• Lilla molntuss

Vegetarianer som ammar!

Hej! Jag ammar för fullt, vår lilla dotter är en vecka och en dag idag :) Nu undrar jag om det finns fler här som är vegetarianer och ammar? Hur går det med maten som ni äter? Blir era barn gasiga i magen när ni äter bönor, linser, sojaprodukter osv?? Tacksam för alla tips om hur man lagar näringsriktig mat för mamma utan att barnet reagerar negativt.

• Svar på tråden Vegetarianer som ammar!
  • Jessica C S

Hej!
    Jag är vegetarian och ammar.
    Med första barnet var jag jätteförsiktig med bönor och sånt, fast han vart gasig i magen ändå...
    Med andra barnet brydde jag mig inte lika mycket, åt bönor och linser å allt, och hon har aldrig blivit gasig!
    Så man får pröva sig fram lite...!
    Jag äter alltid något proteinit till varje måltid, linsröra till spaghetti, bönbiffar och potatis, osv osv...
    Barnen gillar å äta bönor nu, och dom verkar inte bli gasiga.

Lycka till med den lilla!

• Lilla molntuss

Tack för svaret! Hon är ju gasig i magen oavsett vad jag äter verkar det som.. även när jag inte ätit bönor eller linser. Känner ju att det är viktigt att jag får i mig ordentligt med protein också för hennes skull.

• skriva

Min syster har ätit vegetariskt när hon har ammat båda barnen. Hon har ätit allt möjligt, inga begränsningar.

Visst har barnen pruttat mycket men inget utöver det man kan uppleva som vanligt.

• PreMama

Jag ammade i 13 mån och är vegetarian. Det funkade bra. Hon var lite gasig emellanåt men inget utöver det vanliga. Se till att rapa barnet ordentligt och prova amma med barnet sittandes nästan upprätt om hon/han får mycket magproblem.

Min lilla slevar sedan ca 1årsåldern i sig bönor, linser, kål och broccoli som få utan att få ont i magen. Kanske vänjer de sig vid gasbildande mat tidigare än köttätande barn?

• B Elanna

Jag ammar och är vegetarian. Sonen pruttar ju en hel del, men eftersom det är första barnet har jag ingen aning om det är mer än andra bebisar. Jag har dock använt Minifom tills alldeles nyligen och det vanliga är väl att man slutar med det när barnet är kring 3 månader (sonen är 6 månader) så kanske har han pruttat mer.

Sen tycker jag han blir lite mindre gasig av halvfabrikat/quorn o liknande. Lite "sämre" (eller vad man ska säga) går linser och ärtor. Mest gasig blir han av bönor och kikärtor.

När han var nyfödd var det en hel del skrik när han pruttade, men han verkar inte lida så mycket av sina pruttar längre så nu jag kör mitt race.

• B Elanna

Hmmm...glömde ju mitt tips också.

Om du vill få bönor/ärtor osv. mindre gasbildande så blir det bättre om du kokar dem själv än om du köper dem "färdiga" på konserv.

Lägg dem då i blöt i kallt vatten utan salt ett antal timmar innan du kokar dem (då sväller de snabbare och blir större). Häll sedan bort det vattnet, och koka dem en stund i nytt vatten (ca 10 minuter), hälla sedan bort det vattnet också och tillsätt slutligen återigen nytt vatten.

På ovanstående sätt får du bort en hel del av de gasbildande ämnena i baljväxterna.

• Lilla molntuss

Ännu fler svar.. tack så jättemycket! Känns skönt att veta att det är fler som ammar och är vegetarianer. Som förstagångsförälder är man så lättpåverkad av vad alla säger märker jag, eller i alla fall är det lätt att ta åt sig av allt som gör att man tror att man skadar sitt barn och det är ju inte bra! (att man tar åt sig av allas "goda råd" såsom den äldre generationens oftast).

Bönor ligger i blöt i köket.. igår åt vi lasange på sojafärs.

Jag har tänkt på samma sak som PreMama, just att barn som ammas av en mamma som äter vegetariskt borde bli mer tåliga mot gasbildande mat sen när barnen börjar äta maten själva också. Därför känns det ju också viktigt att amma nu.

Tack för alla bra råd igen (såna som ej är från köttätande mamma, svärmor osv) =)

• skriva

Min syrras barn, som ammades medan hon åt vegetariskt, äter både vegetariskt och kött nu. De har inga problem alls med den mat som anses vara gasbildande. Sen är det ju jättebra att de tycker så mycket om vegetarisk mat också, då kan de ju äta hos fler människor utan att det blir drama.

Svar på tråden Vegetarianer som ammar!