• Lennie

Usa för fjärde gången, ska man satsa på Hawaii + LA?

Ganska nyss hemkomna från vår senaste månadslånga Usa-resa planerar vi för nästa. Maken vill gärna till LA och vi har då lite funderingar på att kombinera med Hawaii. Läser runt på olika sidor och det känns som att Hawaii delas upp i två läger. De som älskar det och de som tycker att det är väldigt överskattat.
    Ni som vart på Hawaii, vad tyckte ni? Det är ju ändå väldigt mycket dyrare än fastlandet. (Dessutom har vi två barn med oss). Vi är nog intresserade av Big Island och Maui.

Är det någon som vet hur det funkar med stop over, hur långt stopp kan man ha i tex LA på vägen mot Hawaii?

• Svar på tråden Usa för fjärde gången, ska man satsa på Hawaii + LA?
  • Dixie

Jag bodde ett halvår på Hawaii (Oahu) för många år sedan och längtar tills jag kan åka tillbaka - men vi väntar tills barnen blir lite större, eftersom det är en så lång resa. Jag var bara på Oahu - och det var en trevlig ö - men jag tror att övriga öar är mer genuina!

• Eeerika

Stop over kan du ofta göra hur länge du vill, jag skulle rekommendera att köpa en biljett Stockholm(eller var ni flyger ifrån)- LA sen boka LA-Hawaii separat. Då kan ni själva välja, det är skönt att börja med minst 3 dagar i LA för tänk på att det blir ytligare tidskillnad sen på Hawaii. Jag var på Oahu i höstas och älskar ön, visst Waikiki kan kännas som vilket turist ställe som helst, men det är en annan mentalitet där. Har ni möjlighet kombinera flera öar. Ni kommer inte bli besvikna

• evaoregon
    Eeerika skrev 2014-04-07 09:37:59 följande:
    Stop over kan du ofta göra hur länge du vill, jag skulle rekommendera att köpa en biljett Stockholm(eller var ni flyger ifrån)- LA sen boka LA-Hawaii separat. Då kan ni själva välja, det är skönt att börja med minst 3 dagar i LA för tänk på att det blir ytligare tidskillnad sen på Hawaii. Jag var på Oahu i höstas och älskar ön, visst Waikiki kan kännas som vilket turist ställe som helst, men det är en annan mentalitet där. Har ni möjlighet kombinera flera öar. Ni kommer inte bli besvikna
    Jag håller med om att boka biljetterna separat och att stanna några dagar i t ex Los Angeles.  
  • evaoregon
    evaoregon skrev 2014-04-07 19:14:23 följande:
    www.hawaiianairlines.com/pages/indexc.aspx
    Hawaiian airlines har vi bokat pakteresor med.  Vi har varit på Hawaii fyra gånger.  Första gången på Kauai, andra gången på Big island, tredje gången på Oahu (där Honolulu ligger) och Maui med en utflykt ifrån Maui till Lanai och fjärde gången på Kauai igen (vår favorit).

Kauai är den absolut vackraste av öarna. Big island är större än alla de andra öarna tillsammans och nationalparken med vulkanen är mycket intressant.  Maui och Oahu är de mest turistiga öarna, men alla har sin charm.  Jag skulle absolut rekommendera er att hyra bil och ta er bort ifrån turistorterna.  
  • Lennie

Kauai känns som den ö jag/vi är mest intresserade av (har hunnit kolla, läsa och ändra mig sen jag skrev inlägget ). Kollar paketresor från LA Tack för länken.
    Pratade med vår amerikanska släkting och bland det första han sa om Hawaii var "Åh..det är DYRT"! Jag förstår att priserna skiljer en hel del från fastlandet men går det at säga på ett ungefär hur mycket extra man bör räkna med?

• Eeerika

För Amerikaner är Hawaii dyrt, och visst saker är dyrare där än på "fastlandet", men tänk på att kronan är stark mot dollarn så för oss Svenskar känns det inte så dyrt om man jämför med vad saker kostar i Sverige. Jag reflekterade inte alls över vad saker kostade när vi var där. 

• Lennie
    Eeerika skrev 2014-04-10 13:34:46 följande:
    För Amerikaner är Hawaii dyrt, och visst saker är dyrare där än på "fastlandet", men tänk på att kronan är stark mot dollarn så för oss Svenskar känns det inte så dyrt om man jämför med vad saker kostar i Sverige. Jag reflekterade inte alls över vad saker kostade när vi var där. 

Säkerligen är det så! Vi upplever USA som väldigt billigt när vi är där.
    Troligen kommer vi välja detta resmål och letar lite efter lägenhet att hyra!
  • evaoregon
    Lennie skrev 2014-04-09 08:06:15 följande:
    Kauai känns som den ö jag/vi är mest intresserade av (har hunnit kolla, läsa och ändra mig sen jag skrev inlägget ). Kollar paketresor från LA Tack för länken.
    Pratade med vår amerikanska släkting och bland det första han sa om Hawaii var "Åh..det är DYRT"! Jag förstår att priserna skiljer en hel del från fastlandet men går det at säga på ett ungefär hur mycket extra man bör räkna med?
    Jag har läst att matvaror kostar ungefär 40 % mer på Hawaii än på fastlandet, men jag skulle gissa att de flesta svenskar inte reagerar särskilt mycket över priserna där.  Flyg dit och boende blir den största kostnaden.  Med t ex Hawaiian airlines så kan ni hyra en lägenhet och då kan man i alla fall äta frukost i lägenheten så att det blir lite billigare.  Sedan kan man köpa frukt mm i stånd vid vägarna (inte så mycket på Oahu, men på de andra öarna) och det blir billigare (och godare) att köpa sådant som odlats lokalt än mat som transporterats långa sträckor.  Just för att mycket av maten måste transporteras så kostar den också mer.
Svar på tråden Usa för fjärde gången, ska man satsa på Hawaii + LA?