• Anonym (det bästa)

Montessoriförskola, era erfarenheter

Börjar med att erkänna att jag är okunnig vad gäller pedagogiken men läser på för fullt. Bor nära en och ser mest positivt utifrån och har besökt den. Men ni som har barn som går på montessori varför har ni valt det? Är ni nöjda? Hur ska man veta hur personalen verkligen är dvs alldeles för strikta och kanske inte tillåter att någon pratar eller stojar? Är väl mest orolig för att mitt barn hamnar på en alldeles för "hård" förskola. Snälla berätta om era erfarenheter och ni som valt bort montessori får gärna dela med sig om varför.

• Svar på tråden Montessoriförskola, era erfarenheter
  • Ciliaja

Jag har jobbat två år på en Montessori förskola och det är verkligen en lugn och fin miljö för barns utvecklande. Kan aldrig känna att vi varit för hårda och strikta. Klart att det finns regler å förhållningssätt men det är ingen militär anläggning. Småbarnsavdelningarna är det ju inte lika mycket med materialet som de stora. Alla "arbetspass" med materialen sker på barnens vilkor och det finns massa fri lek (även om många tror annorlunda)

• Anonym (det bästa)

Skönt att höra från en pedagog! Men hur vet man pedagogiken passar just ens barn? Utifrån din erfarenhet, hur klarar de här barnen sig senare när de börjar i en "vanlig" skola?

• Ciliaja

Svårt att säga hur man vet att det passar just det barnet, jag tror Montessori passar alla olika egenskaper. Vi har iallafall haft många olika där jag jobbar och som på en vanlig förskola anpassar sig förskolan efter varje enskilt barns behov.

Vi har haft både barn som fortsatt på Montessori skola (finns upp till 6an) och barn som går från Montessori förskola till vanlig skola och jag vet inte om det gjorts någon uppföljning men de föräldrar man pratat med tycker att det funkar utmärkt att börja på annan skola sen.

Jag har jobbat på andra förskolor också och upplever att tex 3 åringar på Montessori är i fas med 5 åringar på en vanlig förskola.. Men som sagt, det är inga speciella krav på barnen på Montessori och allt lärande sker på barnens initiativ och är väldig roligt :) men det sker mycket lärande i lek.

Sen beror väl det som alltid på vilka pedagoger som jobbar där. Men det kommer man ju inte ifrån någonstans.

• Anonym (det bästa)

Låter ju bra! Snällt att du tog dig tid att svara. Vill gärna höra fler erfarenheter, ni som inte varit nöjda bl a..

• Oleanna

Vi har äldsta i montissori förskola och andra på kö. Vi är väldigt nöjda.
    De har byggt upp det med jobb( dvs säga utvecklande lek) på förmiddag och utelek och stoj på eftermiddag.
    De lär ut respekt och gemenskap.
    Utan att vara hårda och bestämmande. När någon agerar upp så tar de barnet och går åt sidan ett tag och tex läser. 
    Det bästa vi har gjort.

• Anonym (det bästa)

Vad skönt att ha hittat en bra förskola som verkligen passar ens barn! Precis det jag är ute efter har ni tagit upp. Ska man inte oroa sig för kritikerna alls?

• Oleanna
    Anonym (det bästa) skrev 2014-04-05 15:02:47 följande:
    Vad skönt att ha hittat en bra förskola som verkligen passar ens barn! Precis det jag är ute efter har ni tagit upp. Ska man inte oroa sig för kritikerna alls?
    Vad har du hört för kritik?
  • arianne03

Jag har själv gått på montessoriförskola samt vanligt dagis, och älskade Montessori! Därmed inte sagt att alla gör det. Har även vikarierat på montessoriförskola och tyckte den stora skillnaden var att man trodde mer på barnen, att de klarar mycket själva, och det gör de verkligen, vilket får dem att utvecklas.

• Anonym (det bästa)

Oleanna: att barnen liksom "tvingas" klara sig själva vid ex. påklädning så de går med fel sko på fel fot för ingen pedagog vill "kritisera" barnet. Att barnen måste klappa någon på axeln innan de tilltalar någon annan. Men värsta är nog om barnet behöver tröst så förväntas de lära sig uppsöka tröst för att få den. Sen menar flera att dessa barn inte får leka tillräckligt fritt med tanke på rollekar och att de inte tillåts att bara vara barn då de måste utföra sysslor som strykning, skoputsning och tekokning.

• Konnässören

Jag har själv gått på en montessoriskola, både förskola och låg/mellanstadiet, och tycker fortfarande att det var den bästa skolformen. Jag skulle aldrig någonsin som barn klarat av att gå på en kommunal skola som läget såg ut i min hemkommun då. Den skillnaden jag personligen noterat på montessoribarn respektive kommunalbarn (vilket absolut inte är någon sanning) är att montessoribarn tenderar att bli lite mjukare i sättet. Alla fick plats och de som inte tog plats fick hjälp med att ta plats på ett sätt som fungerade för dem. Medan mina kompisar som gick i kommunal skola alltid fick kämpa för att höras och synas och var tvungna att bli hårdare i sitt sätt för att uppmärksammas. Dock var det lätt att hamna lite efter i ämnen som man inte tyckte om, då vi fick planera våra veckor själva (även om vi hade minimikrav, som ett kapitel matte, två svenskauppgifter osv).

Jag kommer absolut att sätta mina framtida barn i montessoriskola om möjligheten finns och jag vet att jag som barn mådde väldigt bra av det.

Svar på tråden Montessoriförskola, era erfarenheter