• josephinel

    Hur hantera sin sorg och syskonets sorg?

    Jag bor tillsammans med min fantastiska sambo och hans fina son på sju år. Vi blev överlyckliga när vi fick veta att jag var gravid, även sonen. Efter en graviditet som gick väldigt bra så slutade helt plötsligt bäbisen att röra sig i vecka 36. Vi åkte in till förlossningen och ett ultraljud visade att vår bäbis lilla hjärta slutat slå. Dagen efter föddes vår fina son, utan några synliga fel. Vi väntar fortfarande på obduktionsrapporten och en anledning.


     Jag och min sambo klarar oss "bra" (i brist på annat ordval), pratar mycket och kan sörja med varandras hjälp. Vi har involverat sonen i hela processen så mycket han vill, han fick komma och se sin lillebror efter han fötts och hålla i honom och även vara med i planeringen av begravningen. Självklart lyssnar vi på honom om han inte vill, men låter honom ändå få veta att han är med liksom. Han frågar en del om lillebror, och verkar gärna vilja veta varför han dog, vilket inte är så konstigt kanske. Men det svåra är att veta hur man ska hantera hans sorg. För den ser helt annorlunda ut än våran, såklart. Han är ofta grinig nu och har en attityd, blir väldigt lätt arg och har börjat få utbrott där han tex lägger sig på golvet om nåt går mot honom eller om han måste göra nåt han inte vill.


     Det är så svårt att veta hur man ska hantera det, utan att man blir antingen för hård eller för mesig. Samtidigt som vi vill låta honom ha sitt sorgearbete vill vi inte att det plötsligt blir okej att vara otrevlig eller så, så vi försöker vara som vi var innan. Men det blir såklart svårt när vi själva har alla känslor utanpå.


     En annan sak som är svår är när man själv blir ledsen. Självklart döljer vi inte det, utan kan säga att vi är ledsna. Men det är svårt när de där riktiga helvetesstunderna kommer. Min sambo har inte riktigt samma problem, eftersom han inte gråter på samma sätt. Jag vill inte att bonussonen ser mig tokgråta, utan jag vill ändå vara stabil för hans skull. Men det känns inte särskilt bra att trycka bort det heller. Det här blev rätt långt och jag har lite svårt att formulera mig, men hoppas det är någorlunda vettigt skrivet. Vill gärna höra hur ni som varit i samma situation hanterade det, oavsett om det var med bio- eller bonusbarn.

  • Svar på tråden Hur hantera sin sorg och syskonets sorg?
  • MrsP79

    Först och främst vill jag beklaga det som hänt, ingen borde få genomlida något sådant. För drygt två år sedan förlorade vi en son i magen. Vi hade då två barn sedan innan, då 6 och 8 år. Vi hanterade det ungefär som ni, de fick se lillebror, vi försökte vara öppna och svara på frågor de hade. De var såklart väldigt ledsna, speciellt den yngsta visade det mycket. Jag kände som du, hade riktigt hemska stunder i början då jag bara grät och grät. Försökte ibland att hålla tillbaka, ville ju inte att mina barn bara skulle se mig ledsen hela tiden utan visa att de betydde lika mycket för mig som de gjort innan. Vad jag vill säga med detta är att jag tycker att ni hanterar det bra! När man själv är i sorg är det inte så lätt att ta hand om andra. Vi hade stor hjälp av framför allt barnens mormor och morfar som passade barnen då och då, så att min man och jag fick prata och gråta ut tillsammans ibland. Sen hade vi lite nya krafter att t.ex. ha en myskväll med barnen, utan gråt. Jag hade ständigt dåligt samvete mot barnen, hade inte så mycket ork att vara med dem. Vi fick ett barn ett år och och fyra månader senare, vilket vi såklart blev överlyckliga över hela familjen, men mitt mellanbarn kan fortfarande fråga ibland varför lillebror i himlen dog. Kram till dig!

  • MrsP79

    Postade lite för snabbt.... Att din bonusson får "utbrott" är ju inte alls konstigt tycker jag. Som du säger visar han sin sorg på ett helt annat sätt än ni. Han är ju säkert också ledsen, besviken och arg över att bebisen dog, att det inte blev som det var tänkt. Jag tror att det enda man kan göra, som ni säkert redan gör, är att bekräfta känslan, t.ex. "Vi vet att du är arg/ledsen/besviken, men du får inte kasta saker/slå i dörrar" eller vad det nu är. Sen kanske det inte gör så mycket att han slänger sig på golvet och skriker, om det bara är hemma. Visa att ni älskar honom lika mycket som innan. Jag pratade med en kurator ett tag efter min son dog och hon sa många bra saker. En var att det kan vara bra att syskonet får känna att han kan trösta er när ni är ledsna. Det är ju inte meningen att barnet ska ta hand om den vuxne, men när jag grät kunde mina barn komma och krama mig och fråga varför jag grät. Då sa jag att "jag tänker på lillebror i himlen, men det känns mycket bättre nu när du kom och kramade mig". Det kan ju också vara så att din bonusson är i en känslig ålder, 6-7-årsåldern brukar väl kallas för lilla tonåren? De där utbrotten kanske ni hade fått se lite av även om detta inte hade hänt. Jag tycker att ni ska fortsätta som ni gör, ni verkar hantera det jättebra, en sorg måste man ju ta sig igenom, det finns inga genvägar.

Svar på tråden Hur hantera sin sorg och syskonets sorg?