem och vi har kommit fram till gemensamma redler för allas studsmattor, så det ska bli enkelt och lätt för alla att hålla sig till reglerna. Skyddsnät och fjäderskydd byts ut varje år, åtminstone hos oss.

  • Äldre 5 Apr 08:31
    #12
    Emmalinnéa skrev 2014-04-04 21:15:49 följande:
    Skador på barn som hoppar på studsmattor har ökat de senaste åren. Under 2012 skadades nästan 6000 barn. Förutom att skadorna ökar kryper också skadorna ner i åldrarna. Tidigare var det barn i åldern 10 till 14 som drabbades värst, medan det nu är barn mellan 5 och 9 år som råkar mest illa ut.
    Men det är väl inte så konstigt att skadorna ökar. Det finns fler och fler studsmattor. Det vore konstigt om skadorna minskade.
  • Äldre 5 Apr 11:50
    #13
    nicke nyfiken76 skrev 2014-04-05 08:31:20 följande:
    Men det är väl inte så konstigt att skadorna ökar. Det finns fler och fler studsmattor. Det vore konstigt om skadorna minskade.
    Fair point

    skulle dock inte köpa en till mina barn, men alla får göra precis som de vill
  • min hemlig­het
    Äldre 8 Apr 13:01
    #14

    det går ju att gräva ner mattan så minskar man fallhöjden iaf. visst kan barnen fortfarande slå sig men spontant känner jag att det skull vara lite säkrare iaf. Vi har en liten studsmatta till våra barn. En sån liten svart som man hade på 80-90 talet och den duger fint, en sån stor blå skulle jag aldrig skaffa! dels för skaderisken men också för att de är så fruktansvärt fula :P

Svar på tråden studsmatta