• MedlemFV

Narcissist - Missförstod om att de älskar sig själva?

Är det ett missförstod om att narcissismen älskar sig själv? Jag har på sistonen läst lite extra mer om dessa människor.moch av andra kommentarer så har dessa människor inners inne ett stort självhat. Men döljer detta mot samhället och/eller ljuger för sig själv att de är bäst. Och därefter älskar de sig själva men samtidigt hatar sig själva. Hur går det till? Hört också att det är försvarsmekanism. Och gömmer sitt riktiga JAG. Som de egentligen tror är värdelösa,patetiska och annat hemskt som är nedryckande mot sig själva. När sanningen dyker upp. Vilket sanning egentligen. De är väl inte patetiska, det är bara någonting som de tror? När "sanningen" väl dyker upp, kan det gå illa till. Dela för att de mår otroligt dåligt av det, och dels för att folket hamnar i en knipa. Hur illa då egentligen? All info on narcissism uppskattas stort. Tack på förhand!

• Svar på tråden Narcissist - Missförstod om att de älskar sig själva?
  • Lindsey Egot the only one

Det stämmer. De känner sig inte tillräckliga därför trycker de ner andra fast genom att göra det dolt så inga i omgivningen märker det tex sin make/maka/sambo, sina barn, svärbarn, syskon. I nästa andetag pratar de bara om sig själv i grandios överdos.

• MedlemFV
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-04 22:31:46 följande:
    Det stämmer. De känner sig inte tillräckliga därför trycker de ner andra fast genom att göra det dolt så inga i omgivningen märker det tex sin make/maka/sambo, sina barn, svärbarn, syskon. I nästa andetag pratar de bara om sig själv i grandios överdos.

Är det inte från person till person att narcissismen trycker ner andra för att själva må bättre?
  • Lindsey Egot the only one
    MedlemFV skrev 2014-04-04 22:49:19 följande:

Är det inte från person till person att narcissismen trycker ner andra för att själva må bättre?
    Nej! Det är en av kännetecknen. Det räcker att det är en person och den gör det enbart för att skapa skuldkänslor hos personen. Du bryr dig inte om din gamla mamma, jag får aldrig träffa barnbarnen, titta på din bror han är så duktig osv. Men ändå gör du saker för föräldern, hon får träffa barnbarnen men avböjer och måste skylla ifrån så ingen fattar att hon inte vill (vill inte ses som dålig människa i andras ögon) och syskonet är inte bättre.
  • Litet My

Ut och praktisera och träffa olika narcissister så ser du att variationen är stor. Narcissister precis som vi andra är individer och olika även om de har samma sjukdom/ personlighetsstörningar. När man bara läser om det så blir det liksom bara en individ man får ihop utan variationer jämfört när man träffar flera olika med samma diagnos.

• MedlemFV
    Superbjarne skrev 2014-04-27 14:14:58 följande:
    TS, är det du som är narcissisten?

Varför frågar eller tror du något sådant?
  • Superbjarne
    MedlemFV skrev 2014-04-27 21:08:31 följande:

Varför frågar eller tror du något sådant?
    De som försvarar borderlinepersoner är inte sällan själva borderlinepersoner (eller totalt oinsatta i ämnet). Jag tänkte att den som tar narcissister i försvar kanske är narcissist själv.
  • MedlemFV

Är dessa människor medvetna över sin dåliga självkänsla, eller är det så illa att de till och med lurar sig själv. Varför ageras på ett livsfarligt sätt när de upplever att någon har sett deras "patetiska" sida. Och är beredda på att göra allt för att få den andre människa att tro att hen såg fel. Eller tja, hur man nu vill utrycka det. Men det kan bli lite farligt/utmanade om man skulle komma på narcissismen, har jag hört. Antingen är det så att de vet deras dåliga självkänsla, men gör allt för att inte omgivningen skall se det, och vill absolut inte påminnas om det. Eller så är det så att de ljuger för sig själva. Och när man grävar upp deras dåliga självkänsla, så ser de hur "dåliga" de är. Hur ligger det till, ni som kan detta bättre än mig. Tack på förhand!

Svar på tråden Narcissist - Missförstod om att de älskar sig själva?