• Alana

Deklarera som student

Sitter med deklarationen och har funderingar på om det går att göra avdrag på några saker.

Jag satt med dubbla hyror när jag började studera i höstas. En på orten som jag skulle flytta ifrån och sen en på studieorten. Detta var då under uppsägningstiden på lägenheten vilket var 2 månader. Kan man göra avdrag för dubbla hyror i detta fallet?

Reste mellan bostadsorten och studieorten ett par gånger (30 mil) under tiden jag satt med dessa dubbla hyror. Kan man göra avdrag för resorna i detta fall?

Jag köpte arbetsskor med stålhätta för praktik som ingår i min utbildning. Kostnaden var ca 900 kr. Kan man göra avdrag för detta? Står i deklarationen nåt om en summa på 5000 kr - innebär det att jag inte kan få nåt avdrag i detta fallet?

Finns det andra avdrag som man kan göra som studerande?

• Svar på tråden Deklarera som student
  • Dixie

Har du någon inkomst, för en förutsättning för att kunna göra avdrag är väl att du betalar skatt på inkomst?

• studentska

För det som är kopplat till dina studier kan du inte få några avdrag. Om du däremot hade haft tillfälligt jobb på heltid  på annan ort och haft kvar din lägenhet på hemorten så hade du kunnat göra avdrag för dubbel bosättning och hemresor. Det räcker inte med att du haft ett jobb i största allmänhet utan alla avdrag ska vara relaterade till det du jobbet du har haft. Kläderna du köpte är relaterade till dina studier alltså får du inget avdrag för det heller.

Svar på tråden Deklarera som student