• Babalobar

    Någon som har erfarenhet av glutenintolerans hos små barn?

    Min son, som snart är 15 månader, är konstant lös i magen. Han har aldrig haft fast avföring. 


    Han växer inte som förväntat varken när det gäller längd eller vikt.
    På 1-års kontrollen var han 74 cm lång och vägde ca 11 kg. 


    Han är svullen om magen. Han är duktig på att äta och dricka och dricker välling en gång per dygn.
    Han får varierad kost och jag tillsätter extra fett i hans mat.
    Han har haft sömnproblem under större delen av sitt liv. Sover oroligt, även om det har blivit betydligt bättre på sista tiden.


    Vi har gjort pricktest för att kolla allergier mot mjölk, fisk och lite annat men det har inte visat någon allergi. När han var mindre var han känslig mot mjölk men det har växt bort. 

    På tisdag ska vi in till Barn-och Ungdomsmedicin för fortsatt utredning. 
    Jag har bett om blodprov för att kolla om han kan vara glutenintollerant.

    Får man svar direkt om blodprovet visar på något som kan tyda på glutenintolerans?

    Ni som har erfarenhet av små barn med glutenintollerans - vilka var symptomen för era barn?

    Tacksam för svar <3

  • Svar på tråden Någon som har erfarenhet av glutenintolerans hos små barn?
  • Enniie

    Min ena son var ca 1,5 år när vi fick konstaterat Celiaki.

    Det som gjordes först var ett blodprov. Eftersom värdet var högre än normalt så fick vi en remiss till sjukhuset för gastroskopi. Detta för att ta ytligare prover, säkerhetsställa samt kolla om sonen hade sitt tarmludd kvar eller ej.

    Jag kan däremot inte säga helt säkert om vi fick svar samma dag som vi var på sjukhuset, men jag vet att läkaren som gjorde undersökningen sa att hans tarmludd var borta; därav större sannorlikhet.

    Sonens symtom var diarré som var slemmig, grön och illaluktande. Han gick inte upp i vikt och var väldigt blek.

  • shine

    Min son är veteallergiker och han blir lös i magen om han får i sig det. Du kan inte utesluta allergi även om "prover" säger att det inte visar något. Man kan vara allergisk ändå. Hur vet ni att mjölkallergin växt bort?

    Kör uteslutningsmetoden och gå ned till baskost och introducera eftersom. Något är fel och gör man ingen förändring så blir det ingen förändring.

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av glutenintolerans hos små barn?