• tikki masala

    Hur gör man bäst för att kaninen ska bli tam?

    Har precis köpt en kaninunge på 9 veckor till min dotter. (8år)  I affären sa de att första dagen ska man helst bara låta kaninen vara i sin bur så den kan utforska den nya buren själv och nästa dag bara stoppa ner handen i buren och låta kaninen lukta på en. 
    Tänkte att det kan ju vara en bra grej att låta kaninen ta det lugnt första dagen. Men kan man inte låta kaninen lukta på en första dagen? (Just nu så gömmer den sig i huset men kommer fram när vi går iväg men springer in igen när vi går förbi)  
    Ska man kanske imorgon ta fram en liten godsak och locka? Eller kan man rent utav göra det ikväll? Utan att plocka upp o försöka klappa tänkte jag bara locka med typ äpple eller morot?
    För jag har googlat runt och det står ingenting om att man inte ska locka den med godis för att den ska komma fram. 
    (När jag tänker efter så verkade killen i butiken inte ens kunna så mycket om kaniner. Borde nog ha köpt hos en uppfödare men jag är lite impulsiv och kunde bara inte låta bli idag. )

  • Svar på tråden Hur gör man bäst för att kaninen ska bli tam?
  • Dixie

    Jag hade låtit den ta det lugnt första dagen och inte stört den, därefter låtit den lukta på er hand och så småningom börjat klappa den!

  • Lovizas Mamma

    Vi hade buren öppen, Maja (kaninen) fick hoppa ut och in ur buren och hon gick längre och längre varje gång, och barnen fick INTE gå fram utan fick vänta tills Maja kom till dom och då fick dom ge godis, sen blev det dagligt gos med henne och nu behöver vi inte ens ha sele när vi är ute med henne,

  • tikki masala

    Ok bra. Då låter vi lillen vara idag och se om han eller hon vill komma fram o lukta på oss imorgon. (Ja jag frågade killen om han kunde kolla men vi glömde att kolla av det men det spelar ingen roll vilket kön det blir visserligen.)
    Kan man hålla buren öppen då och låta kaninen springa som den vill i dotterns rum på en gång? Eller blir det för mycket intryck för kaninen då? Tänkte att man kan ju ställa ett galler framför dörren så den inte behöver vara stängd. 

  • tomte33

    Man låter kaninen vara helt i fred första dagen.
    Därefter närmar man sig kaninen lugnt,lockar med någon godsak,låter kaninen samtidigt nosa på handen.

    När kaninen känner sig bekväm med det kan man försiktigt prova att ta ut kaninen från buren.

  • Fjärilslarv

    Man låter djuret vara ifred i några dygn så att de får vänja sig, ett enda dygn är ganska lite. Sedan så börjar man att plocka i buren, byta mat, vatten osv...sen plockar man närmare och närmare kaninen för varje dag och lockar med lite gottis. När djuret själv kommer fram för att nosa så låter man djuret nosa. när det fungerar så börjar man med att klappa den lite, sen klappa den mer och mer och tillslut ta upp den.

  • tikki masala

    ok. Nu har vi haft kaninen sedan i lördags morse. Den kommer ut ur sitt hus och min dotter har klappat lite och matat den. Hon lät buren vara öppen igår kväll så kaninen gick ut i hennes rum. Efter ett tag så lyfte hon in kaninen i buren igen. Inga problem. Men sen skulle hon försöka lyfta kaninen en gång till och då sprätte den med baktassarna och sprang in i huset och håller sig där hela tiden (mest när jag går förbi) Var det för tidigt av dottern att lyfta kaninen?
    Och sen det där med kraftfoder. Ska man strunta i att ha kraftfoder framme? Bara hö och sen ge lite gott när kaninen kommer fram till en själv? 
    Vi har flyttat ut kaninburen till köket där vi alla är mycket mer för att den ska bli mera van vid att alla går förbi buren utan att det är farligt. Eller är det dumt?

  • Flaskpostaren

    Bästa sättet är väl att gosa halvt ihjäl dem och belöna dem samtidigt.

  • tikki masala

    Så då menar du att vi ska plocka upp den och klappa? "tvinga" den till att förstå att vi inte är farliga? 
    Ska man kanske ta bort huset så den inte kan gömma sig i den då och då? Då kan den ju inte gömma sig och måste komma över att vi går där eller?

  • bustjejen

    Det är ett stort misstag att köpa kanin från djuraffär, eftersom du inte vet om den överhuvudtaget är hanterad innan, eller hur föräldrarna är lynnesmässigt.
    Men för att få den så tam som möjligt så skulle jag sitta med den mycket. Sitt på golvet och låt kaninen komma fram och få något gott. Klappa den och plocka upp den när den är lugn, börja om från början om den flyr iväg. Jag tycker det är bäst att hantera kaninen mycket, så kommer den vänja sig tids nog.
    Jag vet inte vad det är för ras ni har köpt, men vissa raser är generellt lite lugnare och mer lätthanterliga än andra.

  • tikki masala

    Nu har vi gjort som så att vi har lyft kaninen, klappat kaninen tagit ut kaninen på en matta och bara klappat klappat klappat. Sen har den fått springa omkring på mattan och dottern har legat där och tittat på film. Kaninen springer fram o nosar och har även klättrat över hennes ben. Och ätit popcorn (utan så mycket salt) från våra händer. Så det verkar som att han börjar bli lite tam Skrattande

    Det enda som jag har lite svårt att se är om det är en kille eller tjej. 
    Kan man lägga upp en bild här så kanske någon kan svara på vad det är för kön?

Svar på tråden Hur gör man bäst för att kaninen ska bli tam?