• Anonym (orez)

Min flickvän slår mig när hon blir arg.

Jag har ett förhållande sedan snart 3 år tillbaka med en tjej med borderline. Hon har svårt att vara själv, har svårt att lita på folk, kan bli svartsjuk, ibland är hon väldigt ledsen och ibland kan hon vara lite hyper nästa så hon kan bli jobbig. Trots dessa såkallade egenskaper eller vad man ska säga så är hon en älskvärd person med ett stort hjärta, hon är väldigt omtänksam och ställer alltid upp för alla, även människor hon inte känner. Hon är klok och går att resonera med om hon är i stabilt tillstånd, bra värderingar och humor. Ett problem är när hon blir riktigt arg så kan hon ta till våld. Jag gjorde ett misstag på fyllan och strulade med en annan tjej men berättade för min tjej och då blev hon vansinnig och slog mig, sparkade mig, spottade på mig och nedvärderade mig genom hårda ord. Kanske något jag fick ta då eftersom jag gjort henne illa men nu så kan hon bli arg och ledsen för det jag gjorde mot henne och bråkar vi ordentligt så tar hon till våld, hon slår mig inte på det sätt hon gjorde när jag berättade men hon buttas och kastar saker på mig och hon har även slagit sig själv när hon blir så arg. Jag vet inte vad jag ska göra för jag blir också arg när hon går på mig och ibland vill jag bara gå på tillbaka. Vad kan jag säga till henne? Vi båda är 20+, inte sambos men hon är jämt hos mig så man kan nästan säga att hon bor här. Jag älskar henne men ibland blir hon så intensiv.

• Svar på tråden Min flickvän slår mig när hon blir arg.
  • volvo142

Ja tycker du ska skaffa själv respekt för hon verkar inte så sugen på att ändra sig. Du får slå tillbaka/säga ifrån mer. Funkar inte de för slut.

• Anonym (ED)

Det är aldrig okej att slå sin partner. Går det att prata med henne om detta när hon är lugn? Hon behöver professionell hjälp att kunna hantera sin ilska. Om ni inte kan jobba på detta tillsammans, så tycker jag att du ska fundera på om du vill leva i ett förhållande som innehåller våld. Tänker lite på eventuella barn i framtiden, och hur deras hemmiljö kommer att te sig. Lycka till!

• Anonym (Anonym)

Vad är det för jäkla råd?!?
    Det är lika allvarligt med män som misshandlas som med kvinnomisshandel.
    Läs igenom det här:

www.tuvaforum.se/borderline

Fråga dig själv om det här är något du kan leva med.

Hur arg man än blir har man inte rätt att ge sig på någon fysiskt.

Får hon hjälp? Går hon i terapi?

• Anonym (gräns)
    Anonym (orez) skrev 2014-04-05 16:34:44 följande:
    Jag har ett förhållande sedan snart 3 år tillbaka med en tjej med borderline. Hon har svårt att vara själv, har svårt att lita på folk, kan bli svartsjuk, ibland är hon väldigt ledsen och ibland kan hon vara lite hyper nästa så hon kan bli jobbig. Trots dessa såkallade egenskaper eller vad man ska säga så är hon en älskvärd person med ett stort hjärta, hon är väldigt omtänksam och ställer alltid upp för alla, även människor hon inte känner. Hon är klok och går att resonera med om hon är i stabilt tillstånd, bra värderingar och humor. Ett problem är när hon blir riktigt arg så kan hon ta till våld. Jag gjorde ett misstag på fyllan och strulade med en annan tjej men berättade för min tjej och då blev hon vansinnig och slog mig, sparkade mig, spottade på mig och nedvärderade mig genom hårda ord. Kanske något jag fick ta då eftersom jag gjort henne illa men nu så kan hon bli arg och ledsen för det jag gjorde mot henne och bråkar vi ordentligt så tar hon till våld, hon slår mig inte på det sätt hon gjorde när jag berättade men hon buttas och kastar saker på mig och hon har även slagit sig själv när hon blir så arg. Jag vet inte vad jag ska göra för jag blir också arg när hon går på mig och ibland vill jag bara gå på tillbaka. Vad kan jag säga till henne? Vi båda är 20+, inte sambos men hon är jämt hos mig så man kan nästan säga att hon bor här. Jag älskar henne men ibland blir hon så intensiv.
    Sätt en tydlig gräns.

Jag var tillsammans med en tjej med borderline. Jag har inte för avsikt att göra om det, men just våldet fick jag bukt med. Jag tror det berodde på att jag har en så tydlig gräns själv mot våld i en relation. Jag tycker det är helt oacceptabelt.

Ett par gånger i början av relationen så var hon antingen våldsam eller hotade med våld (typ kastade något mot mig men missade med flit). Så fort det hände ledde jag henne ut ur lägenheten och stängde dörren. Hände det hos henne så var det jag som omedelbart gick därifrån. Hon slutade snabbt när hon märkte att det inte fanns den minsta chans att jag tänkte ändra på min icke-våldsgräns.

En nyfiken fråga. Nu har du varit ihop med en tjej med borderline i 3 år. Jag förstår att man kan få det att fungera, men mår du bra av relationen?
  • Anonym (orez)

Det går att prata med henne som jag skrev i huvudinlägget att när hennes tillstånd är stablit vilket det ofta är så går det resonera med henne, prata med hene om allt och hon är klok. Hon är ledsen för att hon har tagit till våld mot mig hon kan bara inte kontrollera det. Jag har en viss förståelse med tanke på att jag sårade henne så djupt men det får inte fortsätta så här.
    Jag är väl insatt i vad det innebär med borderline och jag har varit med henne i snart 3 år så jag är även insatt i hennes situation men det är efter otroheten som hon tog till våld.
    Bilda familj är inget vi har planer på att göra än på länge men skulle det bli aktuellt så skulle hon bli en fantastisk mor det tvivlar jag inte på. Vi har två katter här hos mig och mer omhändertagna katter har jag aldrig sett.
    Jag vill leva med henne men hon måste sluta göra mig arg jag vill bara ha tips på hur jag kan lägga fram det utan att låta för dömande eller hård för jag vill inte göra henne mer illa.

• Anonym (orez)
    Anonym (gräns) skrev 2014-04-05 16:54:14 följande:
    Sätt en tydlig gräns.

Jag var tillsammans med en tjej med borderline. Jag har inte för avsikt att göra om det, men just våldet fick jag bukt med. Jag tror det berodde på att jag har en så tydlig gräns själv mot våld i en relation. Jag tycker det är helt oacceptabelt.

Ett par gånger i början av relationen så var hon antingen våldsam eller hotade med våld (typ kastade något mot mig men missade med flit). Så fort det hände ledde jag henne ut ur lägenheten och stängde dörren. Hände det hos henne så var det jag som omedelbart gick därifrån. Hon slutade snabbt när hon märkte att det inte fanns den minsta chans att jag tänkte ändra på min icke-våldsgräns.

En nyfiken fråga. Nu har du varit ihop med en tjej med borderline i 3 år. Jag förstår att man kan få det att fungera, men mår du bra av relationen?
    Jag mår bra utöver det som hänt nu. I början av förhållandet när vi lärde känna varandra var det krångligt eftersom jag inte riktigt förstog sjukdomen men nu när jag lärt känna henne och är mer påläst så är det bättre. Som sagt mer omtänksam och älskvärd människa är nog svårt att finna. Det goda väger mer än det onda även om det onda verkligen kan trycka ner mig och oss just nu. Jag ska prova din taktik där om hon blir våldsam igen. När hon kastade tvkontrollen så träffade den mitt i huvudet men hon var snabb med att erkänna att hon inte siktade utan hon ville träffa bredvid men det råkade träffa ändå så det där kände jag igen.
  • Flaskpostaren

Om du knullar runt förtjänar du att hon slår dig. Annars är det ju bara slå tillbaka.

• Lilje

Men ärligt. Hade ni sagt samma till en tjej som blev slagen av sin pojkvän? Nej, hon hade blivit ombedd att lämna, anmäla, dumpa allt på en gång. Det är fan inte okej att slå oavsett vilket kön man har, släng ut henne nästa gång så kanske hon lär sig. Även med borderline kan man kontrollera sina handlingar, annars får hon börja medicinera.

Och skaffa för allt i världen inte barn. En katt är inte som ett barn, och chansen är stor att hon fikar till ungen också om den driver henne till gränsen. Vilket den kommer göra mer än en gång.

• Järnlady

Kräv att hon går i terapi och lär sig hantera sin ilska. Annars måste du sätta dig själv i första rummet och lämna henne.

• Järnlady
    Lilje skrev 2014-04-05 17:19:52 följande:
    Men ärligt. Hade ni sagt samma till en tjej som blev slagen av sin pojkvän? Nej, hon hade blivit ombedd att lämna, anmäla, dumpa allt på en gång. Det är fan inte okej att slå oavsett vilket kön man har, släng ut henne nästa gång så kanske hon lär sig. Även med borderline kan man kontrollera sina handlingar, annars får hon börja medicinera.

Och skaffa för allt i världen inte barn. En katt är inte som ett barn, och chansen är stor att hon fikar till ungen också om den driver henne till gränsen. Vilket den kommer göra mer än en gång.
Svar på tråden Min flickvän slår mig när hon blir arg.