• hanja89

Hjälp med kost till motion, vad ska jag äta?

Hej! Vet inte om jag skulle lagt denna på kosthållning egentligen.. Jag behöver hjälp med vad jag ska äta. Jag går raska promenader med barnvagn ca 4-5 gånger i veckan vid nio tiden på morgonen. Ca 45 min/promenad. Utöver detta två gymtillfällen per vecka. Jag har som mål att kanske gå ner ett eöler två kilo men främst bli fastare och få lite muskler. Magen och på sidorna vill jag gärna bli av med.. är inte intresserad av LCHF men kan tänka mig LC i viss mån.. jag ammar så ingen svält diet utan bra mat. Någon som orkar ge mig tips på vad jag kan äta frukost lunch middag och mellanmål och kvällsmål under två dagar? Tacksam för alla svar :)

• Svar på tråden Hjälp med kost till motion, vad ska jag äta?
  • Akua

Gör det enkelt! Ät mycket grönsaker, undvik bröd och pasta och sånt. Lite kan du ju äta av det, men ta inte så mycket. Drick vatten och inget annat såsom läsk eller lightprodukter. Ät ofta och mindre portioner ist för få och mycket. Ät mellanmål alltså. Typ, lite keso eller en halv avokado. Bli SVETTIG under dina promenader!!!

• hanja89
    Akua skrev 2014-04-05 22:56:55 följande:
    Gör det enkelt! Ät mycket grönsaker, undvik bröd och pasta och sånt. Lite kan du ju äta av det, men ta inte så mycket. Drick vatten och inget annat såsom läsk eller lightprodukter. Ät ofta och mindre portioner ist för få och mycket. Ät mellanmål alltså. Typ, lite keso eller en halv avokado. Bli SVETTIG under dina promenader!!!

Jag älskar ju mellanmål så de är ju en bra ide. Kan ju minska på middagen frömst, då äter jag ganska mkt. Tack :)
  • hanja89
    NollÅtta skrev 2014-04-05 23:04:58 följande:
    Varför inte LCHF?

Klarar inte av för mkt fett.. får ont i magen. Spenderar typ haöva dagen på toaletten när jag prövade det... :)
  • Akua
    hanja89 skrev 2014-04-05 23:18:07 följande:

Jag älskar ju mellanmål så de är ju en bra ide. Kan ju minska på middagen frömst, då äter jag ganska mkt. Tack :)

Drick ett stort glad vatten före middagen så har du mättat lite. Och ät en stor sallad i samband med måltiden så äter du mindre mat. 

Mellanmål är bra men tänk då på att inte äta för mycket eftersom du älskar mellanmål haha. En frukt räcker, eller ca 5 jordgubbar och lite keso. 

• NollÅtta

Ok ..fast lchf anpassas efter individen. Jag äter lchf men äter inga mängder med fett. Bara så mkt som jag tycker om. Det är enmissuppfattning att du ska proppa i dig fett. Just sayin Ammar också. Gått ner 13 kg sedan 1/10 -13

• hanja89
    NollÅtta skrev 2014-04-05 23:29:17 följande:
    Ok ..fast lchf anpassas efter individen. Jag äter lchf men äter inga mängder med fett. Bara så mkt som jag tycker om. Det är enmissuppfattning att du ska proppa i dig fett. Just sayin Ammar också. Gått ner 13 kg sedan 1/10 -13

Grattis :) bra jobbat! Men som sagt så blir jag väldigt dålig i magen av fett. Om jag skulle äta lite fett, normalt med protein och lite kolhydrater, skulle de klasas som LCHF då? Eller bara lågkolhydratdiet?
  • hanja89
    Akua skrev 2014-04-05 23:19:40 följande:
    Drick ett stort glad vatten före middagen så har du mättat lite. Och ät en stor sallad i samband med måltiden så äter du mindre mat.  Mellanmål är bra men tänk då på att inte äta för mycket eftersom du älskar mellanmål haha. En frukt räcker, eller ca 5 jordgubbar och lite keso. 

Vattnet var också ett bra tips :) tack
  • NollÅtta

Lchf betyder inte att du måste äta mycket fett utan att du äter high fat dvs fullfeta produkter. Riktigt smör, riktig grädde osv inga lightprodukter där de minskat på fettet. Sen äter du normalt med protein och grö saker och fyller på med fett tills du är mätt och nöjd jag brykar äta kanske en sallad med feta eller mozzarella, ka ske en avokado och lite sås eller nån röra. Sen protein då. Jag äter ganska mycket grönsaker.

• k girl

- Grönsaker! Inte sallad, utan broccoli, baljväxter, vitkål, brysselkål, blomkål, spenat, rotsaker.
    - Långsamma kolhydrater. Undvik vitt bröd, vitt mjöl, pasta. Ta fullkornspasta i så fall och var noga med portionsstorleken (det är lätt att äta för mycket pasta) - tror att det står 75 gram okokt pasta på förpackningen, medan en rekommenderad vuxenportion för kvinnor är 65 gram okokt fullkornspasta. Långsamma kolhydrater: sötpotatis, råris, quinoa, matvete, matkorn, havregryn, rågflingor, bovete, bönor, linser, BÄR! Fullkornsbröd. Eller kall kokt potatis som kan användas till en potatissallad.
    - Bra fetter: avokado, nötter, fröer, olivolja, rapsolja, lax, makrill.

Jag tränar ganska hårt och min matmängd är därefter, men exempel på vad jag äter och så specifierar jag inte mängden:

Frukost: Havregrynsgröt med krossade linfrön, en dl blåbär och lättmjölk. Kokt ägg.

MM: Hårdbrödsmörgås med proteinrikt pålägg. Det kan t ex vara keso och en skiva kalkon eller skinka, gravad lax, makrill i tomatsås, tonfiskröra som jag gjort på kvarg, tonfisk och lök eller keso och ägg.

Lunch: Matvete, matkorn eller quinoa. Bladgrönsaker som spenat och ruccola, haricot verts, bönor. Varmrökt lax eller kycklingfilé, kvarg med kryddor.

MM: Smoothie som jag gör på kvarg, bär, eventuellt frukt, mjölk eller havredryck och havregryn för att få lite bra kolhydrater. Jag gör alltid smoothies med proteinpulver också eftersom jag har svårt att komma upp i den mängd protein jag ska äta per dag.

Middag: exempelvis kyckling- eller fläskfiléwok med råris, jordnötssås med kokosmjölk, chili och en msk ekologiskt, osötat jordnötssmör (det är energirikt! Jag behöver energin, men man får tänka på det. Samma sak är det med avokado. Det är väldigt energirikt men innehåller en massa nyttigheter och bra fetter!).

Kvällsmål: keso eller kvarg med bär, banan och lite nötter, kokosflingor eller nötsmör. Det beror på hur jag har fått i mig tidigare under dagen.

Äter ALLTID ett återhämtningsmål efter gymträningen. Ofta blir det en smoothie med snabbare kolhydrater och proteinpulver.

• hanja89

Vad tycker ni om denna dag matmässigt? Promenad först i timme. Sedan frukost med ett kokt ägg, två finn crisp, en tomat, havregrynsgröt med lite mjölk och 1/4 banan. Vatten. Mellanmål ett finn crisp med keso. Lunch tonfisksallad med vinägrett, qinuoa, tomat, gurka, sallad, lök, majs (på cafe så kunde valt mer matiga grönsaker om jag varit hemma), vatten. Några morotsstavar till mellanmål. Hemmagjorde fiskplättar av torsk och lax grädde kryddor, kokt potatis, massa ärtor, sås av mezeyoughurt citron och kryddor. Vatten. Träning gym 45 min. Kvarg med hallon och knäcke med keso.

• Akua
    hanja89 skrev 2014-04-07 21:49:19 följande:
    Vad tycker ni om denna dag matmässigt? Promenad först i timme. Sedan frukost med ett kokt ägg, två finn crisp, en tomat, havregrynsgröt med lite mjölk och 1/4 banan. Vatten. Mellanmål ett finn crisp med keso. Lunch tonfisksallad med vinägrett, qinuoa, tomat, gurka, sallad, lök, majs (på cafe så kunde valt mer matiga grönsaker om jag varit hemma), vatten. Några morotsstavar till mellanmål. Hemmagjorde fiskplättar av torsk och lax grädde kryddor, kokt potatis, massa ärtor, sås av mezeyoughurt citron och kryddor. Vatten. Träning gym 45 min. Kvarg med hallon och knäcke med keso.

Bra!! :)
  • fialotta28

Ta bort bananen och byt ut till tex honungsmelon istället då banan kryllar av kalorier och snabba kolhyderater. Annars tycker jag att det ser ok ut.

• k girl
    Jag skulle hellre välja bär till gröten som innehåller massa nyttigheter och långsammare kolhydrater. Ditt återhämtningsmål borde innehålla lite snabba kolhydrater också. Ta ett par fikon till kvargen, eller ta hallonen till morgongröten och bananen till återhämtningsmålet. 
Svar på tråden Hjälp med kost till motion, vad ska jag äta?