• Anonym (alva)

Hur mycket hör ni? (lägenhetsboende)

Hej!
    Jag bor på bottenvåningen i ett stort lägenhetshus och tycker själv att jag hör mina grannar väldigt bra, speciellt den som bor över mig. Jag tycker det är ganska störande, men det finns ju inte så mycket att göra åt.

Jag har tänkt påbörja ett träningsprogram här hemma i min lägenhet, vilket skulle innebära att jag ska hoppa med mera i ca 30 minuter - 1 timma om dagen. Så nu till frågan: hur mycket hör ni från de som bor under er? Det känns som att det borde höras mindre än från de som bor över, men vad vet jag.

Jag vill inte bli den jobbiga grannen som stör alla andra med mina upptåg!

• Svar på tråden Hur mycket hör ni? (lägenhetsboende)
  • faithfully

Det är skönast att bo överst.

Att bo som du så störs man mest i och med att deras golv (där de stampar, drar stolar mm) är ditt tak!

När jag bodde överst i ett hus hörde jag aldrig något, jo anbart när grannen under hade en tvättmaskin som centrifugerade, men det var ju typ 3 minuter per dag. Nackdelen med att bo överst är om de röker under dig, då får du in mer rök.

Om du bor underst och ska hoppa är det nog riskfritt. En granne jag hade en gång körde crosstrainer på andra sidan väggen mellan 23.00-24.00 ibland, det avstyrde jag dock ganska fort!

• Anonym (My)

Av vad jag tycker så hör man mycket bättre vad som händer uppe på än under. Så kommer du hoppa kommer det nog inte höras nått speciellt upp åt!

• Anonym (alva)

Okej, låter lovande att det inte hörs så mycket för er :) Jag har ju iofs en barnfamilj som bor på samma våning som jag, vägg i vägg, men det tycker jag inte borde vara något problem, jag har ju inte tänkt hoppa omkring mitt i natten

• Anonym (lyhört)

Vi hör när grannen bredvid är inne och skvalar på toan, när grannen ovanförs hundar skäller och ylar, när grannen snett under har fest osv. osv. Det får man nog tåla om man bor i lägenhet och det inte är mitt i natten eller så. Om du kör ditt träningsprogram någonstans mellan klockan 9 och 19 och tar en mjuk matta under, så har du väl försökt ta hänsyn.

• Aspie

I min första lägenhet hade jag grannar både ovan, under och till höger och vänster. Grannen till vänster spelade mycket racing- och first person shooterspel. Han gillade actionfilmer och hade antagligen ett rätt bra hemmabiosystem. Grannen till vänster hade en "pratglad" innekatt som önskade att den var en utekatt. Grannen ovanför sjöng mycket, mest ballader men också lite indiepop. Han hade en trumma som han gärna använde och verkade vara arbetslös eller jobbade hemifrån. Grannen under visste jag ingenting om.
    Jag träffade ingen utav dessa grannar utan utgår bara från vad jag har hört från deras lägenheter.

I min nuvarande lägenhet har jag grannar under och till höger och vänster. Jag bor visserligen i ett område med många äldre så det är väldigt tyst, men jag hör absolut mer från de i lägenheterna på sidorna än de underifrån. De där nere lyssnar på dansband på ganska hög volym någon fredagskväll i månaden, men det stör mig inget. De gör det väldigt sällan och inte särskilt länge, men de verkar ha en stereo med bra ljud.

Hemma hos min pojkvän totalt hatar vi grannarna ovanför. Det är ett tvåvåningshus och vi har grannar på sidorna, men de kan man ibland tro är döda för det är så tyst. Grannarna ovanför gillar techno från 90-talet och verkar aldrig prata med varandra, eftersom musiken är så hög och spelas både dag och natt. Eller jo, ibland hör vi dem skrika på varandra. Det flyttas ofta omkring möbler och en gång har de snickrat ihop en vägg mitt i lägenheten efter ett bråk...

Kort och gott så skulle jag säga att är du är ganska lyckligt lottad om du bor underst, du behöver i alla fall inte bry dig om att det ska låta om du flyttar möbler eller skuttar runt. Sen så kan du höra resten av huset, men jag hade hellre varit i en bottenlägenhet och kunnat hoppas bäst jag ville.

• Anonym (alva)

Haha, ja det kan vara besvärligt att bo så nära inpå andra människor, lite synd, annars hade det varit väldigt trevligt att bo i lägenhet. Jag vet inte hur jag kommer göra i framtiden, om jag kommer våga flytta till en ny lägenhet eller om jag kommer satsa på ett hus. Ljud är inte det enda som kommer genom väggarna här, jag känner även lukten när grannarna röker :/

Men återigen: BRA att det verkar vara svårare att höra de som bor under, då behöver jag inte känna mig dum som tränar hemma ^_^

• Aspie

Lukt är inte alls kul. Hemma hos mig vet jag inte riktigt hur ventilationssystemet går. I köket känner jag ingenting, men i mitt badrum känner jag hur det luktar om min granne lagar mat (eller ibland tjuvröker inne). Trapphuset är rena katastrofen där man kan slås av doft både av sjömansbiffar, pizza och fisk (men där håller jag ju inte till så mycket, tack o lov).

I min förra lägenhet kände jag inget från de andra lägenheterna (bara om jag hade råkat ha fönstret öppet när de suttit ute och rökt) och i min pojkväns lägenhet känner vi ingenting. Det finns alltså lägenheter med bra ventilationssystem, men i ett hus  får man nog ännu mer frihet från störiga grannar.

Men jag tycker du kan skutta runt där du bor nu med gott samvete i alla fall!

Svar på tråden Hur mycket hör ni? (lägenhetsboende)