Dumt att ta värktabletter efter ett par glas vin?
Har druckit två glas vin ikväll och har tandvärk från helvetet. Kan jag ta värktabletter så jag kan sova nåt eller är det farligt eftersom jag druckit?
Har druckit två glas vin ikväll och har tandvärk från helvetet. Kan jag ta värktabletter så jag kan sova nåt eller är det farligt eftersom jag druckit?
Jag har då överlevt varje gång.
Ta inte paracetamol (alvedon, panodil mm)
Det lilla är ingen fara så länge du inte börjar göra det varje dag.
Två glas vin har du antagligen redan förbränt också.
Du kan ta alvedon om du inte dricker alkohol väldigt ofta eller har leverproblem.
Om det är en engångsföreteelse så lär det inte vara nån fara. Både alkohol och Alvedon belastar organen,men två glas vin och ett par Alvedon lite senare kommer inte att orsaka nån skada bestående skada , om du är frisk förövrigt.
Leverskada vid användning av paracetamol har uppträtt i samband med alkoholmissbruk
Texten är baserad på produktresumé: 2013–01–11.
Huvudvärk, tandvärk, feber vid förkylningssjukdomar, menstruationssmärtor, muskelsmärtor, som analgetikum vid reumatiska smärtor, hyperpyrexi.
Överkänslighet mot paracetamol eller mot något hjälpämne
Vuxna:
Tabletter 500 mg: 1-2 tabletter 4 gånger per dygn.
Brustabletter 500 mg: 1-2 tabletter 4 gånger per dygn.
Brustabletten löses i cirka ett halvt glas vatten.
Pulver till oral lösning 500 mg: 1-2 dospåsar 4 gånger per dygn.
Pulvret löses i en kopp (ca 1 ½ dl) hett vatten.
Barn:
Dosering till barn (inklusive spädbarn) är 10-15 mg/kg kroppsvikt 4 gånger per dygn (se doseringstabellen).
Tabletter 500 mg, brustabletter 500 mg
Kroppsvikt
Ålder (ca)
Dosering
15-25 kg
3-7 år
½ tabl./brustabl. 4 gånger / dygn
25-40 kg
7-12 år
½-1 tabl./brustabl. 4 gånger / dygn
>40 kg
>12 år
1-2 tabl./brustabl. 4 gånger / dygn
Pulver till oral lösning 500 mg
>40 kg
>12 år
1-2 dospåsar 4 gånger / dygn
Rekommenderad dos bör ej överskridas. Högre dos medför inte någon ökning av den analgetiska effekten.
För dem som har svårt att ta tabletter finns Alvedon brustabletter eller Alvedon munsönderfallande tabletter.
Alvedon oral lösning är framför allt avsedd för barn.
Alvedon suppositorier används då paracetamol inte kan ges peroralt, till exempel vid illamående, kräkningar och postoperativt.
Alvedon brustabletter innehåller natriumvätekarbonat (en tablett = 479 mg natrium = 20,8 mmol = 20,8 mekv). Detta bör beaktas vid långvarig behandling med höga doser till patienter med hypertoni eller med hjärt- eller njurinsufficiens. Eftersom Alvedon pulver till oral lösning innehåller hög halt socker bör skärpt munhygien iakttas.
Bör ej kombineras med andra smärtstillande läkemedel som innehåller paracetamol (t ex kombinationsläkemedel). Högre doser än de rekommenderade medför risk för mycket allvarlig leverskada. Kliniska tecken på leverskadan debuterar i regel först efter ett par dygn och kulminerar i regel efter 4-6 dygn. Antidot bör ges så tidigt som möjligt. Se även Överdosering.
Farmakodynamiska interaktioner
Studier har visat att effekten av warfarin kan förstärkas vid behandling med paracetamol. Effekten synes öka med dosen paracetamol men kan uppträda redan vid doser om 1,5-2,0 g paracetamol per dygn i minst 5-7 dygn. Enstaka doser paracetamol i normal dosering anses ej ha någon effekt.
Farmakokinetiska interaktioner
Effekter av andra läkemedel på paracetamols farmakokinetik
Enzyminducerande läkemedel, såsom vissa antiepileptika (fenytoin, fenobarbital, karbamazepin) har i farmakokinektiska studier visats ge minskning till ca 60% av plasma-AUC av paracetamol. Även andra substanser med enzyminducerande egenskaper, t ex rifampicin och johannesört (hypericum) misstänks ge sänkta koncentrationer av paracetamol. Dessutom torde risken vara större för leverskada vid behandling med maximal rekommenderad dos av paracetamol hos patienter som står på enzyminducerande läkemedel.
Probenecid i det närmaste halverar clearance av paracetamol genom att hämma dess konjugering med glukuronsyra. Detta torde innebära att dosen av paracetamol kan halveras vid samtidig behandling med probenecid.
Absorptionshastigheten av paracetamol kan höjas av metoklopramid, men substanserna kan ges i kombination. Absorptionen av paracetamol reduceras av kolestyramin. Kolestyramin bör inte ges inom en timme om maximal analgetisk effekt skall uppnås.
Effekter av Alvedon på andra läkemedels farmakokinetik
Paracetamol kan påverka kloramfenikols farmakokinetik. Därför rekommenderas analys av kloramfenikol i plasma vid kombinationsbehandling med kloramfenikol för injektion.
Kategori A.
Inga kända risker vid användning under graviditet.
Grupp II.
Paracetamol passerar över i modersmjölk, men risk för påverkan på barnet synes osannolik med terapeutiska doser.
Vid behandling med Alvedon påverkas inte reaktionsförmågan.
I nedanstående tabell är biverkningarna listade efter klassificering och frekvens.
Sällsynta (≥1/10 000, <1/1000)
Organsystem
Biverkningar
Njurar och urinvägar
Sällsynta
Kreatininstegring
Hud och subkutan vävnad
Sällsynta
Exantem, urtikaria, angioödem
Immunsystemet
Sällsynta
Allergisk reaktion
Lever och gallvägar
Sällsynta
Leverskada
Och varför var det nödvändigt att klistra in den där texten? Herregud, det finns folk till allt.
Om du regelbundet äter paracetamol kan det vara klokt att låta bli när du har druckit alkohol.
Njurskador av små mängder alkohol med paracetamol
Har jag tandvärk så tar jag värktabletter även om jag skulle varit full.
Ja de är dumt men du dricker ju redan vin de är ju ännu dummare..
Beror på vad det är, är det opiater, narkotikaklassade receptbelagda värktabletter kan du sluta andas i sömnen och dö. Man ska aldrig blanda alkohol och opiater, det är livsfarligt. Är det vanliga receptfria paracetamol är det nog ingen större fara om det endast sker nån enstaka gång och du inte redan har nedsatt funktion av levern. Inget jag själv skulle göra dock. Då skulle jag nog hellre ta aspirin eller helt enkelt lida.