Kommer man någonsin kunna få ett bolån??
Det är en grej som tynger mig så oerhört mycket, även om det är några år kvar tills det gäller, men det är om vi någonsin kommer kunna få ta ett lån till hus.. Jag pluggar på universitet till förskollärare och har typ 2,5 år kvar, så vi kommer inte att köpa hus inom de närmsta 3 åren gissar jag på.
Jag kommer då arbeta som förskollärare med en lön på runt 20 000 kr, gissar jag på ( De är ganska vanligt i min kommun att man börjar på den lönen ungefär). Min sambo däremot har inget fast jobb i dagens läge, utan är timanställd på ett företag men får jobba ungefär heltid året om förutom ca 2 månader på sommaren. Han håller på att utbilda sig till PT och hans mål är att starta eget, men det är ju inte alltid man kan försörja sig på det yrket tyvärr.. Sen spelar han även hockey, så han får in någon tusenlapp i månaden på det.
Jag är typ besatt av hemnet och kollar varje dag och husen brukar ligga runt 1 miljon, så drömmen vore ju att få bolån på ungefär det. Jag har som mål att vi ska ha sparat ungefär 150 000 kr tills de att jag har gått ur skolan (iaf 100 000 kr) så kontantinsatsen ska vi ha sparat ihop till iaf, det har jag bestämt.
Men kommer vi någonsin kunna få bolån om min sambo inte har ett fast jobb? just nu utgår jag ifrån hur hans situation ser ut i dagsläget, timanställd, jobba extra som pt, hockey någon tusenlapp i månaden..
Det grämer mig så otroligt mycket.. jag vill inte bo i lägenhet hela livet, men jag vill heller inte köpa ett litet hus i ett område där jag inte vill bo.. men ibland blir jag orolig att vi inte kommer ha något val..
vad tror ni?? = )